Gå til innhold

[Løst](Ubuntu) Problemer ved tilkobling av nettverk som benytter WEP-nøkler

Garanti

Anbefalte innlegg

Har en HP G5000 med en frisk installasjon av Ubuntu som ikke vil koble seg på nett. Etter fullendt installasjon fikk jeg melding om at Ubuntu hadde funnet en proprietær driver til det trådløse nettverkskortet. Floot, da regner jeg med at jeg slipper ndiswrapper(?).

Så, nettverket benytter seg av en WEP-nøkkel på 10 tegn, men jeg får ikke koblet til det hverken med "WEP 40/128-bit key", "WEP 128-bit Passphrase" eller "Dynamic WEP (802.1x)". Hva skal jeg gjøre?

Edit: Feilmeldingen jeg får kommer under henvendelse om nettverksadresse for nettverket, da prosessen faller tilbake på et steg som medfører at jeg må sende inn nøklene igjen.

På forhånd takk for all hjelp! :xmas:

Endret av Garanti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WEP 64-bit HEX == WEP 40/128-bit key ;)

Standard 64-bit WEP uses a 40 bit key

(...)

extended 128-bit WEP protocol using a 104-bit key size (WEP-104)

Hmm, merkelig å betegne 64-bit WEP som 40/128 uansett spør du meg, men nå lager ikke jeg wlan-programvare heller...

Garanti, mulig jeg missforstod deg. Jeg gikk ut i fra at når du sa "WEP-nøkkel på 10 tegn" at det var 10 tegn i HEX.

En WEP-nøkkel på 10 tegn (string) er vel 128-bit om jeg ikke husker feil (altså 26 tegn i HEX).

Men dette hjelper deg nok ikke særlig mye, sorry :)

Kanskje du kan poste feilmeldingen du får?

EDIT: eller bytt til WPA(2) som folk under foreslår...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Bytt kryptering til WPA eller WPA2, og sov godt om nettene fordi nettet ditt er trygt. WEP er litt krøkete med bruk av heksadesimale tegn i predefinerte lengder. WPA er mye mer fleksibelt, og det er trolig at utviklingen av softwaren for dette har kommet mye lenger enn den for WEP når det gjelder brukervennlighet.

Endret av Olaaaaa
Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke muligheten til å endre kryptering..

Jeg benytter følgende innstillinger:

Wireless Security: WEP 40/128-bit Key

Key: **********

Wep index: 1

Authentication: Shared Key

Når jeg kobler til nettverket viser ikonet for nettverkstilkoblinger at den jobber, den forsøker å koble til nettverket, for så å komme med en vindu, "Authentication required by wireless network", hvor det står "Password or encryption keys are required to access the wireless network 'privt63BD62'".

Lenke til kommentar

Hmm, etter mye fikling viste det seg at jeg kunne endre krypteringstype! Så da er problemet løst da jeg har byttet over til WPA-PSK :)

Så da er min mor plutselig blitt linuxbruker.. Skremmende :!:

Men jeg har støtt på et lite problem, når jeg bruker diskusjon.no virker det som om standardfonten ikke blir benyttet på vanlig tekst, men heller til fordel for en fæl monospacefont.

310526.jpeg

Hvoran får jeg vikset dette?

Endret av Garanti
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...