Gå til innhold

Karakterer for å komme inn på videregående skole.

Noskool

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går i 10. klasse nå og har akkurat fått julekarakterene mine. Fikk 4,62 i snitt. Skal prøve å komme inn på musikk/dans/drama linja og har hørt at kravene er helt opptil 5 i snitt. Men så er det jo en opptaksprøve som teller mye også.

Men kan mann forbedre karakterene sine etter jul for å få større sjangs for å komme inn på den linja mann vil? Mange sier at mann kan det, og kan endre på søknaden etterhvert som mann får de andre karakterene og eksamen osv.

Men noen sier at mann ikke kan endre på det (hehe, hva er liksom vits med eksamen da?)

Kan noen si meg sannheten, kan mann forbedre søkekarakterene etter jul eller ikke? Hvis ikke hva er vitsen med å få gode karakterer etter jul da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt kan du forbedre deg og komme inn på det du vil. Eksamen til jul er veiledende. Det vil si at her har du en pekepinn på hvordan du ligger ann. Og mange vil være rundt det snittet (pluss/minus) også til sommeren.

Du må altså søke på Vgs via samordna opptak utifra de karakterene du får til jul. Lite vits i søke på noe man skal slite med å komme inn på. Når resultatet fra sommeren er klar vil du få tildelt plass der du søker i prioritert rekkefølge (avhengig av at du har nok poeng for å komme inn på dette stedet).

Lenke til kommentar
Selvsagt kan du forbedre deg og komme inn på det du vil. Eksamen til jul er veiledende. Det vil si at her har du en pekepinn på hvordan du ligger ann. Og mange vil være rundt det snittet (pluss/minus) også til sommeren.

Du må altså søke på Vgs via samordna opptak utifra de karakterene du får til jul. Lite vits i søke på noe man skal slite med å komme inn på. Når resultatet fra sommeren er klar vil du få tildelt plass der du søker i prioritert rekkefølge (avhengig av at du har nok poeng for å komme inn på dette stedet).

Selvfølgelig er det store muligheter for deg. Det jeg kan si er at mange blåser opp snakket om karakaterer mer enn det som trengs. De fleste kommer inn der de ønsker. Jeg skal fortelle deg at jeg ikke hadde noe særlig fra ungdomskolen. Her ligger det spesielle grunner bak som jeg ikke går nermere innpå. Jeg gidde opp helt i slutten. Jeg endte med 3,1 i snitt. Jeg visste jeg kunne bedre men pågrunn av noen spesielle grunner og dårlig kjemi med lærer gikk det gale på ungdomskolen.

Jeg kjempet meg inn på vidergående med det snitte. Jeg skulle inn på studiespesialisering. Ikke komm jeg inn på første inntake, heller ikke på andre. Sakte men sikkert kom jeg til slutt inn andre dagen etter skolen hadde startet. Da hadde jeg fått tilbud på plass et lavere ønske fra før av.

Med ditt snitt er du nesten garantert en plass. Om du skulle være maks uheldig er det et andre inntak. I tilegg kan du pushe og mase litt ekstra på skolen du vill innpå. Noe som jeg gjorde. Jeg kom ikke lenger frem i køen pågrunn av mas, men skolen glemer meg aldri. Fordi det visste jeg så gjerne ville ha en plass.

Når jeg hadde kommet inn så var jeg veldig fornøyd. Karakterene mine endret seg radikalt. Ja, det gikk bare oppover. Fordi jeg følte lærerene der va mer likegyldige. Du kunne ikke smiske her slik som mange gjorde på min ungdomskole.

Stå på, dette går helt sikkert bra. :D

Å det heter ikke samordnaopptak. ;) Dette er bare for universitet og høyskoler.

Når du søker til vidergående opplæring benytter du vigo. Brukernavn og passord får du av skolen. Når det gjelder valg av linje vill jeg anbefale deg å velge det du har lust til. Ikke hør på andre råd.

Det er din fremtid. Gjør det valget du føler er best. Jeg ble rådet til å gå elektro, men jeg eier ikke praktisk sans. Nå i ettertid innser jeg at om jeg hadde hørt på rådgiver hadde alt gått til helvete.

Gjør ditt eget valg. Det virker som du mener at musikk er det rette. Da velger du det.

Når det gjelder eksamen kan jeg oppklare dette for deg.

Det er slik at i ungdomskolen skal du opp i et muntlig fag og et skriftelig fag. Når du går i 10 klasse.

Disse karakterene er to egne karakterer som vill bli påført vitnemålet ditt. Det vil si at viss du for eksempel har fire i samfunnsfag som standpunkt fra skolen og får sekser på eksamen i sammfunsfag. Så vill den sekseren være en egen karakter på vitnemålet.

Etter standpunkt er satt i alle fag til sommeren og du har vært oppe til eksamen. Vill alle disse karakterene sendes inn til vigo. Vigo er som jeg skrev det systeme som er ansvarlig for opptak til vidergående opplæring.

Du søker i mars, men karakterene blir ikke sendt før standpunkt og eksamenskarakterer er satt. Da vill jeg tippe at karakterene dine er sendt av gårde en gang i slutten på juni når skolen slutter. Da har du også fått vite resultate på eksamen. Svaret på søknaden får du da i juli.

Selvfølgelig kan du forbedre snitte ditt. Karakterene til jul er bare en pekepinne. Det er karaktrene til sommeren som er avgjørdene og bare det. Å om du lurer. Har orden, atferd og fravær heller ikke noe å si på inntake når det gjelder til vidergående skoler som fylket har ansvaret for. Vordan det er med privatskoler er jeg usikker på.

Om du skal søke jobb engang en plass, er det likevell godt å ha en god orden og oppførselskarakter å vise til. I tilegg til lite fravær.

Håper du fikk svar på det du lurte på. :)

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...