Gå til innhold

Nybegynner innen portrett fotografering; hvilket objektiv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, men nå er det såpass mørkt ute, så det er litt vanskelig.

 

Men back to topic:

 

Hva med Sigma sin 28-70/2.8-4(http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=22067)?

Den ser jeg ikke har fokusmotor, og var det noe jeg burde ha? Jeg tror jeg kommer til å gå for Nikon sin 55-200mm/4-5.6(http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=68986), men hadde ønsket meg litt mer lyssterkt objektiv...

 

Men det er sant at jeg ikke kan bruker Canon objektiver på min D60? Kanskje dumt spørsmål, men det er vell slik?

Lenke til kommentar
Nikkor 105/2,5 - full åpning.

 

Ble bra det....!

Vil mene det, ja. For de som liker å ta bilder halvveis candid (dvs at modellen er klar over tilstedeværelsen, men at litt avstand gjør at det likevel blir litt diskret) er brennvidden fin på crop, men den er litt lang til mitt bruk. Derfor må Akam sende meg en D700 etter jul.

 

Hører dere, Akam? Jeg sitter klar med Nikkor-optikk som mangler en 100% passende partner i et fullformathus.

Lenke til kommentar
Hmmm... Er bildet mye cropet?

Nei, det er ikke croppet i det hele tatt. Sideformatet forteller om et bilde fra meg er croppet, eller ikke. Har det samme sideformat som originalt (3:2), så er det ikke croppet. Jeg cropper ikke av andre grunner enn for å forandre sideformat til 4:3 - 4"x5" - kvadratisk - og så videre. Cropping for å komme nærmere er unødvendig i min type fotografi. Kun når det dreier seg om kunstneriske tilpassinger som skal harmonisere med komposisjonen.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Hmm... Da revurderer jeg kanskje et 105mmeteren. Jeg skal se litt mer på saken, å se hva som lønner seg :)

 

Tar gledelig imot flere tips, men takker nå for alle svar.

 

 

--Øyjor'n--

 

EDIT: Hva er prisen på slike objektiver?

 

PMnormal: Hva betalte du for din, og hvor kjøpte du den?

Endret av Oyjorn
Lenke til kommentar

Min er det så mange år siden jeg kjøpte at prisen er helt uinteressant. Det finnes en butikk for klassisk kamerautstyr i Norge, og ellers har vi ebay. Det finnes alltid noen der, men du må unngå de eldste pre-Gauss variantene. Det er ikke så vanskelig. Kulest er nok den siste AI-S med innebygd solblender som kommer ut av objektivet, men de eldre AI-versjonene er de mekanisk mest velbygde. Tusenlappen og oppover?

Lenke til kommentar

Hvis målet til trådstarter primært er å ta bilder på sitt trange rom, og 18-55mm blir for trangt, er han ikke tjent med et 100mm+ objektiv. Da er det bedre å satse på å å bruke kit-objektivet, ta blitsen av kamera og gjerne montere på en softbox, slik at lyset blir bedre.

 

Hvis han derimot skal bevege seg utenfor rommet for portretter i blant, finnes det nok av gode objektiver som er anbefalt tidligere i tråden.

 

PS Man finnes brukte objektiver bl.a. på www.foto.no og www.keh.com.

Lenke til kommentar

foto.no har vel et bruktmarked? det har akam.no også. B+H og Adorama selger brukte objektiver og det er nesten garantert et eller flere på eBay.

 

Men du bør egentlig ikke skaffe det hvis du skal ta bilder av hele folk. 105 er best for hueskudd, særlig på crop og i et trangt rom.

 

Jeg anbefaler at du bruker kitgreia og ser hvilke brennvidder du bruker mest, så kan du skaffe noe bedre i det området etter hvert.

 

EDIT: og du bør kjøpe lys før du kjøper glass.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

En liten digresjon kanskje, men apropos bruktmarkeder: Er det noen som bruker bruktmarkedet her på akam i det hele tatt? Dette er kanskje å banne i kjerka, men det virker unektelig som om foto.no og finn.no er det som anbefales hver gang temaet dukker opp.

 

Og ja, jeg vet at bruktmarkedet her lenge lå nede og kun nylig ble relansert. Har likevel inntrykk av at dette ses på som en real reserveløsning.

Lenke til kommentar
Min er det så mange år siden jeg kjøpte at prisen er helt uinteressant. Det finnes en butikk for klassisk kamerautstyr i Norge, og ellers har vi ebay. Det finnes alltid noen der, men du må unngå de eldste pre-Gauss variantene. Det er ikke så vanskelig. Kulest er nok den siste AI-S med innebygd solblender som kommer ut av objektivet, men de eldre AI-versjonene er de mekanisk mest velbygde. Tusenlappen og oppover?
Lenke til kommentar

Joda, ebay skjekker jeg ofte, men det er det at foreldrene mine stoler ikke på utenlandske butikk nettsteder. Jeg er kun 16, så har ikke mitt eget VISA enda så derfor må jeg ha hjelp av foreldrene mine.

 

Men idag fant besøkte jeg Stavanger Foto(Elite Foto) og såg de hadde et lite bruktmarked i butikken. Der hadde de en strøken Sigma 28/1.8 til 2000,-. Er dette en grei pris for dette objektivet? Ingen skraper, kun litt støv jeg børstet av på linsa.

Lenke til kommentar

Tja, det er jeg ikke helt sikker på. Gidder ikke sjekke nyprisen. Men i og med at det er i en butikk så får du sikkert samme rettigheter som om du kjøpte nytt, og man kan sikkert regne med at det er et skikkelig kalibrert eksemplar. Men jeg tror ikke det er noe optisk bedre enn Canons 28/2,8. Men det har en god nærgrense, og er i og for seg godt nok.

 

Hvis foreldrene dine ikke stoler på ebay, så kan du ringe til Antonio Stasi i Bergen. Det er i alle fall en norsk butikk som er velrenommert. Ellers er det ingen fare å handle fra en ebay-butikk med 99,8% positive tilbakemeldinger. Dere har nok sikkerhet i rutinene til kjøp over ebay hvis det er snakk om en butikk med godt renomme.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...