KAS Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Før i tiden, da vi satt med MSN Messenger 5 og 6, var det stort sett nok å åpne en portrange fra 6891 til 6900 for tcp-overføring for å kunne sende filer med full fart, eller i og for seg for å få sendt i det hele tatt. Men, med inntoget av nye versjoner ble det ikke så enkelt lenger. Etter at Microsoft la om hele opplegget slik at i tilfeller der direkte kontakt mellom to maskiner ikke kan oppnås, går filene gjennom Microsoft sine systemer, som et relay for å kompensere for nat-problematikk. Samtidig gjorde de det mye vanskeligere for oss som hadde vendt oss til at vi skulle åpne en fast portrange for å sende filer raskt til andre personer bak NAT og strenge brannmurer, ved å gå over til dynamisk portallokering i en range ingen visste hva var, annet enn at den var bred. Jeg har i et par år brukt UPnP som har tatt seg av hele problemstillingen. Men nå har vi fått ei fiberlinje fra EB Nett, og med det en Telsey-ruter som vi har latterlig få konfigurasjonsmuligheter på (via websidene til EB). Så jeg ser meg nødt til å glemme UPnP (som var meget praktisk, dog ikke uten en viss sikkerhetsrisiko) og nat'e porter manuelt. Live Messenger bruker ifølge denne artikkelen en portrange fra 1025 - 65535 over BÅDE TCP og UDP, og det er jo komplett umulig å forholde seg til. Uaktuelt og unødvendig å ha så mye åpent. Er virkelig Messenger pr design fortsatt så uanstendig oppbygget, at jeg ikke kan legge inn en liten portrange for å få optimal fart på filoverføringene med andre kontakter? Hva gjør dere andre for å få fart på sakene? (Selvfølgelig finnes det alternativer til Live Messenger, men nå er det dette jeg spør om) Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Har gitt opp og laster opp på egen server :/ men dette hjelper jo fint lite. Nyere sw brannmurer tilater å definere regler pr program, men for eksterne så er det mye konfigurering for lite om du skal få den til å sjekke trafikken som passerer etter msn aktivitet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå