AndersT2 Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 (endret) Jeg kjøpte meg ny skjerm for ett par måneder siden, og har aldri blitt så skuffet over noe før. Bildekvaliteten er helt ræva etter mine øyne. Skjermen er av Samsung sine T-Rose skjermer, og er 22 tommer stor. Den jeg byttet ut var en 20 tommer NEC skjerm GWX2 tror jeg den het som hadde ett AS-IPS TFT panel med blank skjerm, og den hadde ett utrolig godt bilde. Noen som har tips til en god skjerm, til rundt 4000,- kroner, i 22-24" klassen (22 er egentlig stort nok). Oppløsning må være 1680x1050 eller større (altså det normale i disse størrelsene). Ha bland skjerm, matt gir ikke like bra bilde. Samt generelt være en meget bra skjerm. Noen tips? Etter å ha lest Hardware sine test av skjermen jeg har, så stoler jeg ikke på dem på dette området. Endret 25. desember 2008 av AndersT2 Lenke til kommentar
johome Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 (endret) Hvis du er fornøyd med 22" er det nok vanskelig å komme utenom Eizo S 2231WSE har hørt mange lovord om denne skjermen. Kan kjøpes for godt under 4000,- 24" Her er HP-LP 2475w et godt valg. Den har et S-IPS panel. Selv sitter jeg på en Dell 2709W som jeg er meget godt fornøyd med. Er du ute etter pinlige nøyaktige farger, må du skaffe deg en kalibrator. Eizo skjermen er i utgangspunktet allerede godt kalibrert , mens HP sin skjerm ikke er det. HP sin skjerm har derimot et meget godt potensiale... EDIT : Ser at du ville ha blank skjerm. Det tror jeg ikke at noen av de skjermene jeg anbefaler har. Du kan jo alikevel lese gjennom testene. Endret 25. desember 2008 av johome Lenke til kommentar
HondaMt-500 Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 er det t220 vi prater om her ell for viss det er det så burde du prøve Samsung 22" LCD Syncmaster T220HD, den er helt rå Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 25. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2008 (endret) er det t220 vi prater om her ell for viss det er det så burde du prøve Samsung 22" LCD Syncmaster T220HD, den er helt rå Såvidt jeg har skjønt av spesifikasjonene så er eneste forskjell mellom T220 som jeg har og T220HD at HD utgaven har video innganger. Hvis man ikke har opplevd en bedre skjerm, så kan jeg skjønne at man liker T220en også. Men har man levd med en NEC Multisync så er ikke blidet bra. Har også brukt timesvis på å prøve å stille den inn. Helt umulig å få det bra, etter mine øyne. EDIT: Sjekket spesifikasjonene, og T220 er på papiret bedre enn T220HD. Men det er papiret. Endret 25. desember 2008 av AndersT2 Lenke til kommentar
HondaMt-500 Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 er det t220 vi prater om her ell for viss det er det så burde du prøve Samsung 22" LCD Syncmaster T220HD, den er helt rå Såvidt jeg har skjønt av spesifikasjonene så er eneste forskjell mellom T220 som jeg har og T220HD at HD utgaven har video innganger. Hvis man ikke har opplevd en bedre skjerm, så kan jeg skjønne at man liker T220en også. Men har man levd med en NEC Multisync så er ikke blidet bra. Har også brukt timesvis på å prøve å stille den inn. Helt umulig å få det bra, etter mine øyne. EDIT: Sjekket spesifikasjonene, og T220 er på papiret bedre enn T220HD. Men det er papiret. med vanlig vga kabel syntes jeg det ble merkbar forskjell men det er etter mine øyne Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Har man hatt en AS-IPS en stund blir svakhetene med TN+Film pinlig åpenbare, og vanskelig å leve med. Skal du ha en skjerm der du ikke føler at du må "gi" for mye av det du har med den gamle må du bort fra dem. Et par forslag: Dell 2407w - Sies å ha høyt input lag, ellers svært god skjerm med H-IPS panel. HP 2275w / 2475w - H-IPS i 2475w, VA i 2275w. Obs, 2475w er wide gamut, dvs. beregnet for proffesjonelt bruk med korrekte fargeprofiler. Blir oversaturert og trekker litt mot rødt/orange om den brukes uten fargeprofil eller i programmer som ikke støtter fargestyring. Jeg har et par 2275w på jobben for tiden og synes dem gjør en veldig bra jobb der, ikke fullt like stabil mtp. innsynsvinkel som min NEC 2090UXi hjemme, men sortnivået er bedre på HP'ene. Lite spilling på jobb, så ingen erfaring der. NEC 2490WUXi / 2690WUXi / 24WMGX3 - Dem to første er H-IPS paneler for proffesjonelt bruk, men i motsetning til HP skjermen finnes dem også i vanlig S-RGB utgaver. 24WMGX3 er etterfølgeren etter 20GWX2, men med et A-MVA panel og kanskje den naturlige neste iterasjon etter den. NEC er desverre dyre greier i et marked som overflommes av TN+Film-pesten Til 4000,- vil jeg foreslå HP 2275w som det mest naturlige, skal du ha noe større som matcher din gamle 20WGX2 blir det for dyrt. Ha bland skjerm, matt gir ikke like bra bilde. Samt generelt være en meget bra skjerm. Blanke skjermer finnes vel ikke lenger, det er en eller annen form for anti-glare på stort sett alt. NEC 24WMGX3 og Apple skjermene kan vel kalles "semi"-blanke. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Takk for ett bra svar. Har du noen erfaring med Eizo skjermer? EDIT: Finner ikke Dells 2407 skjerm, men de har en som heter 2409, det er vel en nyere utgave? Endret 28. desember 2008 av AndersT2 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Nei, 2409 er nyere, men det er en billigskjerm med TN+Film panel. Når jeg kikker hos Dell nå er det 2408 som blir mest naturlige etterfølger. Den er S-PVA ifølge www.tftcentral.co.uk/, også god paneltype, men jeg kjenner ikke denne skjermen. (S-PVA er typisk litt tregere enn IPS, vet ikke hvordan det er i forhold til denne) Edit: Ingen direkte erfaring med Eizo nei. Endret 28. desember 2008 av MailMan13 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå