Gå til innhold

trenger hjelp til valg av ram..og pc-komp generelt?

Anbefalte innlegg

skal oppgradere det meste på den gamle pc'n.. har lest om de andre komponentene, så de skal i grunnen være bra, men vet ikke døyten om ram... noe rimelig tenkte jeg.. 2gb minne.. skal i grunnen ikke overklokke.. men er jo greit å ha muligheten til å leke seg litt... så trenger hjelp til båndbredde, volt, cas osv.. har hatt noen kingston value ram, som i grunnen alltid har vert topp.. har funket fint til overklokking osv..

har ikke oppgradet pc'n på vell.. 5-10 år.. sitter med athlon-xp nå liksom.. så lurer jo på om dette oppsettet kommer til å holde en stund fremover, samtidig som at jeg muligens oppgraderer litt etterhvert.. er hovedkortet bra? holder det med 650w psu? skal vel ha 2-3 disker, 1 skjermkort regner jeg med..

har plukket ut dette foreløpig:

HK: ASUS P5Q PRO

GPU: ASUS EAH4850-TOP

PSU: CORSAIR TX 650W

CPU: INTEL CORE2 DUO E8400

HD: SAMSUNG SPINPOINT F1 750GB

RAM: ...? (2GB)

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=89501

`satser på at dere har mer peil en meg! :)

Endret av entob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser bra ut.. Jeg ville dog muligens..

Byttet HK med: Asus P5Q

Selv om -Pro versjonen har mulighet for Crossfire, synes jeg at P5Q virker bedre og mer solid ut.

Selv om Asus så langt derifra er noe dårlig valg, synes jeg at HIS og Sapphire lager bedre ATI Radeon skjermkort. HIS med IceQ4 kjøler eller Sapphire sin Toxic utgave, for å nevne et eksempel.

Skal man ha nytt, så går man direkte for 4GB Ram.

Lenke til kommentar

650W holder i massevis på det oppsettet - du kunne nok klart deg med VX 450 fra samme produsent.

RAM er billig, så det er liten grunn til å velge noe dårligere enn DDR2-800. Forslag på 2 og 4 GB, CAS4.

GeIL Black Dragon 2 GB DDR2-800 (2 x 1 GB) CAS4 får du for 266.

Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2 4096 MB (2x2048) koster 545.

Endret av ei57
Lenke til kommentar

takk for svar

tenkte i utgangspunktet på p5q, men i og med at jeg ikke kjøper det besteste av skjermkort, vil nok muligheten for crossfire være nyttig om jeg finner ut at jeg skal spille mer osv.. om jeg har forstått det riktig da, det me crossfire? at det på en måte blir (tilnærmet) "dobbel" ytelse??

valgte asus sitt skjermkort da det skal være omtrent lydløst i forhold til sapphire.. his var vel egentli førstevalget, men pga at det ikke er så lett tilgjengelig i webshop'ene., droppa jeg det.

går da for 4gb ram.. noen erfaringer med om disse "Corsair TWIN2X 6400C4DHX" er overklokke vennlige og ellers av bra kvalitet?

er det mye å vinne på å gå for "høyere frekvenser"?

så disse.. OCZ PC2-8500 Reaper HPC 4 GB (2 x 2048 MB)

koster imidlertidig noen hundre mer da men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...