Gå til innhold

HyperThreading

Anbefalte innlegg

Er der noen der ute som har en link til en side som forklarer om

HyperThreading. Jobber på en bedrift, hvor vi preinstallerer maskiner, og jeg lurer på hvordan det går hvis man f.eks putter en 3.06GHz i en maskin som har blitt installert med f.eks en 1.8GHz uten HT. Aktiverer HT seg selv også i windows, eller må maskinen installeres på nytt fra bånnen av.

Mvh

Jim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er der noen der ute som har en link til en side som forklarer om

HyperThreading. Jobber på en bedrift, hvor vi preinstallerer maskiner, og jeg lurer på hvordan det går hvis man f.eks putter en 3.06GHz i en maskin som har blitt installert med f.eks en 1.8GHz uten HT. Aktiverer HT seg selv også i windows, eller må maskinen installeres på nytt fra bånnen av.

Mvh

Jim

Dere bytter kun CPU og ikke hovedkort? Da vil HT nesten garantert ikke virke. Det krever moderne kort som enabler HT.

Dersom kortet støtter HT vil jeg tro du kan få dette til å fungere uten reinnstallasjon.

Lenke til kommentar

Vi bruker selvfølgelig kort som har HT støtte. Det jeg lurer på, er om Windows gjør noe spesielt under installasjonen med HT enablet. Hvis Windows gjør det, vil det jo ikke funke, hvis du installerer med en CPU som ikke har HT, men enabler HT, og putter i en 3.06GHz etterpå.

Jeg er ikke sikker, det er derfor jeg spør.

Lenke til kommentar

Noen eldre chipsett bl.a. SiS648 ( b-stepping) og i845E støtter HT med Bios oppdatering - nyere har den enten avslått eller enablet automatisk i Bios.

Det er ikke all programvare i WinXP som støtter dette ennå. F.eks. Dell og HP har HT avslått i Bios av den grunn > Selskapene mener at teknologien i mange tilfeller i stedet virker bremsende <

http://www.digi.no/digi98.nsf/pub/dd200210...17_hab_32078736

http://www.digi.no/digi98.nsf/pub/dd200209...19_ero_42644998

http://www.pcpro.no/pc_deler/prosessor/3GH...ert14112002.htm

Mener det ikke skulle ha noe å si om det veksler mellom HT-cpu og MT-cpu, men leser f.eks. på siste Bios-omtalen for Abit IT7-MAX2 V2.0: > Fixes Windows flash utility invalidity when using Hyper-Threading CPU <

Lenke til kommentar
Noen eldre chipsett bl.a. SiS648 ( b-stepping) og i845E støtter HT med Bios oppdatering - nyere har den enten avslått eller enablet automatisk i Bios.

Det er ikke all programvare i WinXP som støtter dette ennå. F.eks. Dell og HP har HT avslått i Bios av den grunn > Selskapene mener at teknologien i mange tilfeller i stedet virker bremsende <

<

Mulig jeg tar feil men det er vel svært mange programmer som ikke er optimalisert for HT. Mener å ha lest at selv om programmene er multitreaded og støtter flere CPUer kreves recompilering for å optimalisere for HT. Likevel forstår jeg ikke annet enn at det kan ha stort potensiale for ytelsesforbedring da to eller flere separate programmer kan kjøre paralellt mye bedre enn uten HT. Såvidt jeg forstår trenger ikke disse noen HT funksjonalitet så lenge operativsystemet "ser" to CPUer og fordeler last på disse.

Jeg ble hvertfall imponert når Toms Harware viste tester der man kjørte tungt spill og ripping e.l. uten at de to prosessene påvirket hverandre vesentlig.

Lenke til kommentar
Mulig jeg tar feil men det er vel svært mange programmer som ikke er optimalisert for HT. Mener å ha lest at selv om programmene er multitreaded og støtter flere CPUer kreves recompilering for å optimalisere for HT. Likevel forstår jeg ikke annet enn at det kan ha stort potensiale for ytelsesforbedring da to eller flere separate programmer kan kjøre paralellt mye bedre enn uten HT. Såvidt jeg forstår trenger ikke disse noen HT funksjonalitet så lenge operativsystemet "ser" to CPUer og fordeler last på disse.

Endelig en som forstår det.

Dersom et program bruker 100% cpu (en tråd) vil du faktisk få mindre ytelse med HT enn uten. Dette er det mange Xeon brukere som har oppdaget. Men dersom det er mange tråder som ytelsen skal deles ut over er HT ganske fedt. Det har den ene store fordelen som du også får med dual. At flere programmer "blir prosessert" samtidig.

Jeg satser penger på at du må reinstalle windows!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...