Gå til innhold

Inntekter/Utgifter i andre valutaer - hvordan regnskapsføres dette?

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å starte med salg av tjenester i andre valutaer enn NOK (hovedinntekten vil fremdeles være i NOK). Jeg vil også få utgifter i andre valutaer.

Planen er å bruke PayPal, hvor jeg har pengene på konto, og utbetaler/veksler om til norske kroner én gang i måneden, evt vente til kursene stiger om det er en tydelig trend. Når jeg betaler for tjenester, vil jeg naturligvis betale direkte fra valutaen på Paypal kontoen, uten å gjøre om til norske kroner først.

Hvordan gjør jeg dette med tanke på regnskapsføring? Hvilke vekslingskurser er det som gjelder etc? Er det mulig at jeg bare "fakturerer" PayPal hver måned, for det beløpet jeg har vekslet og overført til min norske konto? Dvs, om jeg i Januar selger for $1000, så betaler jeg dette ut til min norske konto i februar, med vekslingskur 7.00. Da lager jeg bare en faktura fra meg, til PayPal, pålydende 7000kr, med fakturadato 30. januar. Eller er dette helt på tur?

Men hvordan blir det med utgiftene mine da? Som aldri blir vekslet fra/til norske kroner?

Driver et enkeltpersonforetak, og har begrenset regnskapsplikt så det er ikke noe profft regskaps jeg trenger hjelp til, hovedsaklig kun å komme frem til nøkkeltall for næringsoppgave/omsetningsoppgave.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
§5-9. Utenlands valuta

Pengeposter i utenlandsk valuta skal vurderes etter kursen ved regnskapsårets slutt.

Med utgangspunkt i denne paragrafen kan det leses at både valutatap og valutagevinst skal resultatføres med utgangspunkt i valutakursen som gjelder ved regnskapsårets slutt.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Men i mitt tilfelle er jo planen at pengene skal veksles regelmessig - det vil si, jeg skal ikke sitte på utlandsk valuta.

Synes jeg leste en plass at det er kursen for dagen salget ble gjennomført som er gjeldene. Det er jo helt håpløst siden jeg kommer til å selge hver eneste dag. Det vil si at jeg må forholde meg til 365 valutakurser når jeg skal sette opp et regnskap!?

Noen som vet om det jeg skrev i første innlegg er en lovlig løsning:

Er det mulig at jeg bare "fakturerer" PayPal hver måned, for det beløpet jeg har vekslet og overført til min norske konto? Dvs, om jeg i Januar selger for $1000, så betaler jeg dette ut til min norske konto i februar, med vekslingskur 7.00. Da lager jeg bare en faktura fra meg, til PayPal, pålydende 7000kr, med fakturadato 30. januar.

Planen er for øvrig at i ordredatabasen skal hver ordre inneholde et eget felt for "vekslingskurs". Kurs blir da lagt inn i dette feltet hver gang jeg foretar en veksling, slik at alle ordrer vil være oppført med den reelle vekslingskursen, selv om selve vekslingen skjer lenge etter at ordren ble betalt. Er dette tilstrekkelig? At jeg da bare henter ut inntektene direkte fra databasen, og tar hensyn til den lagrede vekslingskursen når det konverteres?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...