Gå til innhold

Maxtor 160GB 8MB Cache


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en disk som nevnt i Emnefeltet, men får ikke formatert den til mer en 128gb, jeg synes det er litt lite.

Jeg er fullstendig klar over at Win og harddisken trenger litt plass til FS og lignende, men ikke 32gb ?!?

 

Jeg har et MSI K7N2 hovedkort med ATA133 kontroller.

 

Kan noen hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan noen hjelpe meg ?

Sakset fra denne siden:

 

Med en totalt kapasitet på 187 GB er man over den såkalte 137 GB-grensen. Dette betyr i korte trekk at man ikke får utnyttet mer enn 137 GB av denne disken med mindre du har et hovedkort som støtter 48-bits adressering og et OS som støtter det samme. De fleste eldre hovedkort har fått BIOS-oppdateringer som legger til denne støtten, og nyere hovedkort har dette som standard. Man må også ordne litt i registeret til Windows for å utnytte hele plassen. Mer om dette kan du lese her.

Lenke til kommentar

En ting jeg la merke til når jeg leste igjennom denne tråden er att ingen nevnte noe om OS.

Win2K og WinXP standard støtter ikke disker større en 137GB.

For å få OS til å støtte en større disk trengs det en liten patch fil. Denne tror jeg du finner på microsoft sine hjemmesider.

 

Skal garantere deg at det er dette som er feilen, så sant du ikke kjører med ett gammelt HK/Kontroller.

Lenke til kommentar

Jeg har en Maxtor, 80GB 8MB cache, jeg kan ikke annet enn aa si at jeg er kjempe fornoyd med den, ikke bare braaker den mindre enn den forrige 14GB IBM disken jeg hadde, men kjappere er den ogsaa.

 

Jeg har hort at mange poster endel negativt om Maxtor, men jeg kan IKKE si meg enig i hva de har skrevet.

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar
Jeg har en WD 120gb, men kan ikke bruke mer enn 111. Kan dette fikses på med en BIOS oppdatering? 9gb er jo en del da....

 

Kort sagt; Nei. Disken din er ikke større :(

 

Denne forskjellen kommer av at operativsystemet og harddiskprodusentene ikke regner gigabyte på samme måte. Harddiskprodusenten bruker SI-standarder, og får 1 GB = 1 000 000 000 byte, mens opertivsystemet regner binært, der 1GiB = 1073741824 byte. Hvis du deler 120 000 000 000 på 1073741824 så vil du få 111,75 GB.

Hvorfor software- og hardwareprodusenter ikke har klart å komme til enighet om dette er meg en gåte, men jeg vil kanskje tro at det slår an litt mer å reklamere med en 120 GB harddisk enn å reklamere med en 111,75 GB harddisk... :roll:

Lenke til kommentar
Jeg har en Maxtor, 80GB 8MB cache, jeg kan ikke annet enn aa si at jeg er kjempe fornoyd med den, ikke bare braaker den mindre enn den forrige 14GB IBM disken jeg hadde, men kjappere er den ogsaa.

80GB disken din er mye større en ibm'en din. Er helt normalt at maxtor'en er mye raskere?

 

Tenk på hvor raske den nye wd 250GB disken er, er 2 plater i den disken, 125GB per plate + 8MB cache.

Lenke til kommentar
lydmessig ligger wd på toppen, så maxtor, så seagate.. har aldri hatt ibm, så hvor de ligger, vet jeg ikke.

 

Feil. Alle tester viser at Maxtor og WD ligger jevnt når det gjelder lydnivå. Barracuda er jo kjent for å være stillegående, mens IBM stort sett har høyest lydnivå på sine disker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...