Gå til innhold

Hvilke høytalere bør jeg kombinere?

Anbefalte innlegg

Skal nå investere i en fin flatskjerm-TV, og i den anledning synes jeg noen litt bedre høytalere enn de som finnes på TV'en kunne være på sin plass. Ser for meg en bedre opplevelse til film og Xbox 360 spilling.

Men på dette området har jeg ikke peiling. Dersom jeg setter en grense på kanskje 2000kr, klarer noen å anbefale noen høytalere som kunne passe til mitt bruk? Ser for meg litt kraftig lyd, og grunnet min inkompetanse på dette området legger jeg sansynlig vis ikke merke til små detaljer som proffesjonelle betaler tusenvis for.

Hvordan det er med subwoofer etc på mitt prisnivå vet jeg heller ikke, dette er vel noe jeg kan kjøpe ekstra senere også.

Har noen tips angående lydanlegg til mitt bruk? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Dersom du titter litt rundt under de forskjellige kategoriene her på lyd og bilde forumet, så finner du flere lignende tråder som denne. Denne tråden er feks temmelig lik.

Til film og spill, så er surround absolutt veien og gå. Vi kan dele opp surroundanlegg i to forskjellige grupper.

Vi har de enkle ferdigsettene som selges hos feks elkjøp og lefdal. Dette er komplette surroundsett med alt du trenger. Settene inneholder ofte en dvdspiller, en subwoofer, fem høytalere og alt du trenger for å komme i gang.

Den andre kategorien, er løskomponenter. Ønsker du skikkelig hifi-lyd så er dette veien og gå. Da kjøper du deg en reciver/forsterker som utgangspunkt og kobler til det du ønsker av høytalere og subwofere. Slike løsninger er dyrere, men også i en helt annen klasse.

Dette var veldig genrelt og sikkert noe du kan fra før, ville bare forsikre meg at du er klar over forskjellen.

Du kan altså ikke kun kjøpe høytalere og koble til tven din, du trenger enten en reciver eller et ferdigsett. I din prisklasse så er høytalersettet Logitech z-5500 det som oftest blir anbefalt, og det med god grunn.

Dette er et slikt "ferdigsett" med alt du trenger. Du kobler det til dvd spilleren/xboxen din med en Optisk lydkabel som du må kjøpe i tilegg. Ellers følger alt av ledninger med. Høytalerne kan enkelt festes på vegg med medfølgende veggfester eller stå på en hylle, benk osv. Anlegget leverer utrolig mye lyd for pengende og har en imponerende, kraftig subwofer som leverer et basstrykk mye kraftigere en noen av konkurentene i samme prisklasse. Anlegget kan dekode dts/ dolby digital så du vil få fult utbytte av dvd-filmene dine.

IDenne tråden har jeg skrevet mer om Logitech settet, ta en titt der.

Håper dette hjalp deg litt på vei. Beklager skrivefeil, er veldig stressa nå på juleaften! :p

God jul :D

Lenke til kommentar

Takk for godt og utfyllende svar!

Da tror jeg muligens dette blir valget mitt, og håper på god lys på rommet mitt!

Men, finnes det en måte å vite hva som er maks lydnivå som ikke bør overskrides? Er redd for å sprenge/ødelegge høytalerene om jeg skulle skru lyden opp for mye..

Er dette settet egnet til musikk også? Klarer ikke helt se for meg effekten til dette settet, kan det i et lite rom sammenlignes med et helt standard bilanlegg?

Lenke til kommentar

Som regel hører man når man spiller for høyt. Lyden blir anstrengt, uklar og ellers "fæl" å høre på. Så lenge du begrenser detg slik at lyden er ren og klar så skal det ikke skade. Med mindre det er noen veldig pinglete høyttalere.

Av egen erfaring er jeg veldig skeptisk til musikk på slike billige ferdiganlegg. På de jeg har hørt har det blitt ganske skral mellomtone (grunnet fysisk små mellomtoneelementer) og alt for voldsom bass. Ofte upresis bass med alt for mye rumling. Men for all del; noen gir forbløffende lyd i forhold til prisen.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg heller ikkje kjøre noe serlig med musikk gjennom høytalerene, kanskje litt teknomusikk eller annen musikk med mye bass kun for å teste sub-en :)

Drømmen er jo selvfølgelig et skikkelig Cerwin Vega surround anlegg, men det får komme når jeg blir gammel og kjedelig og tjener penger :)

Lenke til kommentar

Nå står jeg vel i faresonen for å drite meg kraftig ut, men(:)):

Kan jeg bygge på dette systemet senere om jeg vil? Eventuelt koble systemet til en forsterker, der jeg kobler alternative høytalere til forsterkeren? Kunne tenke meg å starte på et greit nivå, og deretter kanskje koble til flere høytalere etter hvert :)

Lenke til kommentar

Med Z-5500 er du nok temmelig låst. Tror det greieste da ville vært å selge settet og så kjøpe noe bedre.

Selv har jeg kjøpt alt i løskomponenter. Begynte med en surround reciever og noen gamle høyttalere jeg hadde. Så fikk jeg tak i et par kraftige høyttalere (CV). Siden (når jeg får mere plass) kommer jeg til å utvide med senterkanal og bak-høyttalere. Sub er strengt tatt unødvendig til CV-ene mine men har alikevel en monster-sub med to 8-tommere som faktisk klarer å bidra godt i den dypeste bassen. Selv på ekstreme lydnivåer.

Lenke til kommentar

Hvis du har planer om å oppgradere så annbefaler eg at du enten sparer de pengene du har til du har råd til noe bedre og ser deg rundt etter noe brukt. Det skulle ikke være umulig å snappe til seg et par Dynavoice M-65 og en forsterker til 2000 - 3000. Så kan du bygge ut resten etter hvert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bestemt meg for å kjøpe Z 5500.

Eneste ting jeg er usikker på er om det har noe for seg å bytte ut ledningene som følger med? Ryktene sier de er ganske tynne og at man får mye bedre lyd om man skifter dem ut.

Ledningene som følger med er utentvil veldig tynne, tror de har tverstnitt på 0,75cm2.

Unasett, så fungerer de flott med anlegget, men tror nok du vil kunne få en liten gevinst ved å bytte til litt tykkere høytalerkabel. Ville også hatt så kort kabel som mulig.

Du vil ikke kunne bygge ut på logitech anlegget, Men jeg har hørt om flere som har byttet ut fronthøytalerne med små bokhyllehøytalere. Dette gjøres på eget ansvar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...