minien_ Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Trenger litt hjelp Okei, la meg forklare: Jeg er i et vanlig, belyst rom. Skal ta et bilde med Manuelt, isoen og blitzen er på AUTO. Blenderen er f/5.6, Lukkertiden står på 1/160, men problemene begynner når jeg vil ha kortere lukkertid. Jeg prøver å skru den opp, men det går ikke!! det går an å få lengre lukkertid, men ikke kortere en 1/160. Dette gjør meg irritert. Er det noe gale med mitt Sony A 200, eller gjør jeg bare en typisk amatør-feil? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Sony Alpha A200 har 1/160 som høyeste flash sync hastighet. Altså, om du hadde klart å fått lukkertiden raskere, så ville deler av rommet ha blitt svart, grunnet at lukkergardinen dekker bildebrikken når blitsen går av. Lenke til kommentar
minien_ Skrevet 23. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2008 Sony Alpha A200 har 1/160 som høyeste flash sync hastighet. Altså, om du hadde klart å fått lukkertiden raskere, så ville deler av rommet ha blitt svart, grunnet at lukkergardinen dekker bildebrikken når blitsen går av. hva er flash sync? når jeg har vært ute har jeg fått lukkertiden i alle fall opp til 1/800 Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Når du er ute bruker du vel ikke blits. Med blits er høyeste hastighet du får 1/160 sek. Ellers vil deler av bildet bli svart. Sånn er det bare. Lenke til kommentar
minien_ Skrevet 23. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2008 Når du er ute bruker du vel ikke blits. Med blits er høyeste hastighet du får 1/160 sek. Ellers vil deler av bildet bli svart. Sånn er det bare. nei, bruker ikke blitz ute selfølgelig:P Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Nei nettopp. Det er blitsen som begrenser lukkertiden. Hvis du ikke bruker blits inne så kan du sette lukkertiden til hvor rask du vil, men da blir det nok bare svarte bilder, med tanke på hvor lite lys det pleier å være inne. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Med 1/800 sek kan du ikke bruke blits (flash). Med blits må hele lukkeren være åpen når blitsen fyrre. Der er dette som er Falsh sync - Blitsen må være synkronisert med lukkeren. (Lukkeren består av to gardiner eller lameller. Først beveger den ene seg - derpå begynner den andre å bevege seg. Blisten må fyre nå ingen av dem dekker bildeflaten.). Gamle nalaloge kameraer hadde normalt blitssynk på 1/60 sekund. Dette forhindret ikke at man fryste bevgelser som var langt langt raskere). Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Med 1/800 sek kan du ikke bruke blits (flash).Med blits må hele lukkeren være åpen når blitsen fyrre. Der er dette som er Falsh sync - Blitsen må være synkronisert med lukkeren. (Lukkeren består av to gardiner eller lameller. Først beveger den ene seg - derpå begynner den andre å bevege seg. Blisten må fyre nå ingen av dem dekker bildeflaten.). Gamle nalaloge kameraer hadde normalt blitssynk på 1/60 sekund. Dette forhindret ikke at man fryste bevgelser som var langt langt raskere). og andre analoge kamera som har sentrallukker i objektivet har gjerne sync tid på ned til 1/500 sekund, veldig kjekt til tider Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Husk at lukkertid ikke er så nøye når du bruker blits, siden blitslyset er ett veldig kort blink (1/700 - 1/1500s) og dermed fryser bevegelser slik korte lukkertider ellers gjør. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 blits sync vil si at når du har kommet til maks lukkerhastighet med blits, vil alt fryse, altså, kaster du vann opp i lufta vil det fryse, så man trenger ikke lenger lukkertid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå