Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kvalitet på silikon

Anbefalte innlegg

Noen som er kjent med kvalitetsforskjeller på silikon?

Hjemme er kjøkkenet pusset opp. I stedet for å gjøre det selv, så valgte vi å benytte fagfolk. Da det skulle fuges mellom benkeplate og vegg, så fikk vi beskjed om å kjøpe silikon i ønsket farge. Vi ville ha en mørkebrun, som passet til benkeplaten. Da håndtverkeren utførte selve fugingen reagerte jeg på at han ikke brukte maskeringstape for å kontrollere fugen. På veggen er en lett ruglet tapet, som er malt. Til å glatte fugen, så brukte han en liten plastvinkel, som han skrapte med. Etterpå så ligger det brun silikon i ruglene i tapetet, og noe sitter delvis fast på benkeplaten. Jeg fikk vite at jeg hadde valgt en "billig-silikon" som gjorde det umulig å lage en fin fuge.

Jeg har ingen kompetanse til å vurdere kvaliteten på silikon, og vi fikk da heller ingen annen beskjed enn å velge silikon i ønsket farge. Ingen spesifikasjon av type eller kvalitetskrav. Det var derfor vanskelig å kunne påstå at arbeidet var feil utført, men jeg måtte akseptere at sånn var det. Håndverkeren sa også at han hadde fyllt opp hele fugen før han begynnte glattingen, og derved oppdaget "den elendige kvaliteten."

Så, før vi tar en videre diskusjon med håndtverkeren: Noen som kjenner til kvaliteten på silikon fra Dana Lim? Skulle fugingen vært gjort på annen måte (maskeringstape) uavhengig av typen silikon som ble valgt?

-Rolf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heh høres ut som fossroing ja. Ser flere som bygger akvarium bruker dana-lim om du googler. Og som du sier så er det med maskeringstape en veldig god ide, hvis ikke blir det håpløst.

Ser det håpløst ille ut ville jeg fått noen sertifiseringer direkte fra danalim http://www.danalim.dk/dk_home/ evt snakket med en annen flislegger el med peil som kan legge en skikkelig stripe for deg på et testobjekt og skrive under på at det er en helt ok silikon.

Sistnevnte har jeg selv gjort med branndører der klage med begrunnelse om montasjefeil, og kvalitetsfeil ble avvist. Fikk en snekker til å gå over og gå god for det jeg sa + at han fant mye mer slik at det løste seg kjapt. Mulig at fyren som la det ror for livet for å slippe å fikse opp i det der, det er nok en temmelig stor pirkejobb om det stemmer det du sier. Håpløs unnskyldning det at han ikke kjenner til merket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...