Gå til innhold

Vi feirer en fødsel. Men hvem ble født?

Anbefalte innlegg

Nisser var, i følge norrøn mytologi, onde de før jule "nissen" kom med gaver....

i folketroen var det direkte farlig å møte på nisser, da de ofte gjorde stygge pek og var onde... men satan fikk jo den rollen, så i dag er nisser gode :)

Så hele dette med jul, påske og de andre "hellig" dagene er jo et sant sammensurum av en hel haug med tro, overtro, folketro og religiøs tro....

og ganske artig å slenge i trynet på religiøse som kommer snørrhovne og temmelig historieløse og skal ha deg til å tro at vi feirer alt dette på grunn av jesus... :D og at jul ene og alene skyldes ham... :roll:

Haha, nisser gode? Hvordan ble de plutselig gode, når de i følge norrøn mytologi var onde?

Du skriver at satan fikk rollen for å gjøre stygge pek og var ond. Høres mistenkelig ut som at nissene stammer fra han, og at han skal "verve" tilhengere ved å gi gaver.

Det at nisser begynte å gi gaver er bare et skalkeskjul. Det sier litt om hvorfor mange barn er redde og gråter når de ser nissen.

Det var dessuten ikke nissen som kom og ga gaver ved Jesu Kristi fødsel i Betlehem. Det var de tre vise menn, eller de hellige tre konger, som kom med gull, røkelse og myrra.

Jesu Kristi fødsel blir feiret av mange millioner i verden. Og Kristi fødsel er utgangspunktet for den tidsregningen som i dag brukes i det meste i verden. I USA feirer de Jesu fødsel 25. desember, hvor de har Christmas: Christ = Kristus og mas = fødsel.

Eksakt dato for fødselen har vært omdiskutert, men etter de astronomiske beregninger, som nevnt lenger opp i tråden les her, har astronomene funnet ut at datoen er 12.november.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Haha, nisser gode? Hvordan ble de plutselig gode, når de i følge norrøn mytologi var onde?

Du skriver at satan fikk rollen for å gjøre stygge pek og var ond. Høres mistenkelig ut som at nissene stammer fra han, og at han skal "verve" tilhengere ved å gi gaver.

Det at nisser begynte å gi gaver er bare et skalkeskjul. Det sier litt om hvorfor mange barn er redde og gråter når de ser nissen.

Det var dessuten ikke nissen som kom og ga gaver ved Jesu Kristi fødsel i Betlehem. Det var de tre vise menn, eller de hellige tre konger, som kom med gull, røkelse og myrra.

Jesu Kristi fødsel blir feiret av mange millioner i verden. Og Kristi fødsel er utgangspunktet for den tidsregningen som i dag brukes i det meste i verden. I USA feirer de Jesu fødsel 25. desember, hvor de har Christmas: Christ = Kristus og mas = fødsel.

Eksakt dato for fødselen har vært omdiskutert, men etter de astronomiske beregninger, som nevnt lenger opp i tråden les her, har astronomene funnet ut at datoen er 12.november.

Du er sånn på bærtur, at jeg blir flau. For det første, har du sett nissemaskene?

011-433-s.jpg

Er det rart små barn er redde?

For det andre er skikken å gi gaver en skikk som ble utført i Europa lenge før kristendommen kom.

Lenke til kommentar
Nisser var, i følge norrøn mytologi, onde de før jule "nissen" kom med gaver....

i folketroen var det direkte farlig å møte på nisser, da de ofte gjorde stygge pek og var onde... men satan fikk jo den rollen, så i dag er nisser gode :)

Så hele dette med jul, påske og de andre "hellig" dagene er jo et sant sammensurum av en hel haug med tro, overtro, folketro og religiøs tro....

og ganske artig å slenge i trynet på religiøse som kommer snørrhovne og temmelig historieløse og skal ha deg til å tro at vi feirer alt dette på grunn av jesus... :D og at jul ene og alene skyldes ham... :roll:

Må si meg enig med Frohman her, du er sånn på bærtur at det nesten blir litt flaut å svare deg.. :blush:

Det var en bulgarsk prest, st nikolaus, som ble "julenissen" etter sin død i XXXX sa de på radioen her en dag.... Han ble altså først helgen og deretter nissen med gaver og hele hurven. (Er det flere enn meg som får litt grøss når de hører om prester som er glade i barn? :sick: )

Som vanlig rappet kristendommen dette med gaver og fest fra andre da de VISSTE at jesus slettes ikke var født den 24 desember men på en annen dag i året (12 november er foreslått, jeg har hørt begynnelsen av mars....) Poenget er at de vet ikke...... De kristne må jo føle seg fryktelig forbi gått her, for de har jo regelrett blit løyet til i så mange år angående dette med jesus og fødselen hans, for ikke å snakke om påsken, da han angivelig skal ha død... Det er jo en BEVEGELIG helligdag..., noe som altså vil si at jesus døde bevegelig... ?? :mrgreen:

Kristendom er i det store og hele en gedigen rip off fra andre og eldre (peganistiske) religioner... er feks Horus(solkongen) = Jesus? Kan jammen se slik ut...

Så senest i dag i lokal blekka at flere innskrivere som priser julen, for da ble jesus født og jeg må bare le av dem, for de kjenner, i god kristen ånd, KUN til den biblske versonen av historien og alle VET jo at den er helt aldeles håpløs. Det er jo, når en begynner å se etter, den reneste løgn historien hele greia jo :mad:

Lenke til kommentar

@Frohman og RWS:

Jeg glemte å vise til kilden til opplysningene i innlegget mitt. Den er å finne hos:

Wikipedia

Da er det i så fall Wikipedia som er på bærtur.

@Frohman:

Det høres ut som du ikke har fått med deg alt i innlegget mitt;

Der står det bl.a. "Det sier litt om hvorfor mange barn er redde og gråter når de ser julenissen".

Med det er det også tydelig ment at nissemasker ikke er et hyggelig syn.

Og ang. gaver, nok en gang samme kilde: De tre vise menn kom med gaver da Jesus ble født.

Endret av unison
Lenke til kommentar
@Frohman og RWS:

Jeg glemte å vise til kilden til opplysningene i innlegget mitt. Den er å finne hos:

Wikipedia

Da er det i så fall Wikipedia som er på bærtur.

@Frohman:

Det høres ut som du ikke har fått med deg alt i innlegget mitt;

Der står det bl.a. "Det sier litt om hvorfor mange barn er redde og gråter når de ser julenissen".

Med det er det også tydelig ment at nissemasker ikke er et hyggelig syn.

Og ang. gaver, nok en gang samme kilde: De tre vise menn kom med gaver da Jesus ble født.

De tre vise menn eller hellige tre konger er den kristne tradisjonens tolkning av de østerlandske stjernetyderne som omtales i Matteusevangeliets kapittel 2, vers 1-12 i Bibelen:

Jeg kan heller ikke finne noe i den artikkelen som peker til at gavegivning stammer fra denne tolkningen. Fordi det er det det er, en tolkning. Hvis du ikke visste det, så er Bibelen ren fantasi, selvmotsigende, og motbevisst.

Lenke til kommentar
Jeg finner ikke noe om at det er de tre vise menn som har bringet fram tradisjonen om gave-givning, i den artikkelen, dessverre. Wikipedia artikkelen inneholder likevel altfor få kilder til å være relevant.

Nå får dere vennligst lese mer nøye hvis dere gidder, før dere kommenterer innlegg!

Jeg har ikke nevnt når folk begynte å gi gaver til hverandre. Her er hva jeg skrev:

Men for siste gang: De tre vise menn ga gaver til Jesusbarnet:

Kilde Wikipedia:

Tross at tretallet ikke nevnes i Bibelen, har man antatt at de var tre, ettersom de overrakte tre gaver til Jesusbarnet: gull, røkelse og myrra. Tidlig oppstod en rik legendedannelse, og vismennene fikk navnene Kaspar, Melchior (Melkior) og Balthasar (Baltasar). Deres påståtte relikvier forvares i Kölnerdomen i Köln i Tyskland. Deres besøk hos Jesusbarnet feires i den vestlige verden på trettende dag jul, 6. januar (epifania).

De besøkende som kom for å finne Jesusbarnet, kom først til Kong Herodes, men måtte reise videre til Betlehem før de fant barnet. Matteusevangeliet forteller videre om de vise menn som gikk inn i huset, fikk se barnet og falt på kne. Så åpnet de sine skrin og bar frem gull, røkelse og myrra, gaver som har blitt tolket ut fra Jesus' senere liv: gull fordi han var konge, røkelse viste til hans prestegjerning og myrra til lidelse og død.

Bør vel holde oss til tråden; "Vi feirer en fødsel. Men hvem ble født?"

Endret av unison
Lenke til kommentar
Wiki quote: De tre vise menn eller hellige tre konger er den kristne tradisjonens tolkning

Dette er ikke noe bevis for at det var 3 vise menn som kom. Så vidt jeg har skjønt er dette noe som er nevnt i bibelen. Det er jo greit hvis du tar bibelen som en seriøs, pålitelig kilde, men ellers blir det nok for tynt ja.

Endret av Hans-O
Lenke til kommentar
Wiki quote: De tre vise menn eller hellige tre konger er den kristne tradisjonens tolkning

Dette er ikke noe bevis for at det var 3 vise menn som kom. Så vidt jeg har skjønt er dette noe som er nevnt i bibelen. Det er jo greit hvis du tar bibelen som en seriøs, pålitelig kilde, men ellers blir det nok for tynt ja.

Hvem har sagt jeg tar bibelen som en seriøs, pålitelig kilde?

Lenke til kommentar
*snip*

Nei, selvfølgelig gjorde ikke nissen det, nissen finnes ikke. Hva er poenget ditt?

Kan du ikke lese?

@RWS: hehe :p

Lenke til kommentar
Jeg har fortsatt ikke peiling på hva du snakker om, kan du ikke bare skrive det ned på svart og hvitt?

Skjønner at du ikke har peiling; Bare en liten tenåring. Få deg litt erfaring og noen år først.

Noen må lese en tekst flere ganger før de forstår innholdet. Begynn fra trådens start til slutt, så slipper du å be om forklaring av hva som blir skrevet her.

Det er et godt råd til deg. ;)

Lenke til kommentar
Jeg har fortsatt ikke peiling på hva du snakker om, kan du ikke bare skrive det ned på svart og hvitt?

Skjønner at du ikke har peiling; Bare en liten tenåring. Få deg litt erfaring og noen år først.

Noen må lese en tekst flere ganger før de forstår innholdet. Begynn fra trådens start til slutt, så slipper du å be om forklaring av hva som blir skrevet her.

det hadde vært et godt råd, bare et problem: Han har rett.

Og legg vekk dette "du er bare en tenåring etc bla bla bla". Det er totalt irrellevant, og du fremstiller deg selv bare som dum når du skriver sånt. Det går ann å ha fornuftige ting å si selv om man er 15-16 år. Det er når man har tapt en diskusjon man tyr til sånne midler. Tenk litt på det du :roll:

Lenke til kommentar

Og legg vekk dette "du er bare en tenåring etc bla bla bla". Det er totalt irrellevant, og du fremstiller deg selv bare som dum når du skriver sånt. Det går ann å ha fornuftige ting å si selv om man er 15-16 år. Det er når man har tapt en diskusjon man tyr til sånne midler. Tenk litt på det du :roll:

Det er ikke stort mer å forklare over det jeg har skrevet her inne. Og skjønner ikke "Frohman" det, så får han heller være uvitende. Jeg gidder ikke kaste bort mer tid på å forklare mine innlegg her.

Og når det gjelder alder, så vet da alle at unge mennesker har mindre erfaring og viten her i livet enn eldre.

Lenke til kommentar

Det er ikke stort mer å forklare over det jeg har skrevet her inne. Og skjønner ikke "Frohman" det, så får han heller være uvitende. Jeg gidder ikke kaste bort mer tid på å forklare mine innlegg her.

Og når det gjelder alder, så vet da alle at unge mennesker har mindre erfaring og viten her i livet enn eldre.

Så klart alder=mindre viten. Akkurat som at Færre innlegg=mindre viten. Og jeg skjønner heller ikke helt for du vil hen, men det får så bare være et mysterium.

Lenke til kommentar

Jeg vil minne deg på at du nå taper, ja du hørte det, taper, en debatt mot bare en liten tenåring, så jeg foreslår at du enten slår huet i veggen og forklarer deg, eller lar vær om du kanskje foretrekker å leve med skammen. Men du hadde vel kanskje ikke noe poenget i utgangspunktet hadde du vel?

Lenke til kommentar

Hvor oppstod julefeiringen?

Hvor oppstod så julefeiringen? Det er alminnelig enighet om det spørsmålet. U.S. Catholic sier: «Det er umulig å skille julen fra dens hedenske opprinnelse.» Bladet sier videre: «Romernes mest populære høytid var saturnalia, som begynte den 17. desember og sluttet med ’den ubeseirede sols fødselsdag’ (Natalis solis invicti) den 25. desember. En eller annen gang i den andre fjerdedel av det fjerde århundre bestemte smarte embetsmenn i kirken i Roma at 25. desember skulle være en passende dag for feiringen av fødselsdagen til ’rettferdighetens sol’. Julen ble til.»

Den hedenske festen saturnalia ble feiret ved vintersolverv. Det latinske ordet for solverv er solstitium, som kommer fra to latinske ord: sol (navnet på en solgud) og sistere (å stanse). Vintersolverv er det tidspunkt da dagen er på sitt korteste, for så å begynne å bli lengre. Ifølge en gammel juliansk kalender var tidspunktet for vintersolverv den 25. desember.

The World Book Encyclopedia sier derfor: «Denne feiringen [julen] ble sannsynligvis påvirket av hedenske (ikke-kristne) høytider som ble feiret på den tiden. De gamle romerne feiret høytider ved slutten av året til ære for Saturn, innhøstningsguden, og Mithra [solguden].» New Catholic Encyclopedia sier: «Den 25. desember i år 274 utropte [den romerske keiser] Aurelianus solguden [Mithra] til rikets fremste skytshelgen . . . Julefeiringen oppstod på en tid da soltilbedelsen stod spesielt sterkt i Romerriket.» Boken Celebrations sier: «Geistligheten brakte til slutt . . . saturnalias verden inn i selve kirken.» Og Encyclopædia Britannica skriver at 25. desember ble ansett for «å være fødselsdagen til . . . [sol]guden Mithra».

De fleste skikker som er forbundet med julen — mistelteinen, juletreet, julenissen, massevis av gaver og fester — har også tilknytning til hedendommen. De har ingenting med Kristus å gjøre. I Encyclopædia of Religion and Ethics sier James Hastings: «De fleste av de juleskikker som nå er utbredt . . . er ikke ekte kristne skikker, men hedenske skikker som er blitt antatt eller tolerert av kirken. . . . Romernes saturnalia utgjorde forbildet for de fleste av julens lystige skikker. Denne gamle romerske festen ble feiret i tiden 17.—24. desember.»

Når vi derfor fra tid til annen hører folk si: ’La oss få tilbake julens opprinnelige betydning’ eller ’La Kristus få en plass i julefeiringen igjen’, så husk at julen opprinnelig var en høytid til ære for naturen, og at Kristus aldri har hørt hjemme i julefeiringen. Og når noen retter voldsomme anklager mot kommersialiseringen av julen, så husk at feiringen og gavene i forbindelse med saturnalia-festen var innbringende for kjøpmennene på den tiden. Så vintersolverv har vært kommersialisert i tusener av år.

I 1643 erklærte til og med det engelske parlament julen for forbudt ved lov på grunn av dens hedenske bakgrunn, men senere ble julen gjeninnført. I 1659 ble julen også forbudt ved lov i Massachusetts, men også her ble den gjeninnført senere. U.S. Catholic sier: «De kristne i De forente stater . . . forbandt julen med hedenske skikker, og de feiret derfor ikke julen i stor utstrekning før i midten av det 19. århundre.»

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...