Gå til innhold

spørsmål om lukketid

Anbefalte innlegg

Jeg er nybegynner og dette er sikkert et dumt spørsmål... men here it goes.

Jeg fiklet litt med mitt nye canon 450d, og så at maks lukketid var 1/4000.

Nysgjerrig på dette, tok jeg kamera utendørs ( nesten dagslys), og knipset bilder av veien med forskjellige lukketider.

Når jeg prøvde 1/1000 ble bildet veldig mørkt og når jeg passerte 1/1000 opptil 1/4000 så ble bildene helt svarte.

Nå har jeg ikke satt meg inn i de andre innstillingene, jeg stilte bare lukketiden.

Hvis ikke jeg husker feil gikk eksponeringsnivået ned til -2 når jeg knipset.

Kan noen forklare meg helt enkelt hvorfor dette skjer? Er det noen spesiell grunn til at det blir så mørkt /svart?

Tipper jeg må sette meg inn i de andre innstillingene, men dette var bare noe kjapp knipsing for å se litt på forskjellene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei

grunnen til at bildene blir såpass mørke med så raske lukkertider er for det at sensoren ikke "rekker" å få nok lys til å eksponere bilde riktig :)

Hvis du øker ISO verdien(hvor lysfølsom sensoren skal være) så vill bildene blir litt lysere(men dette vill derimot gir mer støy og gå utover kvaliteten på bilde). Du kan også prøve å bruke en større blender åpning(mindre f nr), siden dette "gir" mer lys til sensoren

Slike raske lukkerhastigheter lønner seg kun når man skal ta bilder av motiver som er i rask bevegelse osv

Lenke til kommentar

Lukkertiden er for rask til å fange nok lys.

samme som at det må en viss mengde vann over en gitt mengde tid for å fylle en bøtte, bytta fylles i ulike grader etter hvor lenge du holder kranen åpen slik som bildesensoren får informasjon etter hvor lenge lukkeren er åpen.

Disse to følgende artiklene på wikipedia vil gi deg mer innsikt i 2 av de mest grunnleggende funksjonene du trenger å forstå for bedre

å utnytte ditt kamera til å ta de bildene du har lyst på

http://en.wikipedia.org/wiki/Shutter_speed

http://en.wikipedia.org/wiki/F_number

Lenke til kommentar
Jeg regner med du har kit-objektivet som er f/3,5 på 18mm og f/5,6 på 55mm.

Det er mulig å "prøve" 1/4000s ute i godt dagslys.

Sett kameraet i M, still ISO til 640 eller 800, f-verdi til 3,5 og tid til 1/4000. Da skal du se det blir bilder av det..

Ha en fortsatt God Jul :)

Det skal prøves :)

Takker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...