Gå til innhold

Oppfordring i jula: Plukk opp telefonen!

L4r5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 11 måneder senere...

I dagens datastyrte verden er vel de fleste tilgjengelige på mobil, skype, facebook og e-mail døgnet rundt. Hvem er vel kontaktbar på fasttelefon lenger. Utenom eldre da, men mange av dem er jo etter hvert på aldershjem eller pleiehjem. Dette er en god tanke, men jeg tror den begynner å bli litt utdatert.

Lenke til kommentar

Si ikke det... Mange av mine nære som jeg likevel ikke snakker så altfor ofte med. Fort gjort å glemme,og i alle fall i juletider da det er så mye annet å tenke på.

Mental helses hjelpetelefon sitt nr. er forresten endret: 116 123

Julen er for min del den tiden i året da det er enklest å huske å holde kontakten. Kanskje med unntak av sommeren.

Lenke til kommentar

Familie, slekt, venner, en gammel tante på toten som sitter alene, en arveløs grandonkel som sitter på gamlehjem uten at noen kommer på besøk, en kolega som mistet sønnen sin i romjula.

Poenget er: Hvis man lukker opp øynene, og ser litt forbi de aller nærmeste, er det mange som faktisk synes jula er en ordentlig kjip tid. Og da er det så lite som skal til for å lyse opp dagen deres.

Lenke til kommentar

Det er ikke det jeg gjør. Du som har vært registrert her i årevis og har blitt moderator burde vite at folk har fult lov til å delta i en tråd uten å være enig med den som opprettet tråden. Og mitt spørsmål er fortsatt som følger:

Hvis man har null kontakt med folk resten av året, hvorfor kontakte dem kun i julen? Hvis det blir en slags standarsamtale som "Hvordan har du det" og "Hva har du gjort i det siste" med en ikke altfor interessert stemme vil nok mange skjønne at dette er et forsøk på å være ridderlig og ikke fordi man egentlig bryr seg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

En person kan bety mye for deg selvom du bare har kontakt med personen et par ganger i året. Det kan likevel hende at du har fått med seg at personen er nødt til å feire jula alene for første gang fordi jobben "tvinger" personen til det. Det kan hende bestemor som er mange hundre kilometer unna nærmeste slekt sitter på et gamlehjem med et indre ønske om å får høre stemmen til noen hun virkelig kjenner.

Julen er en spesiell tid. Mange synes den er fin, men for mange bringer den også opp vonde minner.

Jeg sier ikke at du skal gå gjennom lista over alle på telefonlista di som du ikke pleier å snakke med, og plutselig ta kontakt. Men hvis du vet om en som kanskje sitter alene, eller som har en spesiell grunn til å ikke være så glad i jula, så skader det ingen å ta kontakt. Det kan være nok til å snu dagen til denne personen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...