edahl Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 (endret) Heisann! Jeg studerer videregåendematematikk på egenhånd for tiden, og har kjøpt meg 1mxmy, 2mx og 3mx fra Aschehoug, og synes dette er utmerkede bøker. Godt med forklarende tekst, massevis av eksempler, en del bevis etc. Samtidig så sitter jeg å gnager på tanken om jeg går glipp av noe ved ikke å ha kjøpt 2-3R istedet. Så på oversikten over Cosinus 3R at de hadde differensiallikninger i siste kapittel. Kan noen si noe om dette? pfh takk, edahl (edit: typo) Endret 23. desember 2008 av norman Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Du går som du sier glipp av differensialligninger. Det er kanskje det kjipeste. I tillegg er det noe småtteri som ikke er å finne i 3MX, f.eks. kryssprodukt av vektorer, polynomdivisjon og integrasjonstriks som delbrøksoppspaltning. Men disse småtingene lærer du sikkert fort på egenhånd, evt. når du får bruk for dem i senere kurs. Lenke til kommentar
edahl Skrevet 23. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2008 Du går som du sier glipp av differensialligninger. Det er kanskje det kjipeste. I tillegg er det noe småtteri som ikke er å finne i 3MX, f.eks. kryssprodukt av vektorer, polynomdivisjon og integrasjonstriks som delbrøksoppspaltning. Men disse småtingene lærer du sikkert fort på egenhånd, evt. når du får bruk for dem i senere kurs. Ok. Tusen takk! Da skriver jeg ned dette som ting det er verdt å se på. Alt det der er vel stort sett ting en får i linjær algebra og kalkulus, så det bør isåfall tast for seg der. Litt kjipt uansett da, men ja-ja. Kan evt. se om noen selger sin Cosinus 3R, så kan jeg se på den. Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Læreplanen er ganske enkelt forandret en del. Noen av endringene er nevnt, men 2MX/3MX hadde også ting som R1/R2 ikke har. F.eks. integrasjon allerede i 2MX og polarkoordinater. Du kan jo sjekke læreplanene opp mot hverandre på Udir. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Ah, polarkoordinater mangler jo ja. Det eneste faget hvor det er med er vel matematikk X (under komplekse tall). Lenke til kommentar
edahl Skrevet 24. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2008 Ah, polarkoordinater mangler jo ja. Det eneste faget hvor det er med er vel matematikk X (under komplekse tall). Matematikk X har jeg fått med meg, og den har jeg skaffet meg for det virker greit å følge den på siden av det jeg har av bøker allerede. Selv om jeg allerede kjenner til komplekse tall ... No matter. Takk for udir-linken. Skal titte på den i morgen. g'jul Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå