Anew Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Jeg snublet over min fars gamle Canonet i dag. Det er tilsynelatende liv i lysmåleren, men jeg stusser over eksponeringsverdiene (der hvor D300 i sentrumsveid velger f/1.6, velger kanonen f/5.6 med ellers like verdier), og lurer derfor på om lysmåleren kan være svekket av alderdom? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Det er jo en "selenium" lysmåler i det kameraet. Mener å huske at de ble degradert med tiden. Tom Lenke til kommentar
Anew Skrevet 23. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2008 (endret) Jeg ser at slike seleniummålere kan ha problemer i svakt lys, så jeg får teste litt mer i dagslys. Edit: Fant en scan av instruksjonsboken, og lysmåleren fungerer ganske riktig ikke lenger ned enn til 5EV. Dvs. at jeg testet helt i grenseland. Endret 24. desember 2008 av Anew Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Ja, de er ubrukelige innendørs, for eksempel. I tillegg er det ikke uvanlig at de svekkes med tiden, men det gjelder ikke alle. Zeiss ser for eksempel ut til å være uslitelige, og min Rollei 35 B fra syttitallet er også presis når lyset er godt nok. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 Da har jeg fått tilbake prøverullen, og til min store glede kan jeg konstatere at lysmåleren fungerer perfekt utendørs. Innendørs tenderer den til å undereksponere kraftig. Siden FotoPhono var utsolgt for Reala ble det en rull Tri-X 400 for litt mer "seriøs" bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå