Bear^ Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Kanskje feil å sette dette opp som debatt i disse juletider men følte for det. Norge er, som kjent, et meget godt land å bo i, for det meste. Vi har greie nok ordninger selv om prioriteringene kanskje er helt på trynet, så er vår levestandard veldig god. Men det er en ting jeg synes er forferdelig irriterende og det er statens forsøk på å kontrollere oss hele tiden. Folk skal ikke få drikke for de blir da alkoholikere, la oss sette opp avgiften på alkohol. Folk skal ikke få spille pengespill, de kan bli avhengig av det, la oss forby det. Folk skal ikke spise fet og usunn mat, det blir de overvektige av, la oss sette opp prisene på de varene. Folk skal ikke røyke, det er farlige saker, la oss gjøre det dyrt. Biler skader naturen, la oss sette opp avgiftene til et tullete nivå slik at folk ikke bruker bilen (la heller distriktsnorge lide). Og nå sist, folk har skadet seg med raketter (90% grunnet idioti/fyll og 10% grunnet uhell) så nå er dette og forbudt. Og de som blir tatt med å sende opp raketter (med styrepinne) får svi som bare juling. Jeg personelig er lei av at staten skal kontrollere meg og mine handlinger. Man sier man lever i et fritt samfunn, jeg sier det er en illusjon. Man lever fritt så lenge man følger samfunnets A4 norm, bryter man ut av den har man plutselig ikke den friheten lengere. Skal man ha et fritt samfunn eller en illusjon av fritt samfunn? Personelig vil jeg heller ha et fritt samfunn fremfor et kontrollert samfunn, jeg liker ikke å bli kontrollert slik men heller å ha kontrollen selv. For min del er nyttårsaften ødelagt, vi har i alle år sendt opp raketter og koset oss med det. Nå har en det blitt forbudt, blant mange andre statskontrollerte tiltak, så da er min nyttårsaften ødelagt. Hva mer skal statskontrolleres? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Hva mer skal statskontrolleres? Slike meningsytringer? Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Lær deg først hva kommunisme er før du begynner ... kommun|is'me -n (nyd av lat. communis 'felles') 1 samfunnsform som er basert på deling av godene, felleseie og fellesdrift k-n hos de første kristne 2 politisk ideologi som har som mål å skape et klasseløst samfunn med felleseie av produksjonsmidlene og lik fordeling av produksjonsresultatene Avgifter på produkter er en del av kapitalismen. Hvis nyttårsaften din er ødelagt fordi du ikke får fyre opp raketter med styrepinne så sier det litt om deg som person. Det er fortsatt lov med batterier etc. Sperr opp øya for alternativene! Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Når det gjelder trygdeytelser og sosiale satser gjenstår det enda litt før det kan kalles et mildt kommuniststyre. De kunne godt blitt satt opp for å få en mer jevn likestilling mellom de som sliter litt å de som sliter skikkelig jævlig. da kansje kan vi begynne å kalle norge for et kommuniststyre, eller hvertfall på vei Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Ønsker rakettforbudet hjertelig velkommen. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Man er vel ikke nødvendigvis kommunist selv om man er mot at fulle folk skal få tenne på flere tonn sprengstoff. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 24. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2008 Jeg vet hva som er kommunisme på papiret men hva som er på papiret er ikke nødvendigvis det som kommer ut i praksis, man ser f.eks Kina hvordan alle kanaler blir gransket av de styrende eller hvordan staten kontrollerte folket under Sovjet tiden. Det er nettopp denne statskontrollen jeg er imot, statens forsøk på å kontrollere oss fra "det vonde". Og dermed har man skapt en illusjon hvor fri vilje ikke er 100% tilstede, jeg kan f.eks ikke fyre opp en rakett med styrepinne uten å risikere en klekkelig bot. Dette fordi staten vil "minske" skadene. Som jeg sa tidligere, det er 90% fyll/idioti som har skylda for skadene på nyttårsaften, de resterende 10% er uhell og det skjer hver dag med andre ting. At staten øker avgiftene på diverse varegrupper er igjen et forsøk fra statens side å kontrollere oss fra "det vonde". Fet mat, alkohol og tobakk er farlig og dermed setter staten opp avgiftene på disse varene slik at ting blir så overpriset og dyr at folk slutter å kjøpe dem, eller det er det som er ønsket til spør du meg. Så det er en illusjon av frihet vi lever i, så fremst man godtar statens reguleringer er man fri, men aviker man fra disse normene som staten, og samfunner, har satt opp for oss har men derimot ikke den store friheten lengere. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 (endret) Det er alltid morsomt hvordan man ønsker at staten skal ordne opp, sørge for å være sikkerhetsnett, slik at man kan klare seg i en noe vanskelig hverdag, eller hvis uhellet skulle være ute. Men så fort staten krever reguleringer, som ett forsøk på å gjøre velferden så legitim som mulig (ikke la mennesker ha altfor store muligheter til å skade seg selv eller andre) er det autoritær overstyring og brudd på friheten, ja, sammenlignes med stater som henretter kritikere, stenger ute informasjon og behandler borgerne sine dårlig. Jaggu, så jævlig vi har det her i Norge. Avgiftene kommer selvfølgelig på "skadelige" produkter. Vi lever i en illusjon av frihet ja, for den friheten du ønsker, er en libertariansk tullefrihet. Vi har ikke fri vilje til å gjøre hva vi vil, for skulle vi virkelig hatt "fri vilje" så skulle man levd i en naturtilstand, noe som selvfølgelig ikke er ønskelig. Endret 24. desember 2008 av Rampage Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 (endret) Om du legger så mye engasjement i å få skyte opp en spesiell type rakett en dag, da tror jeg du har det en god del bedre en du selv tror;) Edit: Enig med Rampage Endret 24. desember 2008 av Slettet-q5ES5fDk Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Jeg vet hva som er kommunisme på papiret men hva som er på papiret er ikke nødvendigvis det som kommer ut i praksis, man ser f.eks Kina hvordan alle kanaler blir gransket av de styrende eller hvordan staten kontrollerte folket under Sovjet tiden. Det er nettopp denne statskontrollen jeg er imot, statens forsøk på å kontrollere oss fra "det vonde". Og dermed har man skapt en illusjon hvor fri vilje ikke er 100% tilstede, jeg kan f.eks ikke fyre opp en rakett med styrepinne uten å risikere en klekkelig bot. Dette fordi staten vil "minske" skadene. Som jeg sa tidligere, det er 90% fyll/idioti som har skylda for skadene på nyttårsaften, de resterende 10% er uhell og det skjer hver dag med andre ting. At staten øker avgiftene på diverse varegrupper er igjen et forsøk fra statens side å kontrollere oss fra "det vonde". Fet mat, alkohol og tobakk er farlig og dermed setter staten opp avgiftene på disse varene slik at ting blir så overpriset og dyr at folk slutter å kjøpe dem, eller det er det som er ønsket til spør du meg. Så det er en illusjon av frihet vi lever i, så fremst man godtar statens reguleringer er man fri, men aviker man fra disse normene som staten, og samfunner, har satt opp for oss har men derimot ikke den store friheten lengere. Du blir nok tatt mer seriøst om du lar være å slenge rundt bvegrepet "kommunisme" i øst og vest, som mange gjør, det eneste man oppnår er å framstå som useriøs. Men til saken, du er imot reguleringer, de fleste setter jo grensen for refulering et sted. Hvor mener du den bør gå? Hva anser du som et eksempel på en legitim regulering, og hvorfor? AtW Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 (endret) Det du må tenke på er konsekvensene det har på samfunnet at selv noen få personer skyter raketter i hytt å pine. Hvis en person får en rakett i foten og må på sykehuset, vil det si at minst 1 person ekstra må jobbe den dagen, vi som betaler skatt må alle spytte i noen tusen for at han skal fikse skaden som han har påført seg selv, (eventuelt en idiot har påført ham), og sist men ikke minst tenk på de som nettopp har fått et alvorlig helseproblem som ikke kommer seg til sykehuset pga. alle ambulansene er opptatt. Tenk over hvor mange som må til pumping hver helg. Hvor mye tror du det koster oss alle? Hvor mange kunne slapt av å hatt en rolig kveld isteden for å måtte stresse med en person som ikke engang husker hvem de er dagen derpå? Hvor mange må bære og passe på en kompis å ødelegge en god kveld fordi h*n ikke klarte å legge fra seg flaska? Du tenker kanskje "det er mitt liv! Jeg må få låv å være så stor idiot som det går ann så lenge det ikke går utover andre!", det er veldig sant, men når du får lungekreft fordi du har røykt for mye, da er det meg det går utover. Jeg må betale regnina på sykehuset, personale må passe på deg, og dine barn oppleve smerten av å miste sin forsørger. Økte tobakksavigifter hjelper på ved at jeg faktisk slepper å betale for din operasjon, og personale får litt mer lønn for å være hyggelige når det gjelder skader du selv har påført deg. Og barna dine.. vel det er din egen skyld. Du tenker kanskje at dette er satt på spissen, og det er veldig sant, men det er ikke noe eventyr av den grunn. Dette er hendelser som skjer i stor skala hver helg og hvert år. At vi alle må ofre litt for det. AT jeg ikke får skyte raketter bryr meg ikke noen ting. Raketter kan jeg fint klare meg uten om det betyr at noen slepper å ofre live sitt for en idiot som syntes det var morro å holde raketten i hånden og ikke merket taket over seg.. I Norge er det et bra velferdssamfunn, noe vi alle nyter til det fulle og som hjelper godt om uhellet er ute. Ingenting kommer gratis i verden, og noe må ofres for at dette skal fungere optimalt. Det hadde vært herlig om alle kunne forstå det og innsett hvor heldige vi er her i nord. Selv om vi noen ganger oppfører oss som idioter hele gjengen, får vi alltid en ekstra sjangse her i Norge, slutt å klag og sett pris på at du får komme til sykehuset selv om du er dum og lager din egen rakett på pinne. EDIT: Fritt samfunn? Nei det lever vi ikke i. Et samfunn hvor alle blir tatt vare på, that's more like it. Om du heller vil få gjøre hva du vil, og dø av å få en rakett i foten ettersom du ikke hadde råd til sykehus regninga, vel.. da foreslår jeg at du flytter. (Ja jeg er klar over at det er folk som ikke føler at de blir tatt vare på og blir snytt av staten, vel det bygger bare opp under mine påstander ettersom de antageligvis ville fått hjelp om vi brukte mindre penger på å behandle folk som skader seg på tåpelige påfunn.) Endret 25. desember 2008 av Ozwald Lenke til kommentar
Mester_B Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Jeg vet hva som er kommunisme på papiret men hva som er på papiret er ikke nødvendigvis det som kommer ut i praksis, man ser f.eks Kina hvordan alle kanaler blir gransket av de styrende eller hvordan staten kontrollerte folket under Sovjet tiden. Det er nettopp denne statskontrollen jeg er imot, statens forsøk på å kontrollere oss fra "det vonde". Og dermed har man skapt en illusjon hvor fri vilje ikke er 100% tilstede, jeg kan f.eks ikke fyre opp en rakett med styrepinne uten å risikere en klekkelig bot. Dette fordi staten vil "minske" skadene. Som jeg sa tidligere, det er 90% fyll/idioti som har skylda for skadene på nyttårsaften, de resterende 10% er uhell og det skjer hver dag med andre ting. At staten øker avgiftene på diverse varegrupper er igjen et forsøk fra statens side å kontrollere oss fra "det vonde". Fet mat, alkohol og tobakk er farlig og dermed setter staten opp avgiftene på disse varene slik at ting blir så overpriset og dyr at folk slutter å kjøpe dem, eller det er det som er ønsket til spør du meg. Så det er en illusjon av frihet vi lever i, så fremst man godtar statens reguleringer er man fri, men aviker man fra disse normene som staten, og samfunner, har satt opp for oss har men derimot ikke den store friheten lengere. Jeg tror ordet du leter etter er totalitarisme, ikke kommunisme. Svaret på om Norge er totalitært, om så bare mildt, er selvsagt nei. Forbudene rører ved relativt få sider av vårt privatliv, og er ikke innført som en konsekvens av en altomfattende ideologi eller med indoktrinering som mål. Forøvrig applauderer jeg rampage sin innlegg, som ut fra signaturen å dømme kan et og annet om politikk på nivået over holmgang og vg. Lenke til kommentar
Katten med støvlene Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Jeg ville ikke si Norge er kommunistisk. Overformyndende er et mye mer passende begrep. Det er trist å se hvor lite folk verdsetter fredlige mennskers personlige frihet, og ser absolutt ingen etiske hindre i å gripe inn i andre folks privatliv. Som om det var en mennskerett å bestemme hvordan naboen din skulle leve livet sitt (og vis à vis) kun fordi dere var nettopp dèt; naboer. Kanskje ikke så farlig så lenge tanken er god. Det er da ikke så viktig om vi ikke har rettigheten til vår egen arbeidskraft, rettigheten til vår egen kropp, rettigheten til å uttale hva vi vil, rettigheten til å ikke uttale hva vi ikke vil, rettighetene til våre egne eiendeler og videre... Kanskje ikke for dere. Men for noen mennsker har rettigheten til sitt eget liv faktisk noe å si. Og jeg ser ikke hva som gir "Deres Majoritet" rettigheten til å holde de mennskene nede - kun fordi dere er større. Strider ikke det imot selve grunnprinsippet i deres sosialdemokratiske samfunn; å verne om velferden til både de store og de små? Eller har demokratiet frastjålet dere etthvert prinsipp? Er alt greit, så lenge det er viljen til majoriteten..? Lenke til kommentar
McFly Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Kanskje ikke så farlig så lenge tanken er god. Det er da ikke så viktig om vi ikke har rettigheten til vår egen arbeidskraft, rettigheten til vår egen kropp, rettigheten til å uttale hva vi vil, rettigheten til å ikke uttale hva vi ikke vil, rettighetene til våre egne eiendeler og videre... Objektivistisk pisspreik..... Det er jo interessant at et sosialdarwinist taler om ytringsfrihet, da objektivistene er mot demokrati og mener at alle ideologier som ikke er libertarianske er "rettighetskrenkende". Rettigheten til eget arbeid kommer man uansett ikke langt med så lenge man har arbeidsdeling. Lenke til kommentar
o0 Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Om du legger så mye engasjement i å få skyte opp en spesiell type rakett en dag, da tror jeg du har det en god del bedre en du selv tror;) Edit: Enig med Rampage Det er ikke de spesielle rakettene folk "sloss" for, men prinsippet at Norge handler om å enten forby eller sette urimlige avgifter på alt som er gøy, og det går alltid utover alle oss som ikke misbruker det. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Man er vel ikke nødvendigvis kommunist selv om man er mot at fulle folk skal få tenne på flere tonn sprengstoff. En veldig god kommentar ! I oslo hver helg er det fyllefest. Virker ikke som om folk her har problemer med å få i seg nok alkohol. Skal ikke samfunnet kunne stille krav til folk som drikker, når det er det samme samfunnet som stiller opp når folk skader seg, eller helsa svikter pga rusmisbruk? Skal samfunnet stille opp for folk, bør folk stille opp for samfunnet også. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 (endret) Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så ekstremt sure på dette forbudet. De private rakettene som blir sendt opp hvert år er de nøyaktig samme SVEA rakettene som du ser hvert eneste år. Staten, kommunene og bystyrene har iallefall ressurser til å kunne importere fyrverkeri fra andre land enn kun Sverige. Jeg synes privat fyrverkeri på nyttårsaften er gørrkjedelig da det er det nøyaktig samme fyrverkeriet som ble solgt til privatpersoner forrige år, og året før det, og året før det igjen osv. Du fyrer av en rakett du kjøpte til 200kr og like etterpå ser du flere andre som fyrer opp den nøyaktig samme raketten. Endret 25. desember 2008 av O3K Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Norge..? Kommuniststyre? Ta deg en banankake. Ta to. Ta mange. Det er ikke de spesielle rakettene folk "sloss" for, men prinsippet at Norge handler om å enten forby eller sette urimlige avgifter på alt som er gøy, og det går alltid utover alle oss som ikke misbruker det. Det forbys ikke fordi det er gøy. Det forbys fordi det er tredjeklasses makkverk som tar mange menneskeliv og påfører mange skade og som i kombinasjon med overdreven alkoholkonsum fører til brann og faenskap. Hadde noen solgt SKIKKELIGE raketter -- og hadde SKIKKELIGE utskytningsramper fulgt med, hadde det ikke vært et problem. Rakettene som ble forbudt var bare hakket tryggere enn å la foltk gå rundt i gatene med AK47 og skyte kuler med sporlys opp i lufta. HADDE det vært idiotsikkert, ELLER; hadde norge hatt en lavere prosentandel idioter, hadde det ikke vært farlig. Men det er ikke idiotsikkert og norge er fullt av idioter. Anarki er ikke løsningen -- de fleste er for NOEN reguleringer... For å sette det på spissen er jeg like mye for legalisering av heroin som for legalisering av raketter. Du kan prøve å argumentere for hvorfor heroin skal være forbudt, når vi alle er i stand til å ta vare på oss selv og vet vårt eget beste. Innlegget mitt var for øvrig delvis satirisk. Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Man er vel ikke nødvendigvis kommunist selv om man er mot at fulle folk skal få tenne på flere tonn sprengstoff. Med tanke på alkoholkonsumet i Sovjetsamveldet sitt militærvesen, so er denne mannen kanskje inne på noko. Endret 26. desember 2008 av blackcurrant Lenke til kommentar
Pikachu Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Norge er ikke kommunistiske, men staten har innført alt for mange tåplige reguleringer/forbud de siste årene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå