Simkin Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 (endret) Har fått lagt inn Vista Ultimate 32Bit, alt fungerer helt perfekt nå, men det er en rar ting jeg stusser på.. Brukt harddisk plass ser ut til å øke uten at jeg legger inn ting som skulle tilsvare det som økes! f.eks så kan den være på 35Gb, og litt senere 40Gb, så går det litt ned igjen, så øker det igjen.. hva er dette? bruker disk cleanup, ccleaner og Diskeeper 2009 Pro. Endret 24. desember 2008 av Simkin Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 (endret) Systemet bruker variabel harddiskplsas til en såkalt swapfil som er en midlertidig lagrgingsplass for systemet. for eksempel Kjører du flere programmer som bruker mere systemminne enn det du har så prioriterer systemet de mest kjørte programmene i minnet og skriver lavt prioriterte oppgaver til harddisken og tilbake til minnet. derav navnet swapfil (også kalt sekundærminne) som oversatt er byttefil. med at den bytter minneprosesser mellom systemminne/RAM og harddsiken. Dette har du sikkert merket med at når du kjører veldig mye samtidig så kan maskinen gå tregere og at harddisk aktiviteten øker, men med de fleste nye maskiner så merker du ikke så mye til dette. Endret 24. desember 2008 av Lugmeister Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 24. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2008 (endret) okei. så dette er normalt. takker for info! men hvor mye øker dette? nå har den økt en god del, sikkert fra 25Gb istad da installasjonen var "fresh", og jeg hadde lagt inn det jeg skulle legge inn, til snart 43Gb i skrivende stund Endret 24. desember 2008 av Simkin Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 (endret) Normalt ligger den på 1-4 Gb men kanskje mere alt etter hvor mye minne du har og hva systemet setter av. Dersom du høyreklikker på my computer/min datamaskin så får du opp systemegenskapene. Gå inn på avansert tab og velg settings på performance/ytelse. på avansert taben der så velg virtuelt minne og se på hva størrelsen på pagefile er nederst. Håper du finner fram. ikke endre noe der uten at du vet hva du holder på med. Edit: Dersom dy trykker ctrl-alt-delte så skal du få opp systemegenskapen, og jeg har kun engelske versjonen så håper du ser hva som er hva. XP x64 viser cpu og Pagefile bruk og commit charge viser ttalt som blir brukt nå og limit som er minne+swapfil maks størrelse, peak sier om hva swapfila har vært på maks. Det under er klipt fra windows hjelp filen som er øverst til høyre på systemegenskapene "Memory allocated to programs and the operating system. Because of memory copied to the paging file, called virtual memory, the value listed under Peak may exceed the maximum physical memory. The value for Total is the same as that depicted in the Page File Usage History graph" Edit 2: opplevde for en tid tilbake at plustelig så ble warhammer folderen på hele 143GB mot normalt 10-15. Dette forsvant etter neste oppdatering så kan være andre ting som midlertidig øker diskforbruket.Windows kan også bruke midlertidige systemfiler som slettes når maskinen restarter eller etter en tid som ikke bruker swapfil men som legges rett på disk som midlertidige tempfiler. Endret 24. desember 2008 av Lugmeister Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 24. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2008 hm, skjønt ikke ikke så mye av det der.. men er det noe som bør/kan gjøres? eller bør jeg bare la det være sånn? har 4Gb minne. slik var det ikke i XP da jeg brukte det. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 (endret) Vista er ett mere krevende OS enn xp og bruker mere systemresursser. Glemte og si at søppeldunken bruker også harddiskplass og systemrecovery tar også noe plass. så brukt diskplass kan også variere veldig mye mere enn det swapfilen bruker. Bare la det være sånn. så lenge systemet fungerer og du har nok ledig plass til det du driver med så er i orden,. bare fortsetts om du gjør og kjøre defragmentering og diskryddingsprogrammer av og til for å frigjøre plass. Endret 24. desember 2008 av Lugmeister Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 24. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2008 (endret) okei, da lar jeg det være sånn.. men skal følge litt med på dette. Endret 24. desember 2008 av Simkin Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 24. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2008 (endret) søkte litt på nettet, man kan disable "System Restore" det er dette som gjør att hardiskplassen øker så voldsomt.. og jeg gjorde dette.... Høyreklikk Computer -> Properties -> Advance System Setting -> System Properties huket vekk Systemdisken, og nå gikk det fra 43GB til 24GB.. hva risikerer jeg om "System Restore" ikke er aktivert? Endret 24. desember 2008 av Simkin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå