Gå til innhold

Trenger hjelp ang. lydkort til hifi.


Anbefalte innlegg

Nå vet jeg at det er laget en tråd om dette for ikke så lenge siden, men siden ingen svarte meg når jeg bumpet den, så lager jeg en ny :p

 

Jeg er på nippe til å bestille meg AudioTrak Prodigy HD2 - Rendyrket Media-Center HTPC lydkort, siden jeg så at det var anbefalt til hifi. Men hva er forskjellen på dette korte og et vanlig, X-Fi kort?

Vil jeg få bedre lyd vist jeg kjøper meg dette AudioTrak korte og en Optisk kabel, enn f.eks. et X-Fi?

 

Det jeg bruker nå er et gammalt phono>minijack kabel fra forsterkeren til PC :p

 

Er det Optisk kabel som er det beste og bruke på disse lydkortene? Og en annen ting angående Optisk. Kan jeg bruke så mange høytalere som er mulig på forsterkeren med en optisk kabel? Ser det er 3 uttak på forsterkeren min.

 

Vist dere har flere alternativer til lydkort, så gjærne kom med de :) Budsjette ligger på en +/- 1000kr uten kabel.

 

edit: Hva med dette korte, ligger på samma pris som det andre AudioTrak Prodigy 7.1 HiFi, hvilken av de er det lurest og gå for?

 

Takker for svar :)å GOD JUL :xmas:

Endret av Papirkurrv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det du sier er at vist jeg kjøper meg dette korte, så skal jeg bruke Phono kabler istede for f.eks. Optisk kabel? Er litt grønn på dette med lyd :p.

edit: Har du ikke kunnet utdype deg litt mere, for jeg vil helst ikke sløse bort 1.1K vist jeg ikke får noe bedre lyd. Hadde vært veldig bra om du kunne ha gjort det :)

Vil jeg få bedre lyd, eller ikke? Jeg bruker jo det lydkorte som er på hovedkorte så jeg tipper jeg får bedre lyd uansett hva jeg kjøper meg :p

Endret av Papirkurrv
Lenke til kommentar
Bruker du digital S/PDIF tilkobling (optisk eller coax) tviler jeg sterkt på at du vil merke forskjell mellom det kortet og det på hovedkortet ditt. Som allerede nevnt er det ved analoge lydsignaler det er verd å bruke penger.

Bra dere sier ifra, for vist ikke hadde jeg kjøpt en optisk kabel til noen hundre lapper :p. Men vil lyden blir "mye bedre" men analog kabel da? Altså om det er verdt å kjøpe dette lydkorte for 1000,- ?

Takk for at dere gidder å svare :)

Lenke til kommentar

fordelen med digital lyd, er at lyden beholdes intakt så lenge som mulig. idielt skal det ikke skje noe med lyden før den når langt inn i forsterkern din. om forsterkern din er utstyrt med en dorlig DAC (noe som er svært usansynlig egentlig) er det mulig du kan få bedre stereolyd av det lydkortet du hadde planlagt.

 

for å svare på det siste spørsmålet ditt.. nei det er ikke verd å kjøpe det lydkortet om du skal bruke digital lydoverføring. som er det beste valget på en hjemmekino reciver.

Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg får vell la være og bestille meg det korte da :p.

Da jeg hadde en ganske så gammal forsterker (10-15 år) kanskje meire og, og en likedann gammal høytaler. Fikk jeg myyye bedre bass når jeg fikk kobla anlegget til et lydkort (gammelt Sounblaster Live!) Enn det jeg fikk når jeg brukte det som er på hovedkorte.

Men etter at jeg fikk meg vista, funket ikke lydkorte pga. at det ikke er noen drivere.

Så vist jeg da kjøper et litt billigere lydkort, vanlig PC lydkort. Vil jeg da få noe bedre bass og lyd? Synest der er litt lite bass :p Er ikke så veldig kresen på god lyd. Spiller egentli bra nokk nå, men skulle ønske det var litt bedre bass.

 

Edit: Jeg MÅ ikke bruke digital overføring. Men jeg trodde det var det "beste" :p Samma hva jeg må bruke, bare lyden blir bedre. Men jeg kan teste og kjøpe meg et billig kort for å teste, hvist det er mulig.

Endret av Papirkurrv
Lenke til kommentar
Som allerede nevnt er det ved analoge lydsignaler det er verd å bruke penger.

Bra dere sier ifra, for vist ikke hadde jeg kjøpt en optisk kabel til noen hundre lapper :p. Men vil lyden blir "mye bedre" men analog kabel da? Altså om det er verdt å kjøpe dette lydkorte for 1000,- ?

Du missforstår det jeg prøvde å få frem. Det jeg prøvde å skrive var at det er for de aller fleste bare ved analoge lydsignaler det er verd å kjøpe nytt og dyrt lydkort, skal du overføre digitalt krever det en del av resten av utstyret (forsterkere, høytalere osv) for at det i det hele tatt skal være mulig å registrere forskjeller mellom lydkort integrert på hovedkort og ting i partusenklassen. Så nei, jeg tror lyden ikke blir bedre med analog tilkobling fra et 1100,- lydkort til forsterker, jeg tror heller ikke lyden kan skilles fra ditt eksisterende lydkort med digital overføring.

 

Og å velge analog over digital er kun for de som vet hva de driver med og som har en god grunn.

 

En annen ting er spørsmålet om du vil ha bedre lyd eller om du vil ha mye bass, for de to er ikke relatert til hverandre, hvertfall ikke i den retningen du ønsker.

 

Så her er igjen min anbefaling: Den billigste digitalkabelen (optisk eller helst coax) tilkoblet ditt integrerte lydkort holder fint. Skal du endre lydbildet bruker du en software mixer hvor du kan ødelegge lyden med så mye bass du bare ønsker. :)

Lenke til kommentar
Som allerede nevnt er det ved analoge lydsignaler det er verd å bruke penger.

Bra dere sier ifra, for vist ikke hadde jeg kjøpt en optisk kabel til noen hundre lapper :p. Men vil lyden blir "mye bedre" men analog kabel da? Altså om det er verdt å kjøpe dette lydkorte for 1000,- ?

Du missforstår det jeg prøvde å få frem. Det jeg prøvde å skrive var at det er for de aller fleste bare ved analoge lydsignaler det er verd å kjøpe nytt og dyrt lydkort, skal du overføre digitalt krever det en del av resten av utstyret (forsterkere, høytalere osv) for at det i det hele tatt skal være mulig å registrere forskjeller mellom lydkort integrert på hovedkort og ting i partusenklassen. Så nei, jeg tror lyden ikke blir bedre med analog tilkobling fra et 1100,- lydkort til forsterker, jeg tror heller ikke lyden kan skilles fra ditt eksisterende lydkort med digital overføring.

 

Og å velge analog over digital er kun for de som vet hva de driver med og som har en god grunn.

 

En annen ting er spørsmålet om du vil ha bedre lyd eller om du vil ha mye bass, for de to er ikke relatert til hverandre, hvertfall ikke i den retningen du ønsker.

 

Så her er igjen min anbefaling: Den billigste digitalkabelen (optisk eller helst coax) tilkoblet ditt integrerte lydkort holder fint. Skal du endre lydbildet bruker du en software mixer hvor du kan ødelegge lyden med så mye bass du bare ønsker. :)

 

Men tinger er at jeg ikke har noen digitale utganger på det interigerte lydkorte :p.

Men Takk for at du svarte utfyllende, så jeg ikke gjorde en "tabbe" med å kjøpe dette korte :p

 

Men la oss si at jeg kjøper meg et lydkort med muligheter for digital overføring for noen små lapper.

Og så bruker jeg en sån Software Mixer som du sier. Hvordan kommer det til å funke da?

 

Blir en del spørsmål her nå :p

Bra dere tar dere tid til å svare :)

 

Jeg vil jo selfølgeli ha bedre lyd, men det er ikke så viktig. jeg merker det er en liten "støy" i bakgrunn av musikken, men det har det jo alltid vært iom. at jeg aldri har hatt noe fancy utstyr. Men vist bassen hadde vært litt bedre hadde jeg vært ganske fornøyd siden jeg har nesten alltid hatt "bra" bass på det forrige anlegget. For når jeg brukte lydkort, kunne jeg stille på bassen og det der, men på det interigerte, går det ikke :p

 

Og da jeg leste om disse hifi lydkortene så så jeg at noen hadde sakt at den fjernet denne bakgrunns støyen og at lyden ble mye bedre. Men da hadde vell de noe dyrere og bedre forsterkere og høytalere da?

Lenke til kommentar

High Definition Audio.

Hmm, når jeg ser på kontrollpaneg og Lyd står det:

Digital utdataenhet (SPDIF)

High Definition Audio-enhet

Fungerer

 

Betyr det at jeg har det da? :hmm:

 

edit: ahh, ffs.. Jeg har jo en coax? utgang på hovedkorte mitt :p Jeg så etter Optisk jeg, når jeg sjekket sist. Haha. Det var en gul utgang der det sto SPDIF. Det er vell coax det?

Endret av Papirkurrv
Lenke til kommentar

Okey, Jeg har testet denne Coax utgangen med en Phono kabel :p Det ble lyd, vil det bli stor forskjell vist jeg kjøper meg en "ekte" coax, RCA kabel? For vist ikke, lar jeg dette ligge og lar det bli sån som det er. :p

 

Noen som vet om et program, som man kan mixe litt med lyden? Altså, dette med bass å diskant? Eller må man ha lydkort for sånt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...