Lillevold Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Hei, trenger hjelp til følgende problem: Har fått installert et Canal Digital bb-modem som bare har 1 utgang for nettverkskabel. Modemet måtte plasseres på et annet sted enn den tidligere bb-tilkoblingen min, så jeg må strekke kabel fra modemet til en switch for fordeling til to stasjonære PC'er i samme etasje, og i tillegg kabel fra modemet direkte til en trådløs router i etasjen over. Jeg må altså ha en forgrening (switch eller router?) ved modemet i tillegg til de to andre enhetene. Hvordan vil dette fungere sammen, og hvordan setter jeg opp de forskjellige enhetene for at de skal fungere sammen? Takknemlig for gode råd! Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Bruk en switch. Billige 5- eller 8-ports switcher funker fint. Selv har jeg god erfaring med Cnet sine 8-porters switcher. 1. plasser en switch ved modemet. 2. Koble modemet inn på en port på switchen. 3. Dra kabel til den andre switchen. Koble denne også i en ledig port i switchen ved modemet. 4. Dra kabel til trådløs-ruteren. Koble denne også i en ledig port i switchen ved modemet. Den trådløse ruteren din bør du sette opp som et aksesspunkt (dvs. skru av ruter-funksjonaliteten). I tillegg bør du slå av dhcp-serveren på den, slik at det bare er bredbandsmodemet som deler ut ip-dresser på lokalnettet ditt. Dette er ikke den eneste måten å gjøre det på, men den er ganske enkel. Lenke til kommentar
Lillevold Skrevet 31. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2008 Bruk en switch. Billige 5- eller 8-ports switcher funker fint. Selv har jeg god erfaring med Cnet sine 8-porters switcher.1. plasser en switch ved modemet. 2. Koble modemet inn på en port på switchen. 3. Dra kabel til den andre switchen. Koble denne også i en ledig port i switchen ved modemet. 4. Dra kabel til trådløs-ruteren. Koble denne også i en ledig port i switchen ved modemet. Den trådløse ruteren din bør du sette opp som et aksesspunkt (dvs. skru av ruter-funksjonaliteten). I tillegg bør du slå av dhcp-serveren på den, slik at det bare er bredbandsmodemet som deler ut ip-dresser på lokalnettet ditt. Dette er ikke den eneste måten å gjøre det på, men den er ganske enkel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå