Gå til innhold

Irriterende! Hva er gale?

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp :p

Okei, la meg forklare:

Jeg er i et vanlig, belyst rom.

Skal ta et bilde med Manuelt, isoen og blitzen er på AUTO. Blenderen er f/5.6,

Lukkertiden står på 1/160, men problemene begynner når jeg vil ha kortere lukkertid.

Jeg prøver å skru den opp, men det går ikke!! det går an å få lengre lukkertid, men ikke kortere en 1/160. Dette gjør meg irritert.

Er det noe gale med mitt Sony A 200, eller gjør jeg bare en typisk amatør-feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sony Alpha A200 har 1/160 som høyeste flash sync hastighet. Altså, om du hadde klart å fått lukkertiden raskere, så ville deler av rommet ha blitt svart, grunnet at lukkergardinen dekker bildebrikken når blitsen går av.

hva er flash sync?

når jeg har vært ute har jeg fått lukkertiden i alle fall opp til 1/800

Lenke til kommentar

Med 1/800 sek kan du ikke bruke blits (flash).

Med blits må hele lukkeren være åpen når blitsen fyrre. Der er dette som er Falsh sync - Blitsen må være synkronisert med lukkeren.

(Lukkeren består av to gardiner eller lameller. Først beveger den ene seg - derpå begynner den andre å bevege seg. Blisten må fyre nå ingen av dem dekker bildeflaten.). Gamle nalaloge kameraer hadde normalt blitssynk på 1/60 sekund. Dette forhindret ikke at man fryste bevgelser som var langt langt raskere).

Lenke til kommentar
Med 1/800 sek kan du ikke bruke blits (flash).

Med blits må hele lukkeren være åpen når blitsen fyrre. Der er dette som er Falsh sync - Blitsen må være synkronisert med lukkeren.

(Lukkeren består av to gardiner eller lameller. Først beveger den ene seg - derpå begynner den andre å bevege seg. Blisten må fyre nå ingen av dem dekker bildeflaten.). Gamle nalaloge kameraer hadde normalt blitssynk på 1/60 sekund. Dette forhindret ikke at man fryste bevgelser som var langt langt raskere).

og andre analoge kamera som har sentrallukker i objektivet har gjerne sync tid på ned til 1/500 sekund, veldig kjekt til tider :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...