Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

LSD tråden - Farlig eller ikke?


ChrML

Anbefalte innlegg

Satt å kikka på et forum i sta og kom over en seksjon som het "Rusmidler". Gikk inn av ren nyskjerrighet, og fant en tråd om LSD. Gikk inn på tråden og leste en god del "triphistorier" fra folk som har vært rusa på det, og leste blandt annet hele denne siden:

http://www.pluto.no/doogie/ga/blekka/ga155/lsd/lsd.html

 

Konklusjon basert på hittil lesing:

- LSD har ingen kjente fysiske skadevirkninger ved normalt bruk, etter å ha eksistert som rusmiddel i 50 år.

- LSD kan gå begge veier, altså kan være en veldig positiv opplevelse, eller en veldig ødeleggende opplevelse for deg og dine omgivelser, helt avhengig av tankene du har før og under

- LSD rusen varer 8-10 timer avhengig av doseringen

- Det er nesten umulig å ta en dødelig LSD dose uten å vite om det (12 000 mikrogram er dødelig sånn ca, rundt 150-250 mikrogram er tilstrekkelig for å bli godt rusa)

- Det er ufattelig små mengder som skal til, produseres for en slikk og ingenting og selges ofte billig på gata

- Det er ikke å regnes som avhengighetsdannede

 

MEN:

Visstnok så kan i sjeldne tilfeller disse psykotiske stoffene gi permanente eller ekstremt langvarige (over flere år) virkninger av at man fremdeles er ruset om man tar mye eller er skikkelig uheldig. Disse såkallte "evighetstrippene" skal visst være det værste som kan skje, og andre jeg har lest om har fått den virkningen av at synet har litt "motion blur" i ettertid fra en spesiell tripp. Dette skal visstnok ikke være bekreftet.

 

 

Så må jeg få lov til å legge til at jeg ikke har under noen omstendigheter prøvd LSD eller andre narkotiske stoffer enn alkohol, og at jeg ikke anbefaler noen å prøve dette eller lignende stoffer!

 

 

Diskusjonen blir da:

Hva syns dere om bruk av LSD?

Er LSD farlig?

Hvor skadelig er LSD for samfunnet vårt?

Har samfunnet gjordt dette altfor tabu eller er det best at det er sånn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Evighetstrippen du beskriver er et syndrom (HPPD) ogg opptrer som regel bare ved ALT for hard (mis)bruk eller blandingsmisbruk.

 

Selv om LSD ikke er giftig er det ikke noe man børe hoppe rett inn for en psykedelisk opplevelse... Man børe lese og kjenne stoffet før man tripper, det tross alt snakk om en mange timer lang opplevelse, samtidig bør man ha en (erfaren) trip-sitter som kan minne deg på om at det bare er et stoff som kortslutter sansenerver (alt for enkelt, nærmest feil forklart) og kanskje bare gi deg en god klem/pakke deg inn i et teppe hvis ting blir røfft.

 

Men nå er jo alt ditta illegalt, så som disclaimer må jeg si at jeg ikke oppfordrer til sånn lovbryting som det der :p

 

EDIT:

Poster over meg snakker bare tull sånn BTW alkohol er ikke positiv eller negativt (i mindre doser), kan gjøre evt. trip mindre kontrollerbar, men mest av alt vil den jo da forsterke humøret du er i som alkohol alltid gjør.

 

Som sovemedisin har jeg aldri hørt, og skjønner ikke hva slags dosering det skal være? 10microgram? En vanlig rekreasjonell dose er 100-150 microgram og det er ikke akkurat mye for å si det sånn.

Endret av Strindmo
Lenke til kommentar

LSD er ikke fysisk farlig og det er angivelig umulig å overdose på det (i så fall må du ta mange hundre, eller kanskje tilogmed tusen, doser). Derimot kan du miste kontrollen. Det klassiske eksempelet er å tro at du kan fly.

 

LSD er definitivt farlig og man skal være ekstremt varsom ovenfor det. Det er folk som har levd i en helt annen verden siden 70-tallet på grunn av stoffet. Om du absolutt vil prøve det, noe jeg aldri ville gjort, bør du gjøre det så kontrollert som mulig og ta alle forhåndsregler. Ikke bare kjøp deg noe å ta det i den tro at det går greit. Det kan gå fryktelig galt.

Endret av Mynotir
Lenke til kommentar

HPPD opptrer svært sjeldent. Veldig sjeldent.

 

Man bør vite litt om dette stoffet og hva det innebærer før man tar det. Det er ikke noe som kan erstatte alkohol eller noe man tar bare for å bli ruset.

Lsd er temmelig trygt viss man tar noen forhåndsregler. Og det kan forandre livet ditt, la deg se ting fra ett annet perspektiv.

 

Men viss man ikke vet noe om stoffet og hvordan det fungerer og tar det i feil setting bare for å bli ruset så er risikoen for bad tripp høyere.

Lsd og andre psykedeliske stoffer er ikke for alle.

Og det finnes ingen fasitsvar på hvordan det vil påvirke deg, men du kan gjøre mange ting for å minske risikoen for bad tripp osv.

 

Uansett hvor mye du leser om lsd eller andre psykedeliske stoffer så vil man aldri gjøre deg helt klar for hva som kan møter deg. Psykedeliske stoffer påvirker deg på en måte man aldri greier å se for seg, og det er veldig vanskelig å forklare opplevelsene man kan få på disse stoffene. Så psykedeliske stoffer må taes for å forstå hvordan de fungerer og hvordan de kan brukes. Psykedeliske stoffer kan vær like mye ett verktøy som ett rusmiddel. Kommer an på hva man vil ha ut av det.

 

Jeg gjentar meg. LSD ER IKKE FOR ALLE.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar
Uansett hvor mye du leser om lsd eller andre psykedeliske stoffer så vil man aldri gjøre deg helt klar for hva som kan møter deg. Psykedeliske stoffer påvirker deg på en måte man aldri greier å se for seg, og det er veldig vanskelig å forklare opplevelsene man kan få på disse stoffene. Så psykedeliske stoffer må taes for å forstå hvordan de fungerer og hvordan de kan brukes. Psykedeliske stoffer kan vær like mye ett verktøy som ett rusmiddel. Kommer an på hva man vil ha ut av det.

 

Jeg gjentar meg. LSD ER IKKE FOR ALLE.

 

Quoted for truth.

Lenke til kommentar

Mange gode svar her! :)

 

Hvordan fungerer egentlig stoffet? Etter det jeg har fått med meg så er det ikke sløvende som fex alkohol, heroin og lignende, da man visstnok kan gå oppreist uten å sjangle osv... Hvordan kan det da påvirke hjernen til å oppleve alle disse tingene som ellers ikke ville vært mulig? Hører folk sier at man ser ting fra et annet perspektiv, ser løsninger på problemer man ellers ikke har sett osv... Er stoffet da motsatt, at det gjør en smartere, eller føles man bare smartere og konklusjonene man tar virker smarte der og da, men i ettertid ikke noe spesiellt?

 

Så en tråd hvor en person, som hadde latt dette gå altfor langt og tok det når han skulle på skolen osv... Et eksempel på skikkelig misbruk og veldig lite respekt av dette stoffet. Han fikk en opplevelse at han angra på at han ikke fulgte med i mattetimene, fordi han måtte regne ut hvordan han skulle gå frem over flisgulvet for å komme videre.

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å prøve LSD, samt andre narkotikum. Livet er for kort til å ikke prøve slike ting én gang.

 

Det jeg er mer redd for enn stoffene i seg selv er at jeg får noe ureint dritt som kan skade meg, eller gjør at jeg ikke kan beregne dosene skikkelig.

 

 

Edit: Grammar

Endret av Quicko
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg har lyst til å prøve LSD, samt andre narkotikum. Livet er for kort til å ikke prøve slike ting én gang.

 

Det jeg er mer redd for en stoffene i seg selv er at jeg får noe ureint dritt som kan skade meg, eller gjør at jeg ikke kan beregne dosene skikkelig.

Da er det bedre at du prøver LSD og holder deg unna andre narkotikum, i min mening basert på det jeg har lest om det, uten at jeg oppfordrer til noe. Og at du, som sagt over, gjør det blandt veldig gode venner (ikke "venner" som digger å kødde med deg) og et sted der ingen kan komme inn. Skru av tlf, plugge ut hjemmetelefon osv... og ikke ha noen ting på hjernen som gjør deg trist på forhånd. Rydde og gjøre det pent og sett på rolig musikk.

 

Sjansen for at det er noe annet dritt i LSD er veldig liten, fordi det er så billig å produsere at å putte annet i det bare hadde blitt dyrere. Doseringene kan være vanskelig å beregne, men noe mer enn 250 mikrogram på en papirlapp er det neppe, altså du risikerer neppe overdose, bare du holder det til en lapp. Du må også ha 8-12 timer til rådighet, og helst hele dagen etterpå.

 

Men hvis du skulle bestemme deg for å prøve noe, les mye mer enn det du finner i denne tråden om stoffet på forhånd og vær forberedt og gjør det på en dag med godt humør. Og husk at det er ulovlig, blir du tatt med noe på deg eller i deg, så kan du risikere å åke i buret noen dager. Er også greit som du sier å holde det til en gang, er dumt å bruke mer tid på å være høy enn å gjøre andre mer fornuftige ting, samt at du øker risikoen for HPPD hvis du øker toleransen og dermed bruker for mye på kort tid.

 

Jeg personlig har bestemt meg for å aldri prøve noen illegale stoffer. Holder meg heller til alkoholen ;).

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
Jeg har lyst til å prøve LSD, samt andre narkotikum. Livet er for kort til å ikke prøve slike ting én gang.

 

Det jeg er mer redd for en stoffene i seg selv er at jeg får noe ureint dritt som kan skade meg, eller gjør at jeg ikke kan beregne dosene skikkelig.

Ikke for å peke finger, eller legge meg oppi noe, men det der så ikke helt ut som rett holdning til f.eks. LSD (eller noen andre rusmidler for den saks skyld).

Lenke til kommentar
Men hvis du skulle bestemme deg for å prøve noe, les mye mer enn det du finner i denne tråden om stoffet på forhånd og vær forberedt og gjør det på en dag med godt humør.

 

Jess, det var meningen hele tida.

 

Jeg personlig har bestemt meg for å aldri prøve noen illegale stoffer. Holder meg heller til alkoholen ;).

 

Du synes likevel temaet er spennende nok til å lese grundig om det på forhånd, samt vite info om bruk, effekt og bivirkninger. Da er du på rett vei.

 

Poenget mitt er at det er utrolig interessant hvordan stoffer kan påvirke hjernen og tankene. Interessant nok til at jeg ikke forstår hvordan folk kan la være, selv om jeg godtar meningen deres. Jeg tror heller problemet deres er at redselen for eventuelle bivirkninger overgår fristelsen.

 

Der svarte jeg på Strindmos post også.

Lenke til kommentar
Du synes likevel temaet er spennende nok til å lese grundig om det på forhånd, samt vite info om bruk, effekt og bivirkninger. Da er du på rett vei.

 

Poenget mitt er at det er utrolig interessant hvordan stoffer kan påvirke hjernen og tankene. Interessant nok til at jeg ikke forstår hvordan folk kan la være, selv om jeg godtar meningen deres. Jeg tror heller problemet deres er at redselen for eventuelle bivirkninger overgår fristelsen.

Jep, jeg syns det er meget spennende lesestoff, i likhet med mye annet jeg liker å lese om som teknologi, verdensrommet, fysikk osv... Men sannsynligvis så vil det ikke bli prøvd her i gården, rett og slett pga samfunnets normer og meninger rundt narkotika, ikke nødvendigvis fordi LSD er farlig.

 

Blir jo en risikovurdering, det er flere ting som kan bidra til å ødelegge for deg seinere i livet ved å prøve det:

* Bli tatt i å være ruset eller med stoffet på seg: Narkotika på rullebladet, ikke positivt for evt. jobber seinere i livet

* Være skikkelig uheldig å få HPPD syndromet

* Få en skikkelig bad trip hvor du kan skade deg selv eller andre pga vrangforestillingene man får for seg.

* Evt. sosiale problemer, å ikke bli akseptert blandt "normale folk"

Og sikkert noe mer...

 

Hvorvidt det å ville prøve LSD er på rett eller gal vei er noe å diskutere i seg selv.

Lenke til kommentar
Tror uansett det er smart å begynne med cannabis dersom man skal prøve noe.

Cannabis er en mye mildere rus enn LSD, og det kan ikke gå like ille som hvis du skulle få en bad trip med LSD og ingen er istand til å roe deg ned. Cannabis er heller ikke fysisk skadelig annet enn røyken du røyker den med, men psykiske skader er ikke helt kartlagte enda. Forskning viser at det er flere som røyker Cannabis som har psykiske plager enn de som ikke gjør det, men om det er de psykiske skadene som får deg til å røyke Cannabis eller om Cannabisen forårsaker de psykiske skadene er enda uvisst.

 

Men mange må visst røyke/spise det en del ganger før man får noe rus av det. Og da kommer vi inn på det med hyppig bruk eller en eneste gang.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...