norsemanGrey Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Jeg setter opp en maskin med Kubuntu som skal fungere som webserver og filserver. Maskinen er plasser på en fiberlinje med rask opphastighet. Jeg har ikke veldig peiling på Kubuntu eller linux generelt, men lærer meg stadig mer etterhvert som jeg prøver meg frem med det. Jeg har observert at det er flere måter å få tilgang til en linux filserver på over internett. Spørsmålet mitt er hvilken metode bør jeg se nærmere på for raskest og mest stabil filoverføring over internett? Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 spørs hvor mange som skal ha tilgang, hvor mange filer det er snakk i (om folk skal hente en fil av og til, eller gjerne hundre filer på en gang) og om du skal ha god sikkerhet osv. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Og om det er akseptabelt at folk trenger egen programvare, eller om ting må fungere feks bare med en nettleser. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 24. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2008 spørs hvor mange som skal ha tilgang, hvor mange filer det er snakk i (om folk skal hente en fil av og til, eller gjerne hundre filer på en gang) og om du skal ha god sikkerhet osv. Det er ikke så veldig mange som skal ha tilgang. Det er først og fremst for eget bruk, og max 10 personer ved siden av som vil komme til å ha tilgang. Jeg regner også med at det ikke blir snakk om store nedlastinger på en gang, kanskje 1 til 10 filer av gangen (f.eks. en divx film eller et musikk album). Sikkerhet er ikke så veldig viktig ettersom det ikke er personlige dokumenter osv som kommer til å bli liggende på serveren. Det mest sensitive det er snakk om er vel personlige bilder, men det er jo selvfølgelig ikke ønskelig at hvem som helst bare skal kunne få tilgang sånn uten videre. Det spiller heller ingen rolle om filene kan fåes tak i over nettleser eller et eget programvare som f.eks. kan kjøres fra en minnepenn e.l. Det som er viktig er at det går raskt (at den gode opplastingskapasiteten fra serveren kan bli utnyttet) og er stabilt (ikke plutselig detter ut/avbrytes i tide og utide). Og også at det går nogenlunde greit å administrere med tanke på brukere, hvilke mapper som skal deles, osv. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Det lukter litt FTP av det her.. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 FTP er så... enkelt. er lite man må tenke på. er bare å sette opp. så, jeg sier meg enig med Smif. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 25. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2008 FTP er så... enkelt. er lite man må tenke på. er bare å sette opp. så, jeg sier meg enig med Smif. Takk for svar. Da skal jeg prøve meg på det. Men her trenger jeg nok litt starthjelp. F.eks. er det noen spesielle programmer jeg er nød til å installere i Kubuntu for å få til dette? Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Her har du en mulighet: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(...urering_med_GUI Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 25. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2008 Her har du en mulighet:http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(...urering_med_GUI Driver å prøver meg litt frem med GPROFTPD. Er det slik at ved å bruke denne ftp serveren så kan man få tilgang gjennom en web browser eller trenger man client programvare? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Her har du en mulighet:http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(...urering_med_GUI Driver å prøver meg litt frem med GPROFTPD. Er det slik at ved å bruke denne ftp serveren så kan man få tilgang gjennom en web browser eller trenger man client programvare? Klientene må ha en FTP klient ja. Men mange av nettleserne har dette innebygd. (kommer ikke på noen som ikke har det) Men kan ofte bli litt mer oversiktlig med en egen klient. Er ikke alltid nettleseren støtter opplasting heller, hvis det er et poeng... Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 25. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2008 Her har du en mulighet:http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(...urering_med_GUI Driver å prøver meg litt frem med GPROFTPD. Er det slik at ved å bruke denne ftp serveren så kan man få tilgang gjennom en web browser eller trenger man client programvare? Klientene må ha en FTP klient ja. Men mange av nettleserne har dette innebygd. (kommer ikke på noen som ikke har det) Men kan ofte bli litt mer oversiktlig med en egen klient. Er ikke alltid nettleseren støtter opplasting heller, hvis det er et poeng... ok, men hvis man kun benytter seg av en nettleser skal man da bare trenge å skrive inn ip-adressen til serven i adressefeltet for å få tilgang? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 (endret) ... ok, men hvis man kun benytter seg av en nettleser skal man da bare trenge å skrive inn ip-adressen til serven i adressefeltet for å få tilgang? bruker:pass@ip:port La oss si at din server er på 80.202.99.99. Da kobler du til med: ftp://bruker:[email protected]:21 (21 er standard så trengs egentlig ikke) Edit: Eller du kan selvsagt bare gjøre: ftp://80.202.99.99 Da kommer det opp en dialogboks hvor du må skriver brukernavn/pass Endret 25. desember 2008 av Smif Lenke til kommentar
kommers Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 (endret) Jeg anbefaler bruk at av SFTP, dvs FTP over SSH (dvs med kryptering), fremfor å bruke den gamle FTP-protkollen som sender alt i klartekst. Selv om man ikke er så paranoid av seg er det (etter min mening) allikevel lurt å unngå klartekst om man kan. Som (S)FTP-klient kan man bruke f.eks. FileZilla som er multiplattform (Windows; OS X; GNU/Linux). Den finnes også i portabel USB-stick-utgave. Endret 4. januar 2009 av kommers Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Jeg setter opp en maskin med Kubuntu som skal fungere som webserver og filserver. Maskinen er plasser på en fiberlinje med rask opphastighet. Jeg har ikke veldig peiling på Kubuntu eller linux generelt, men lærer meg stadig mer etterhvert som jeg prøver meg frem med det. Jeg har observert at det er flere måter å få tilgang til en linux filserver på over internett. Spørsmålet mitt er hvilken metode bør jeg se nærmere på for raskest og mest stabil filoverføring over internett? FTP http://www.linuxhomenetworking.com/wiki/in...TP_Server_Setup Endret 26. desember 2008 av zeebra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå