Gå til innhold

hvordan retter man opp horisonten via lightroom 1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hei

jeg klarer bare ikke å finne ut åssen man retter opp horisonten via lightroom 1, kan noe være så snill å hjelpe meg(med en detaljert forklaring)

Jeg har lightroom 2, men det blir sikkert gjort på lignende måte :

1. Gå inn i develop modus

2. Velg "crop overlay tool" under histogrammet er det bilde av en rektangel.

3. Velg en kant i bildet og roter det rundt

4. Trykk enter når du er fornøyd

Lenke til kommentar

Beskjæringsverktøyet (crop = beskjæring) vart flytta mellom 1.x og 2. I 1.x ligg dette på verktøylinja rett under bilete (om den ikkje er synleg, trykk T på tastaturet).

Ein litt annan måte:

1. Trykk R. Dette aktiverer beskjæringsverktøyet; det har ingenting å seie om du er i Library- eller Develop-modulen.

2. På verktøylinja under bilete (som nemnt over, du viser/skjuler denne ved å trykke på T) er det ein linjal. Klikk på denne.

3. Klikk og dra ei linje langs horisonten. Når du slepp museknappen vert biletet rotert slik at den linja du drog langs vert horisontal eller vertikal.

4. Trykk enter.

Lenke til kommentar

ok, takk for tilbakemeldingene

Dette har jeg funnet ut:

-trykker R, deretter T

-bruker "straighten" til å rette bilde

MEN jeg har enda ikke klart å finne ut åssen jeg lager en linje slik du Torbjørn forklarte meg

Jeg prøver å dra en linje, men det bare dukker opp en liten sirkel og alt blir bare "rot" :hmm:

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Du klikker på denne*:

post-21406-1230215260.png

So klikker du, og held inne museknappen, ein stad på horisonten (eller ei anna linje som skal vere vassrett). Når du no flytter musa bortover, medan du framleis held inne museknappen, ser du det er ei linje som går mellom der der du fyrst klikka, og der musepeikaren er. Flytt musa slik at den linja går langs horisonten, og slepp museknappen.

Her er forresten ein video som viser litt forskjellig om beskjæringsverktøyet, inkludert dette:

http://www.thedigitalphotographyconnection...layer.php?ID=25

* Det er forresten eit vater, ikkje ein linjal, eg hugsa litt feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...