siindre Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Fra før av har jeg OCZ Gold XTC 2GB, men den ene brikker er svidd og defekt så nå har jeg bare 1GB. Siden RAM these-days er så billig tenkte jeg å bare kjøpe meg et 4GB-sett. Ser at OCZ Gold XTC 4GB (2GB*2) koster 500kr. Det jeg lurer på da er om jeg kan hive inn den andre brikken jeg har og få 5GB? Ikke en optimal løsning siden jeg ikke får utnyttet dualchannel etc, men vil det gå stabilt? Vet at når man mixer minnebrikker på ett hovedkort er det lite sannsynlig at det vil gå optimalt, men nå er det snakk om samme merke og modell, eneste forskjellen er minnemengden på brikkene. Erfaringer anyone? Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Tror det blir ustabilt hvis du mixer på forskjellige hastigheter på minnebrikkene, men tror det kanskje går med samme hastighet fra to forskjellige produsenter med samme hastighet, hvis du er heldig... Lenke til kommentar
siindre Skrevet 23. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2008 Tror det blir ustabilt hvis du mixer på forskjellige hastigheter på minnebrikkene, men tror det kanskje går med samme hastighet fra to forskjellige produsenter med samme hastighet, hvis du er heldig... Vel det er jo både samme hastighet, produsent og modell Bare at det blir to 2GB brikker og en 1GB brikke. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Om du har brikkene så finner du jo forholdsvis raskt ut om det blir stabilt ved å prøve. Lite poeng i å ha personer som ikke kjenner maskinen din til å spekulere. Ytelsesgevinsten mellom 4 og 5 GB er mest sannsynlig null om du ikke til stadighet bruker over 4 GB minne. Ytelsestapet pga at du ikke kjører i dual channel er vel noen få prosent. Sum synes jeg ikke det høres ut som en god ide. Etter at du har montert brikken; test med memtest. Du skal fritt kunne blande DDR2 minne, minnet vil operere på hastigheten til den tregeste brikken. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Husk at ved 32-bits operativsystem får du ikke utnyttet mer en 4GB minne (som adresserbart) minus det som annen hardware legger beslag på (typisk skjermkort m.m.). Dermed blir tilgjenglig minne ofte bare ca 3.2 til 3.5 (noen ganger mindre). Lenke til kommentar
siindre Skrevet 24. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2008 (endret) Jada, kjører 64bit så det skal ikke bli noe problem. Så jeg får vel bare se når/hvis jeg kjøper 4GB settet. Er jo ikke verre enn å bare prøve nei. Begge kjører jo på 800mhz så da burde ikke det heller bli noe spesielt problem. Jeg var bare nysgjerrig på om noen har prøvd det før og kunne komme med erfaringer, men som du sier Pastafarian er det nok ikke noe spesielt med ytelse i spill og bilderedigering(som er der jeg trenger "det lille ekstra") og hente. Men jeg får prøve, så skal jeg kjøre noen runder med benchmark og se hvordan det går. Evt poste resultatet her om noen i det hele tatt bryr seg, hehe Endret 24. desember 2008 av siindre Lenke til kommentar
007CD Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Om du skal sette det i P5N kortet ditt, KRYSS ALLE FINGRE TÆR OSV. Nvidia har en sur og råtten minnekontroller som HATER Minnemiks. Lenke til kommentar
siindre Skrevet 25. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2008 Ja det sa du noe, hater nvidia chipsett... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå