Gå til innhold

Pc Innmat til ca 10000

Anbefalte innlegg

Heisann..

Har funnet meg ett oppsett til ca 10000

Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=352394

Hardisk: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344091 x2 i RAID0

Cpu: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344771

RAM: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338074

GPU: http://www.hardware.no/artikler/asus_med_e...lelosning/57811

Strømforsyning: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340676

SSD disk: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=363369

EDIT: Okay.. da har eg kommet med nytt revidert forslag.. med STOR fokus på skjermkort...

er blitt noe dyrere men tror eg skal klare å overleve..

Har dere noen kommentarer til dette? har og fått inn en ssd disk til bare å ha XP på..

Endret av RobbO804
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Vet ikke helt hva jeg skal si, men for å si det sånn så har du valgt et oppsett som er ypperlig for klokking, utenom Asus P5Q, som ikke lige optimalisert for overklokking som P5Q Pro. Skal du ikke overklokke er den del ganske waste, og ska du overklokke bør du ha god kjøling, spessielt på CPU.

Så spørsmålet er om du skal overklokke? Og hvilke skjerm/oppløsning bruker du? Samt hvilke kabinett kan være greit å vite!

Lenke til kommentar

- For 10000 kr bør du i hvert fall få inn en liten SSD som systemdisk (selvsagt i tillegg til den vanlige harddisken)

- Jeg synes du bruker for mye penger på CPU. Differansen mellom E8500 og E8600 er mikroskopisk men prisdifferansen er hele 1000 kr. Det vil jeg si koster langt mer enn det smaker. Bruk heller differansen på en SSD.

- Sjekk prisene i prisguiden, ikke bare hos komplett. Det er trolig mange hundre eller kanskje over 1000 kr å spare på å velge en billigere nettbutikk (evt. 2-3 nettbutikker). En liten stikkprøve på prisene avslørte at du kan spare nesten 1000 kr på bare skjermkortet om du kjøper det fra en annen plass og med et annet merke.

Redigert:

- 650 Watt holder nok i lange baner selv med overklokking på det systemet der. Det er først når man skal overklokke firekjerner og samtidig har 2 eller flere skjermkort, eller veldig mange harddisker at PCen vil dra så mye som bortimot 650 watt.

- Med 1200x968 (merkelig oppløsning) kan du kutte kraftig ned på skjermkortet. F.eks til et Radeon HD 4850.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har hørt at SSD ikke er så bra, det er ustabilt og crashet etter noen mnd bruk..

Det med at alt er funnet hos komplett er pga det var den siden som har de fleste deler.. dessuten når eg har først bestemt meg for ett oppsett så vil eg finne de som er billigst og det er nok lite trolig komplett.

det med cpu'en var egentlig tilfeldig at den ble valgt.. har hørt veldig mye bra om den..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

med dine behov kan du spare deg for masse penger uten å merke mye forskjell på å velge, e8500, 4870, eventuelt GTX260 som er på tilbud hos komplett, 4gb ddr2 pc6400 minne (pc8500 er kun vits vist du skal klokke), velg Asus P5Q Premium ettersom det spekket med masse tøft. (innebygd OS, osv). Ellers velg det du har, Samsung F1 harddisk og modulær strømforsyning.

Lenke til kommentar
Har hørt at SSD ikke er så bra, det er ustabilt og crashet etter noen mnd bruk..

Da har du hørt en av skrekkhistoriene om en av de dårlige SSDene. (f.eks OCZ Core v1/v2). Disse hører heldigvis til unntakene. Gode SSD er mer stabile og svært mye raskere enn harddisker (så rask at 10 stk Velociraptor i Raid0 ikke kan måle seg).

SSD er virkelig undervurdert. Les mer om det i denne tråden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

SSD er likevel overpriset, og uansett hvor kjapp lesehastighet du har, får du jo knapt plass til Windows Vista pluss litt programmer på en. Samt skrivehastigheten er vel heller ikke så veldig mye å skryte av. Nei takk deg til Samsung Spinpoint F1 disker, utvid heller med mer plass vist du skal "blowe" alt på harddisk.

Lenke til kommentar

Der tar du veldig feil HenrikPC. For det første har det gått deg hus forbi at jeg anbefaler både harddisk og SSD. Disse to har vidt forskjellige egenskaper og egnede bruksområder. SSD skal bare romme akkurat operativsistemet, programmer og de mest brukte spillene. 16 GB holder i lange baner for meg til både Windows og linux, med fyldige programpakker på begge. Men jeg forstår at folk som heller velger Vista og skal ha store spill vil ha litt mer tumleplass. En SSD på 30 eller 60 GB kan passe bedre for disse. NB. Ikke kjøp alt for mye plass, det er bare bortkastede penger. Dokumenter, musikk, filmer etc bør IKKE ligge på SSD fordi vanlige harddisker gjør den jobben like bra, men til en langt lavere pris per GB. Derfor anbefaler jeg ikke å kutte ut vanlig harddisk.

Du snakker om overprising. Det mener jeg er fullstendig feil fordi 1000 kr til en SSD kan gi langt mer praktisk ytelse og glede enn å bruke den tusenlappen på andre ting. f.eks en usle 5% raskere CPU (E8600 vs E8500). SSD handler ikke om GB per krone, men om ytelse per krone. Skrivehastigheten på SSD er glimrende:

- bare fra ca samme hastighet som harddisker til ca 3-4 ganger så raskt på store filer

- på små filer er bildet et helt annet. Der er skriveytelsen opp mot 100 ganger raskere med et par unntak (Core v1/v2).

Min anbefaling er altså å dytte inn en god SSD i budsjettet selv om det klemmer de andre spesifikasjonene en umerkelig smule nedover. Robbo: Ikke la deg skremme av de få dårlige SSDene som finnes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

seff er jeg fullt klar over at SSD blir ein OS disk og ikke en du bruker til alt, men tror likevel ikke det svarer seg, du viser til tall, greit det, men jeg er ganske så sikker på at du merker liten forskjell på vista på en SSD og en vista på en vanlig harddisk. Har akkuratt ikke noe timedelay på Vistaen min på en gammel gammel Sata disk. Alt spretter opp med en gang, sammen med programmer.

Og skrivehastigheten på enn SSD er jo unødvendig latterlig uansett, hva skal du med det? Skrive filene du ikke sier skal være på en sånn harddisk over? Noen instalasjoner vil sikkert gå litt fortere, men så dårlig tid har ikke jeg.

SSD koster mer enn det smaker, du kan jo foresten linke til noen SSD disker som er veldig bra og "billig".

Lenke til kommentar

no skal en være sies er at eg ikke skal ha vista på pcen eg skal ha gode gamle XPpro har nå vista og er ikke tilfreds med dette..

men er det virklig så nødvendig med en SSD hardisk? da det koster trossalt litt for en sånn disk.. og vil du merke betydlig forskjell ?

men la oss si at eg finner ut at eg vil klokke den om noen mnd..

hvor mye bedre ytelse vil eg faktisk få da? Vil for eks. cpu bli på høyde med en Intel i7? vil det bli en virkelig merkbar forksjell ?

for å klokke den om en viss tid kan være noe, vist det blir ganske mye forskejll!

Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på Simen1 :)

Dere sier "bortkastet penger på noe som vil gi så lite forskjell i ytelse"

Da sier jeg tror dere han vil merke stor forskjell på E8500 vs E8600? Annet enn prisforskjellen på 1000kr? Jeg støtter Simen1 og sier at du heller bør gå for E8400/E8500 og kjøpe en SSD disk.

Skriveytelsen gir ikke bare fordeler til "filene han ikke skal kopiere over til SSD disken" som du sa Henrik. Men også i spill hvis det er veldig tunge textures som skal lastes over, da kan det faktisk være en del å hente inn på en god SSD disk.

Videre vil jeg også støtte Simen1 sitt forslag til å spare inn penger på skjermkortet ettersom du har så lav oppløsning, HD 4850/4870 vil passe deg bedre.

Edit: Når det kommer til klokking skal du vite 100% hva du driver med om du vil prøve deg. Det er ikke bare å trykke på en knapp så øker du frekvensen på CPU. Men hvis du har peiling eller leser mye på emnet og finner ut du skal klokke kan du tjene en del ja. Si du får presset CPU'en opp i 3.5ghz/3.6 kan du hente en del ytelse der ja.

Endret av siindre
Lenke til kommentar

oki..

Er egentlig ikke særlig begestret for SSD hardisker.. med tanke på at det er ganske så nytt og du skal kjøre ganske så tunge spill evt. videoredegering for at det faktisk skal være "nyttig"..

det med at eg kjører oppløsning på 1200x800 (feil med 1200x968) så er det pga det er maks eg kan kjøre på bærbare.. eg har lyst til å ha større oppløsning etterhvert som eg får stasjonære opp å gå igjen..

tror dessuten at eg skal droppe klokking til eg lærer meg mer om det.. så det blir ikke klokking med det første nei..

men hadde ikke gjort noe om noen av dere hadde kommet med ett oppsett !! er åpen til forslag...

Endret av RobbO804
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

seriøst, ikke bruk 10k på en pc som skal kjøre på XP. vil yte like bra i spill som en pc til 6k, pga mangel på støtte i os til å yte max fra hardwaren. Vista har blitt MYYYE bedre etter SP1, og var en selv en skeptiker, men til kraft maskinen er det rett å slett å hemme den med å ha XP på den.

Lenke til kommentar

poenget er jo egentlig at det skal være en topp pc for den prisen...

eg tenker og tenke litt framover når det gjelder oppgradering til seinere tid.. sånn at eg ikke må kjøpe en helt ny pc om kort tid pga den utdatert. og kan heller kjøpe nye enkelte deler...

Lenke til kommentar
poenget er jo egentlig at det skal være en topp pc for den prisen...

eg tenker og tenke litt framover når det gjelder oppgradering til seinere tid.. sånn at eg ikke må kjøpe en helt ny pc om kort tid pga den utdatert. og kan heller kjøpe nye enkelte deler...

Om det skal vare en stund er det en stor fordel å legge pengene i de delene du har lengst, dvs Kabinett og PSU

Kjør skikkelig overkill på PSU.

Lenke til kommentar
seriøst, ikke bruk 10k på en pc som skal kjøre på XP. vil yte like bra i spill som en pc til 6k, pga mangel på støtte i os til å yte max fra hardwaren. Vista har blitt MYYYE bedre etter SP1, og var en selv en skeptiker, men til kraft maskinen er det rett å slett å hemme den med å ha XP på den.

Hva er det for noe tull. Hvorfor kan ikke xp bruke hardwaren sier du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...