Emiiil Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Okei. Jeg vil være 21 år gammel da jeg er ferding med min bachelor grad i økonomi og administrasjon. Jeg antar at karakterene mine vil være mellom A og B (dog, nærmere B enn A). Fordypningen jeg tar, er innen finnans og investeringsanalyse. Jeg ønsker mer utdanning etter dette og jeg lurer da på: - Hvilke skole kan jeg komme inn på men mine ca. karakterer? - Hva er forskjell på en MBA og MSc? Hva er det man bør ta, når man ikke har arbeidserfaring, fra relevante fagfelt? - Hva ville dere gjort, om dere gikk ut av BI Oslo, med ca. mine karakterer (og ikke er skoleleie)? - Jeg ønsker helst å jobbe\studere vidre i Europa (Helst: Italia, Spania, Nederland), noe forslag hva jeg skal søke? Jeg er ikke lenger enn på andre året, men jeg vil planlegge framtiden min i god tid Mvh. Emil Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 - Hvilke skole kan jeg komme inn på men mine ca. karakterer? Med dine karakterer kan du komme inn på de aller fleste skoler (alle i Norge). I utlandet, og spesielt på prestisje skoler, så teller mer enn karakterer for å komme inn så der er det litt mer utfordrende (anbefalingsbrev, essays, GMAT etc.) - Hva er forskjell på en MBA og MSc? Hva er det man bør ta, når man ikke har arbeidserfaring, fra relevante fagfelt? Du bør ta MSc. Er mulig å ta MBA uten erfaring, men er få som gjør det og spesielt i Norge er det forventet at du tar en MSc først. Synes uansett det er det beste alternativet i din alder, sørg for å få en tung fagbakgrunn før du skal samle erfaring og da er en god MSc best. Så kan du evt. ta en MBA når du har jobbet en del år. - Hva ville dere gjort, om dere gikk ut av BI Oslo, med ca. mine karakterer (og ikke er skoleleie)?- Jeg ønsker helst å jobbe\studere vidre i Europa (Helst: Italia, Spania, Nederland), noe forslag hva jeg skal søke? Nå er ikke jeg økonom, men jeg ville ha søkt meg på master. Gjerne i samme fagfelt, da det er meget attraktivt og kan brukes til å få mange forskjellige jobber. Enten master på BI, NHH, eller utlandet. Kjenner ikke økonomistudiene i de landene du nevner så ikke så mange tips. De har en meget god business school i Barcelona, men tror den bare tilbyr MBA. Lenke til kommentar
Emiiil Skrevet 24. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2008 Tusen takk . Jeg antar jeg kommer til å ta en MSc, i utlandet (med samme fordypning som jeg har nå). Noen andre som har noen bra forslag? (jeg er takknemlig for all hjelp) jo, det er en ting jeg alltid har lurt på, og det er anbefalingsbrevene. Hvem skal man få til å skrive dem? Det er jo som oftest store klasser, så professorene kjenner ikke meg. Jeg føler at dette er veldig problematisk, etter som jeg ikke har noen som kan skrive dem. Noen som har noen forslag hva jeg kan gjøre for å kunne ha muligheten til å få noen gode anbefalingsbrev? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Som du sier så er det ofte vanskelig på bachelor, da avstanden (som oftest) er ganske stor til forelesere. Men går uansett an å spørre, gå til en foreleser i et fag du har gjort det bra i og forklar situasjonen. Dette må jo være et problem som flere har, de har sikkert en måte å hjelp deg på. Ellers så vil de ofte ha anbefalingsbrev fra arbeidsgiver også, så hvis du har hatt en deltidsjobb/sommerjobb så kan det være noen og spørre også. Uansett anbefaler jeg deg å begynne tidlig i søknadsprosessen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå