Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Grei pc med elendig ytelse, hvor er flaskehalsen?

Anbefalte innlegg

Er det så vanskelig å skjønne at her er det noe feil, og det løser seg ikke med mer RAM

og harddsiken må tenke i lange tider før den får den opp. Harddisken lager en ekstrem høy lyd, dette er nok med på å fremheve "tenkingen" den gjør.

er det så vanskelig å skjønne at harddisken jobber tregt, hardt og bråker pga den må gjøre oppgavene som RAM-brikkene egentlig skulle gjort?

harddisken jobber MYE tregere enn RAM-brikkene

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hellige Jebus, slapp litt av nå da folk. Vanskelig å si noe sikkert før eunaas gir oss litt mer info. En "standard" XP-installasjon med 512 MB RAM tilgjengelig skal dog ikke jobbe livet av harddisken bare for å få opp notepad, punktum.

Hvis problemet likevel er minnerelatert, er det jo i så fall pga. minnehungrige prosesser, så det hadde vært fint med en liste over prosesser + minnebruk.

Anbefaler Process Explorer for å finne ut av prosessrelaterte ting.

Hadde også vært interessant å vite hvilke innstillinger som er satt opp på virtual memory:

Høyreklikk My Computer -> Properties -> Advanced -> "Settings" under Performance -> Advanced -> Virtual Memory. Trykk på "Change"-knappen for å få en liste over paging files, det interessante her er hvor store de er og hvilken disk de er satt opp på.

Endret av halopete
Lenke til kommentar

Jeg tenkte at, tja, kanskje jeg skal instalere SP3. Lastet ned og instalerte, måtte restarte. Men nei, pcen vil ikke starte. Den starter i sikkerhetsmodus. Men ikke vanlig. Hvorfor? Kan bugs krasje pcen i oppstarten?

Nei, jeg får nok kjøpe ny harddsik, litt mer ram og instalere alt på nytt.

Lenke til kommentar

Laptoppen min har 512 ram med xp sp3. Bruker den til det aller meste, dog ikke spill.

Eneste jeg synes gikk uforholdsmessig tregt var pinnacle studio Dv.

Men sånn til daglig med internett, mail, word, exel, merker jeg ingen forskjell fra denne og min stasjonaere, som har 3 gb Ram.

Det er nok en forskjell men den er helt ubetydelig.

Lapptoppen er en 1,7 centrino, 3-4 år gammel.

Lenke til kommentar
Jeg sitter ved pcen til mine foreldre. Det er / var i hvertfall en relativt greit pc. Men noe er feil, og slik har det vært siden de fikk den. Den sliter med alle oppgaver. Sliter med å bare kjøre IE. Skal jeg bare åpne notisblokk tar det tid, og harddsiken må tenke i lange tider før den får den opp. Harddisken lager en ekstrem høy lyd, dette er nok med på å fremheve "tenkingen" den gjør.

Det er en AMD Athlon 3200+ 64bit prosessor

512 ram

WinXP SP3

En 64bit prosessor tenker likt som en 32bit? Den trenger ikke andre drivere osv? Det er først når man kommer over på 2kjerners prosessor?

Alt for lite ram, skaff deg 2gig totalt.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte at, tja, kanskje jeg skal instalere SP3. Lastet ned og instalerte, måtte restarte. Men nei, pcen vil ikke starte. Den starter i sikkerhetsmodus. Men ikke vanlig. Hvorfor? Kan bugs krasje pcen i oppstarten?

Nei, jeg får nok kjøpe ny harddsik, litt mer ram og instalere alt på nytt.

How to remove Windows XP Service Pack 3 from your computer

http://support.microsoft.com/kb/950249

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...