Gå til innhold

Blir dette en bra PC til Fatter'n ? :-)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal bygge en billigst mulig pc til gammel'n, den skal kun brukes til enkel tekstbehandling, regneark, mail og nettbank. OS som skal brukes er Windows XP.

 

Fra før av har jeg følgende "avdankede" deler:

 

* Grafikkort: ASUS Geforce 2 GTS, 32 MB

* CPU: Athlon T-bird, 1,13 Ghz

* CD-ROM

* Hovedkort: ASUS A7M 266 m/integrert lyd

* Tastatur & Mus

 

Tenkte å kjøpe følgende for å komplettere det hele. Alle prisene jeg oppgir er over disk på Komplett Data:

 

* Diskettstasjon: SONY "ett eller annet" kr. 150,-

* Kabinett m/PSU 300w: Q-tec miditower ATX Silver kr. 375,-

* Minne, 1 stk 256 MB RAM, TwinMos PC2700, CL 2,5 kr. 345,-

* Skjerm: 15" LCD ADi Microscan i610 TCO 99 kr. 2750,-

* Harddisk: Seagate Barracuda 7200.2, 40 GB IDE kr. 750,-

* Kabel til diskettstasjon kr. 40,-

* Kabel til harddisk kr. 95,-

* TILSAMMEN kr. 4505,-

 

Takknemlig hvis noen kunne sett på oppsettet, event. komme med forslag til forbedringer. I alle fall si i fra hvis jeg har glemt noe :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Holder i lange baner det der.

 

Kablene tror jeg du kan droppe, følger som regel med.

 

Følger med hva? Det hovedkortet han allerede har?

 

 

 

Det vil vel kanskje bli billigere for deg og bestille på web'n til komplett ettersom du har noen % der i forhold til butikkpriser

Lenke til kommentar

trur jeg ville gått for 512MB RAM. du kan evt. kjøpe ddr2100 istedet for ddr2700, siden hovedkortet ikke utnytter mer enn 2100 uansett...

 

Min erfaring er ihvertfall at med WinXP er det veldig befriende å ha 512MB ram. Smart å kjøpe 1x512 i stedet for 2x256. (mulighet for utbygging)

 

en cd-brenner er jo heller ikke å forakte.. denna ser bra og billig ut.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=3&GrpID=6&s=pl

 

er det ikke vits i i det hele tatt med brenner så dropper du det så klart, men bare et forslag.

 

 

Forresten så burde du bestille på komplett.no istedet for å kjøpe i butikken. Kommer selvfølgelig frakt i tillegg på 100kr, men det sparer du inn bare på skjermen (2750kr-2500kr).

Lenke til kommentar

Kablene må nok kjøpes ja iom at jeg har hovedkortet fra før av.

 

Det er ikke aktuelt å bestille over nett, komponentene skal handles over disk.

 

15" skjerm til 2750,- er i alle fall det billigste jeg finner i Trondheim. Mulig det finnes billigere på web, men som sagt er ikke dette aktuelt.

 

Men ellers ser oppsettet bra ut ?

Lenke til kommentar

Takker for forslag !

 

Har tenkt på det med 512 MB RAM, mulig at jeg går for det, er jo uansett bare snakk om ca. 300,- ekstra.

 

Brenner er det ikke vits i, tviler på om fatter'n i det hele tatt er i stand til å operere en slik sak :lol:

Lenke til kommentar

Jeg har et par endringsforslag:

 

- Minne. Hvorfor PC2700 når det holder med PC2100, noe raskere får du nok ikke utnyttet likevel. 290,- på komplett.no.

- Kabinett. Jeg har selv mekket sammen en PC med dette kabinettet. Det er fryktelig trangt mellom PSU og CPU kjøler, ellers er det ok (ikke noe ekstra her nei). Du kan vurdere et litt høyere sort Q-tec til 450,-. Da blir det ingen slik plasskonflikt.

- Harddisk: Kjøp heller Seagate Barracuda V, den er garantert stillegående. Har god erfaring med disse, men kjenner ikke 7200.2.

- Skjerm. Jeg har sett at Elkjøp har tilsvarende enkel LCD skjerm til 2000 kr. Ta også en titt på demovarene til Komplett, det er alltids noen LCD skjermer der, spesielt 15". De fleste ønsker seg jo minst 17" med nå, spesiel pga den økte oppløsningen (1280x1024 istedet for 1024x768).

Lenke til kommentar

Det er ikke aktuelt å bestille over nett, komponentene skal handles over disk.

 

Hvorfor det? Det er ingen grunn til bekyming for å handle på nett, det er meget enkelt og greit. Selv med et tillegg for porto på ca 150 kr, så vil du nok spare inn det likevel.

Lenke til kommentar

- Minne. Hvorfor PC2700 når det holder med PC2100, noe raskere får du nok ikke utnyttet likevel. 290,- på komplett.no.)

 

Hovedkortet jeg har er litt gammelt, tenkte PC2700 vil være mer fremtidsrettet ved bytte av HK. Men PC 2700 begynner vel allerede å bli litt avdanket, så jeg er enig.

 

- Kabinett. Jeg har selv mekket sammen en PC med dette kabinettet. Det er fryktelig trangt mellom PSU og CPU kjøler, ellers er det ok (ikke noe ekstra her nei). Du kan vurdere et litt høyere sort Q-tec til 450,-. Da blir det ingen slik plasskonflikt.

 

Enig, dessuten er det du foreslår sort, og det er vel litt penere å se på også :-)

 

- Skjerm. Jeg har sett at Elkjøp har tilsvarende enkel LCD skjerm til 2000 kr. Ta også en titt på demovarene til Komplett, det er alltids noen LCD skjermer der, spesielt 15". De fleste ønsker seg jo minst 17" med nå, spesiel pga den økte oppløsningen (1280x1024 istedet for 1024x768).

 

Har sjekket komplett sine demovarer, de har en 15" Samsung Syncmaster til kr. 2700. Skal sjekke om de har den her i Trondheim. El-kjøp er vel også verdt å sjekke ut, takk for tipset ! Når det gjelder størrelse på skjerm så er det viktigere at den tar liten plass fysisk kontra størrelsen på skjermflaten.

 

Skjønner at det er penger å spare på å bestille over nett, ved kjøp av komponenter til meg selv gjør jeg stort sett det. Men dette haster litt, dessuten er det deilig å bare få utlevert varene over disk istedet for å vente laaaannnge 2-3 dager på at de skal komme i posten :-)

Lenke til kommentar
Litt sucky prosessor kanskje!!!!

 

Skaff deg heller Intel p4....... minimum 2000mhz!!!!! :)

 

Hva i alle dager skal han med en 2 Ghz CPU ?? Ser ikke for meg at fatter'n sitter å rendrer i 3d max eller spiller UT2k3 på full oppløsning :lol:

Lenke til kommentar

Demovarer fra komplett.no selges ikke over disk. Det fikk jeg vite i tønsberg hvertfall. Mulig butikken sjøl har noen demovarer.. verdt å spørre.

 

Det svarte kabinettet ser lovende ut. følger med 350W strømforsyning også hvis du kjøper Pro-line istedet for Value-line (til samme pris) :)

 

mm

Lenke til kommentar

OK, da har jeg kommet frem til det jeg skal kjøpe. Takk for hjelpa alle sammen.

 

Diskettstasjon: Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern Kr. 150,-

Kabinett: Q-Tec Midi tower ATX 6024MD, Sort Pro Line, m/350W AMD/P4 Kr. 495,-

Minne: TwinMOS PC2100 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P Kr. 665,-

Skjerm: ADi 15" LCD MicroScan S500 TCO-99 Black Skjerm Kr. 2995,-

Harddisk: Seagate Barracuda V 60GB IDE 7200RPM ATA/100 harddisk 2MB cache ST360015A Kr. 875,-

KA Flatkabel Floppy universal 50cm Kr. 40,-

KA Flatkabel IDE ATA-66/100/133 Harddisk Kabel m.m. m/2 uttak, 60cm Kr. 90,-

TILSAMMEN Kr. 5310,-

 

Skal sjekke om Komplett Trondheim har noen sorte demoskjermer i tillegg skal El-kjøp sjekkes.

 

Da skal vel gamlingen bli fornøyd tenker jeg :smile:

Lenke til kommentar

Min svigerfar trenger også en ny PC for samme bruk som Lefs far, og jeg synes pakken til Lef virker grei. Men jeg har ikke hovedkort, lyd- eller grafikkkort, eller CPU fra før. Hva ville være et greit alternativ sammen med Lef's pakke? Gjerne med lyd og grafikk integrert på hovedkortet.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Min svigerfar trenger også en ny PC for samme bruk som Lefs far, og jeg synes pakken til Lef virker grei. Men jeg har ikke hovedkort, lyd- eller grafikkkort, eller CPU fra før. Hva ville være et greit alternativ sammen med Lef's pakke? Gjerne med lyd og grafikk integrert på hovedkortet.  

 

På forhånd takk.

 

PSdata har en pakkeløsning uten skjerm til 2995,- . De bruker samme Q-Tec kabinett. Selv om det kun følger med pinglete Duron 1.2GHz, så kan den lett oppgraderes til Athlon XP senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...