Gå til innhold

Hjelp, hvordan fordele en bredbåndslinje?

Anbefalte innlegg

Hei, trenger hjelp til følgende problem:

Har fått installert et Canal Digital bb-modem som bare har 1 utgang for nettverkskabel.

Modemet måtte plasseres på et annet sted enn den tidligere bb-tilkoblingen min, så jeg må strekke kabel fra modemet til en switch for fordeling til to stasjonære PC'er i samme etasje, og i tillegg kabel fra modemet direkte til en trådløs router i etasjen over.

Jeg må altså ha en forgrening (switch eller router?) ved modemet i tillegg til de to andre enhetene. Hvordan vil dette fungere sammen, og hvordan setter jeg opp de forskjellige enhetene for at de skal fungere sammen?

Takknemlig for gode råd! :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk en switch. Billige 5- eller 8-ports switcher funker fint. Selv har jeg god erfaring med Cnet sine 8-porters switcher.

1. plasser en switch ved modemet.

2. Koble modemet inn på en port på switchen.

3. Dra kabel til den andre switchen. Koble denne også i en ledig port i switchen

ved modemet.

4. Dra kabel til trådløs-ruteren. Koble denne også i en ledig port i switchen

ved modemet.

Den trådløse ruteren din bør du sette opp som et aksesspunkt (dvs. skru av ruter-funksjonaliteten). I tillegg bør du slå av dhcp-serveren på den, slik at det bare er bredbandsmodemet som deler ut ip-dresser på lokalnettet ditt.

Dette er ikke den eneste måten å gjøre det på, men den er ganske enkel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bruk en switch. Billige 5- eller 8-ports switcher funker fint. Selv har jeg god erfaring med Cnet sine 8-porters switcher.

1. plasser en switch ved modemet.

2. Koble modemet inn på en port på switchen.

3. Dra kabel til den andre switchen. Koble denne også i en ledig port i switchen

ved modemet.

4. Dra kabel til trådløs-ruteren. Koble denne også i en ledig port i switchen

ved modemet.

Den trådløse ruteren din bør du sette opp som et aksesspunkt (dvs. skru av ruter-funksjonaliteten). I tillegg bør du slå av dhcp-serveren på den, slik at det bare er bredbandsmodemet som deler ut ip-dresser på lokalnettet ditt.

Dette er ikke den eneste måten å gjøre det på, men den er ganske enkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...