Gå til innhold

[LØST] Bærbar datamaskin, 5000 eller dyrere ?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ser at det er flere tråder som er inne på noe av det samme som det jeg vil skrive i denne tråden, men siden jeg har noen spesifike spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på, velger jeg å lage en ny tråd.

Jeg skal hjelpe ei venninde med å kjøpe ny datamaskin. Meg, fordi jeg kan mer enn ho, men jeg føler ikke akkurat jeg er inne i markedet nå, så da er det smart å gå til dere, som er klokere enn meg.

Det første og viktigste spørsmålet, 5000kroner, eller mer ?

Jeg tror jeg med trygghet kan si at datamaskina kun vil bli brukt til surfing på nettet, tekstbehandling og avspilling av musikk. Er det da vits i å bruke mer enn 5000 ? Hvor mye *bedre* maskin får du til f.eks. 6000, med henhold til de oppgavene ? Trenger en f.eks. egentlig mer enn 1 gb ram ?

datamaskina vil bli brukt på skole, og jeg ser derfor behovet for en god batterikapasitet. Vil en dyrere datamskin ha et høyere effektforbruk ? Eller vil ny tekonologi gjøre så effektforbruket er lavere på dyrere maskiner ?

Før var dessuten datamskiner med små skjermer dyrere enn datamskiner med "normal" størrelse. Hvordan er dette nå ? Med unntak av nettbook'ene. Får en en datamaskin med samme inmat til mer eller mindre samme pris, men med f.eks. 13 og 15" skjerm ?

Hvis noen i tillegg kunne komme med forslag på spesifike datamaskiner ville det bli verdsatt, men det er først og fremst spørsmålene ovenfor som er det viktige.

Hjertelig takk og god jul.. !

Endret av Granoes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Til det bruket bør 5000 holde i bøtter og spann!

Til det bruket er det ikke mye å hente på en 1000lapp ekstra

Batterilevetid kan jeg ikke gi noe konkret svar på, men har erfaring med at batteritiden på maskinene idag er ganske tilfredsstilende på de fleste maskiner, alt etter bruk. Musikk avspilling litt høyt er ikke å anbefale uten tilkobla strøm, men enkel tekst basert redigering og surfing vil ikke bruke spesielt mye strøm og en bærbar vil nok holde i ganske mange timer da.

Dyrere maskiner har oftes kraftigere hardware, samt større skjerm som ikke har fullt så god batterikapsitet.

Skjermstørrelsen du ser etter er 15,4", ikke for lite og ikke for stor, samt mest prisgunstig.

Utenom nettpcene så er oftest de skjermene under 15,4" dyrere og har samtidig svakere hardware.

Produsentene du bør absolutt se på er Asus, Acer og Toshiba, erfaring min med disse er meget positiv. Har selv min andre Toshiba til akkuratt samme bruk som du nevner, og er meget fornøyd.

Styr unna HP, Packard Bell, dårlig erfaring med disse og er ofte en del tull med de. Unntak er HP Minien min :)

Eksempler på gode maskiner:

Acer

Asus

Toshiba 1

Toshiba 2

Litt variasjon på CPU, harddisk og grafikk. De har alle til felles å ha 3gb minne, 15,4" skjerm. Kansje ikke de fineste bærbare pcene på markedet, men design er alltid litt ekstra.

Lenke til kommentar

Må si at lenovo thinkpad maskiner med intel grafikk er de jeg har klart best erfaring med batterimessig. Spesielt etter et år, da hp og acer og fujitsu batterier har dødd, så er lenovo thinkpad batteriene nesten som nye (vi snakker 90% av original kapasitet). Etter 8 år har jeg en pc som fortsatt har ca 50% kapasitet igjen på sitt batteri, og den ble brukt på batteri hver dag i 5 år.

Ikke nødvendigvis en fasit, men jeg har aldri opplevd maskiner som holder batteriet like bra som lenovo thinkpad.

Sl300 burde nok passe fint.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Må si at lenovo thinkpad maskiner med intel grafikk er de jeg har klart best erfaring med batterimessig. Spesielt etter et år, da hp og acer og fujitsu batterier har dødd, så er lenovo thinkpad batteriene nesten som nye (vi snakker 90% av original kapasitet). Etter 8 år har jeg en pc som fortsatt har ca 50% kapasitet igjen på sitt batteri, og den ble brukt på batteri hver dag i 5 år.

Ikke nødvendigvis en fasit, men jeg har aldri opplevd maskiner som holder batteriet like bra som lenovo thinkpad.

Sl300 burde nok passe fint.

Absolutt noe å se på og, selv om jeg personlig ikke liker tredjepartsprogramene som følger med på de maskinene.

Lenke til kommentar

Takk takk for to fine svar.

Grunnen til at jeg spør, er at hvis jeg skulle kjøpe til meg selv, så hadde jeg sett en del på specs, og hadde derfor lagt i et par tusenlapper til. Men så har jeg også et litt annet bruk enn venninda mi.

SL300 ser veldig fin ut. men er usikker på om det er "verdt" å bruke såpass mye mer penger. Jeg får vel tenke meg litt mer om, mm.

Så også litt på denne:

COMPAL

Kanskje mest pga muligheten for det store batteriet. Men så er jeg litt usikker på kvaliteten på disse, siden jeg selv har en compal-pc, og overhodet ikke er imponert over holdbarheten på batteriet på min maskin.

Men tror kanskje det blir så 6000 vil bli en prisgrense, mens jeg fortsatt tenker litt på SL300.

Fortsatt hjertelig takk..!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...