Gå til innhold

Adobe Photoshop CS4 eller Adobe Lightroom?

Anbefalte innlegg

Hei! Det er noe jeg lurer på:

Hva er best av Adobe Photoshop CS4 og Adobe Lightroom?

Generelt vil jeg bruke det til å redigere og forbedre (feks. skarphet, kontrast osv.)

på mine egne bilder.

Hva tror dere er lurest å kjøpe i den sammenhengen?

charlotte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Adobe Photoshop CS4. Der har du mye mere muligheter til redigering av bilder, som beskjæring, layers, masks osv.

Med Lightroom kan man jo såklart organisere bildene og lage egne arkiv, men er du flink til å lage et system i bildene dine går det vel bra.

På min PC er det en billedfremviser/arkiv som viser bildene i dårlig kvalitet.

(Microsoft/windows). Vil arkivet i lightroom vise det i bedre kvalitet?

Lenke til kommentar

Generelt vil jeg bruke det til å redigere og forbedre (feks. skarphet, kontrast osv.)

på mine egne bilder.

charlotte

Svaret du får fra -B er i beste fall mangelfullt. Du har riktignok ikke layers, men i Lightroom2 er det store muligheter for justeringer, også beskjæring. I tillegg får du et glimrende arkivsystem, presentasjonsmodul, utskriftmodul og bildegalleri-modul.

Hvis du kun skal justere på ting som er i bildet, og ikke manipulere/legge inn elementer o.l. så vil Lightroom være et glimrende alternativ.

Merk deg at du får best nytte av Lightroom om du tar bilder i raw-format.

Lightroom jobber også i et fargerom som gir deg mange nyanser og dermed høyere teknisk kvalitet på bildene. Men visningen i Windows gjør ikke Lightroom noe med.

Anbefaler deg å laste ned en prøveversjon av Ligthroom2. Hvis du tar bilder og kun skal justere på det som allerede er på bildet, er Lightroom antagelig godt nok for 99% av bruken din.

Lenke til kommentar

på mine egne bilder.

charlotte

Svaret du får fra -B er i beste fall mangelfullt. Du har riktignok ikke layers, men i Lightroom2 er det store muligheter for justeringer, også beskjæring. I tillegg får du et glimrende arkivsystem, presentasjonsmodul, utskriftmodul og bildegalleri-modul.

Hvis du kun skal justere på ting som er i bildet, og ikke manipulere/legge inn elementer o.l. så vil Lightroom være et glimrende alternativ.

Merk deg at du får best nytte av Lightroom om du tar bilder i raw-format.

Lightroom jobber også i et fargerom som gir deg mange nyanser og dermed høyere teknisk kvalitet på bildene. Men visningen i Windows gjør ikke Lightroom noe med.

Anbefaler deg å laste ned en prøveversjon av Ligthroom2. Hvis du tar bilder og kun skal justere på det som allerede er på bildet, er Lightroom antagelig godt nok for 99% av bruken din.

takk for gode svar! vil nok laste ned prøveversjonen til LR også får jeg heller se hva jeg vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...