peder--- Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Så om jeg har skjønt dette riktig så går jeg for speilrefleks om jeg skal ha dedikert optikk? Hva bør jeg ha blits til, om jeg er ute etter stemnings-/situasjonsbilder? Hvordan er det å ha med seg speilreflekskamera på reiser, siden det er såpass stort? Endret 28. desember 2008 av peder--- Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Blits bruker du når det er behov for ekstra lyssetting. Innendørs, utendørs i skarp sol (for å lyse opp ansikter som havner i skyggen etc). Den innebygde blitsen hjelper noe, men kan også ødelegge mye. Blits rett i ansiktet på folk er svært sjeldent pent, derfor er det kjekt å kunne sprette blitsen i taket f.eks, og da trenger du en dedikert blits med mulighet til å skyte lyset oppover (eller til siden). Pr idag - hvis budsjettet ditt strekker seg til 4000,- er det kun speilrefleks som gir deg mulighet til å skifte ut optikk. Gå på ditt lokale bibliotek og se om de har bøker om fotografi. Scott Kelby har noen fine nybegynnerbøker, de heter Boken om digital fotografering 1 og 2. Les fotokompendiet her på forumet. Et speilreflekskamera kan IKKE brettes sammen for å ta mindre plass når du er på ferie, det tar den plassen det tar og det veier det det veier. Et avansert kompaktkamera (Canon G10, Nikon P80, Panasonic LX-3 er eksempler) er mindre og gir like gode bilder i hendene på en dyktig fotograf. Speilreflekskamera tar større plass, men gir flere muligheter. Men! Du blir IKKE en bedre fotograf av å eie et speilreflekskamera. Du blir en bedre fotograf av å fotografere og å lese om fotografi, og et speilreflekskamera hjelper deg til å utnytte flere sider av fotografiens verden. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Så om jeg har skjønt dette riktig så går jeg for speilrefleks om jeg skal ha dedikert optikk? Hva bør jeg ha blits til, om jeg er ute etter stemnings-/situasjonsbilder? Hvordan er det å ha med seg speilreflekskamera på reiser, siden det er såpass stort? For å ha muligheten til å bytte optikk må du ha et systemkamera. Det er nesten ensbetydende med speilrefleks. Det ene unntaket er Leica, som for de fleste er litt, eh, for dyrt. Men et nytt format, micro four thirds (mFT), er på vei. Panasonic har levert sitt første i høst (Panasonic G1) og Olympus har annonsert at de utvikler ett, det er ventet i løpet av året. mFT har samme sensorstørrelse som four thirds, men gir mulighet for mindre optikk og kamerahus. Jeg antar at Olympus sitt blir vesentlig mindre enn noe speilrefleks, og jeg håper at de kommer med et utvalg rimelig optikk til det ganske fort. Det kan være verdt å vurdere å avvente hva som skjer dersom du er i tvil om speilrefleks blir for stort. Blits er det viktigste tilskuddet til et kamerasystem. En ekstern blits gir mulighet til å rette blitslyset i taket inne, og dermed gi blitsbilder der motivet ikke får dype slagskygger. Utendørs gir samme blitsen mulighet til å ta bilder av motiv lenger unna enn den innebygde blitsen kan. Speilrefleks tar mye mer plass enn kompaktkamera. Det er ganske normalt at speilreflekseiere har eller ønsker seg et godt lite kompaktkamera som supplement til speilrefleksen. Panasonic LX3 og Canon G10 er vel de hotteste. Siden du nevner vidvinkel og liten dybdeskarphet er Panasonic'en et veldig interessant kamera. Jeg har et Nikon D40 som jeg synes er et kjempeflott kamera. Men jeg synes det er altfor digert. Det er et av de mindre på markedet. Stiller du spørsmålet i kompaktkamera-forumet, så får du sikkert svar fra noen som gikk tilbake fra speilrefleks til kompakt og som er glad for det valget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå