flaters Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Jeg har kjøpt ny hardisk , en Samsung 750GB type HD 753LJ. Når jeg booter på dvd for å installere Vista 64 Bit , finner den kun den gamle hardisken som jeg har en annen Vista på, har prøvd å ta ut denne og da finner den ingen ting, har lastet ned driver fra Samsung på harddisk uten at det hjalp noe , da den ikke klarer å laste den inn i vinduet du får opp under installasjonen i vista hvor du kan laste drivere. Det som er rart at i den installasjonen som jeg allerede har ser den disken og jeg kan bruke den til å lagre ting på, så det må være et eller annet jeg skal gjøre for at den skal kunne se den under valg av partisjon som jeg vil installere ny vista på. Håper det er noen som har forklaring på dette, da vil julen være reddet. Lenke til kommentar
netted Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Jeg har kjøpt ny hardisk , en Samsung 750GB type HD 753LJ. Når jeg booter på dvd for å installere Vista 64 Bit , finner den kun den gamle hardisken som jeg har en annen Vista på, har prøvd å ta ut denne og da finner den ingen ting, har lastet ned driver fra Samsung på harddisk uten at det hjalp noe , da den ikke klarer å laste den inn i vinduet du får opp under installasjonen i vista hvor du kan laste drivere. Det som er rart at i den installasjonen som jeg allerede har ser den disken og jeg kan bruke den til å lagre ting på, så det må være et eller annet jeg skal gjøre for at den skal kunne se den under valg av partisjon som jeg vil installere ny vista på. Håper det er noen som har forklaring på dette, da vil julen være reddet. Tok du ut den gamle å plugget den nye i samme kontakten? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Du har altså tatt disken i bruk som lagringsdisk. Har du da laget en utvidet partisjon på hele disken? Tror ikke Vista lar seg installere på en Utvidet/Logisk partisjon, det må være Primær. Det finnes forøvrig ikke drivere til disker, så det må være noe annet du har lastet ned. Eventuelle drivere som skal legges inn under installasjon er ikke for disken, men for kontroller. Dvs hovedkort. Lenke til kommentar
flaters Skrevet 24. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2008 hei, takk for svar: Det var nok litt dårlig forklart det der med at jeg har lagret ting alerede på disken, men jeg har formatert den på nytt og det står nå 698 GB og primærpartisjon når jeg ser på den i min andre Vista installasjon som er av business utgave. Den nye Vista jeg har prøvd å installere er ultimate og det er orginal versjoner bare så det er sakt, så det ikke skal bli noe misforståelse her på det. Jeg har nå også prøvd å installere xp og den ser disken som en på 131gb og det er vel riktig så vidt jeg vet klarer ikke xp å vise mer enn det. Det som er problemet da er at den instalerer seg i dos men vær gang som den skal starte opp igjen etter første del av installasjonen så kommer start installasjonen på nytt. Har bygget mange maskiner opp gjennom årene og aldri hatt noe slike problemer. Skjønner ikke hvorfor den ikke ser den og de driverne jeg snakket om til hardisken er vel kanskje bare for raid for intel muligens. Lastet de ned fra hjemmesiden til Samsung under rett type hardisk. Hovedkortet er et Asus Rampage Formula med Intel E8500 prossesor og 4GB corsair dominator twin2*8500c5df ram. Hadde for ordens skyld også problemer med høy cpu temp ved første oppstart og måtte da laste ned nyeste bios og dermed var det ok, dette er også første gang jeg har mått gjordt for å få igang et nytt system. Håper det er flere forslag der ute etter litt mer utfyllende opplysninger. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Du har tydeligvis en gammel XP CD uten servicepack. Denne er helt ubrukelig på disker større enn 120 GB. Lag deg en ny CD med SP3 inkludert (slipstream). Den gamle CDen bør du bare kaste. Det høres ut som du har problem med å boote fra disken. Sjekk BIOS innstillingene for bootrekkefølge. Det kan også være noe med partisjonstabell. Kanskje disken ble initialisert på feil måte. Foreslår å slette MBR og begynne på nytt. Finnes mange metoder, prøv den wiberos beskriver i #5: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=838724 Men det holder med 'Clean', trenger ikke 'Clean all'. Lenke til kommentar
flaters Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 hei igjen og takk for svar. Jeg fant ut av dette til slutt, og som alltid med data så er det bare en enkel bagatel når enn først finner det ut. Problemet lå i at jeg hadde hatt denne disken kobblet opp når jeg instalerte business på hardisk nr 2 og da får den jo en partisjon tildelt, så selv om jeg ikke hadde lagret noe til den så blir det tydligvis tildelt noe fra windows som gjør at du ikke ser den når du skal installere fra bånn av. Det jeg gjorde var så enkelt som at jeg slettet hardisken når jeg var inne i business og det stod da udefinert på hele disken på 698GB. Når jeg så startet opp med Vista dvd med 64Bit ultima så fant han diskene med en gang og da var det jo jul i stua med en gang. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 At en disk automatisk får tildelt en partisjon er noe jeg aldri hørt om før. Så det spørs om ikke det kan ha skjedd på en annen måte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå