Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kjøpte yamaha tzr 05, viste seg at det var 03, hva kan jeg gjøre?


dan882

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får man kjøpt mopeder uten å registrere de i Norge?

 

Det er vanlig at folk skriver årstallet for registrering i stedet for årsmodell, men som oftest er det bare et års forskjell mellom de da. Om det er en overligger så er det ikke en 2005-modell, men den har i det minste ikke blitt brukt de 2 årene.

 

At du drevet om mopeden kan du ikke henge på selger. Tennplugg er slitedel, og har ikke mopeden hatt service siden 2005 må du regne med at den må byttes.

 

Har du noen andre TZR med trim å sammenligne med? At mopeden går dårlig opp til 6000 rpm er helt normalt for nyere mopedmotorer, særlig i uplombert tilstand.

 

Nå vet jeg ikke hva en 2003-modell koster i forhold til en 2005, men om den er overligger er den verdt mer enn 2003 hvertfall.

Lenke til kommentar

du må jo førstegangsregistrere den selv? :S

men hva vet jeg :wow:

 

vet om en som kjøpte moped uten skilt og stjal et for å kjøre på veien :p

 

en jeg kjenner har 13-47 dreving. han løser sin på 10000 i turtall :p

men jeg har da 12-60 ;p

 

den er på verksted nå. jeg sa at det med at turtallet stiger, kan være fordi JEG slurte litt på giringen pga jeg visste ikke at det var fri mellom hvert gir.

 

da fikk jeg til svar: Har fått tatt en titt. Motoren er i orden :p hva mener han?

Endret av dan882
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min moped ny i sin tid (2001), den ble registrert (førstegangsregistrert altså) av forhandler (Arnes Motor).

 

At motoren er i orden betyr nok at motoren er i orden =) Det er altså vanlig at du må løse spetakkelet på litt turtall om du vil ha full aks fra start med en så liten 2-taktsmotor med så mye hestekrefter som den faktisk har.

 

Forstår ikke helt hva du mener med at turtallet stiger forresten, hvis du har den i fri går jo turtallet rett opp når du gir gass. Eller mener du at den går høyt på tomgang f.eks? Når du sier at den nesten ikke kommer seg opp til turtallet hvor den begynner å trekke, er det sammenlignet med over det turtallet eller må du omtrent nedi med beina for å få den framover? Det er naturlig at den trekker kjempedårlig før du når det rette turtallet, men den skal klare å dra seg fint framover på flat mark og lette oppoverbakker i første giret for det. Hvertfall med tilnærmet original dreving. 12_60 er generelt sett på som lett dreving.

 

Opplegget med 2-takt er forresten at den trekker dårlig langt opp i turtallsregisteret, og så begynner eksosen i svanehalsen å "støte" tilbake i eksosporten, og da får motoren mye mer krefter veldig plutselig. Jo mindre svanehals, jo lavere turtall før det skjer, og jo større jo høyere turtall. Du ser en tegning av det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Two-stroke_cycle

Lenke til kommentar

tzr har maks 12000 turtall. (10.000 og oppover er rødt)

uansett hvor høyt turtall jeg har, putrer den 20 meter framover før den så går som en kule.

hvis jeg dytter fra med beina i bakken går det ganske greit, men det er bare teit syns jeg ;p

 

den putrer av gårde i 5 km i timen de 20 første metrene da den plutselig VRRROOOM går som en kule som sagt :p

 

turtallet stiger når en girer.

girer på ca 10000 foreksempel, 2 gir, girer på 9-10000, så skal jeg opp i 3 gir.plutselig opp på 12000 også slipper jeg gassen og gir gass igjen, da tar den, som om den går i fri først/slurer også kobler skikkelig inn.. men da må jeg gire ned. så sliter nesten med å komme opp skikkelig fart også.

Endret av dan882
Lenke til kommentar

Høres riktig ut at den går sakte (øker farten sakte egentlig) opp til et visst turtall og fra der er det all systems go. Du må bare lære deg å bruke motoren riktig, så er ikke det et problem mer. Vanligvis er det turtallet ca 6-7000 rpm, har du turteller? Finn ut på hvilket turtall den begynner å dra, og pass på å ha turtallet over det når du trenger krefter. Når du løser mopeden må du enten slure til du er i høy nok fart til at du kan slippe clutchen helt uten at turtallet detter under f.eks 6000 rpm, eller så må du bare vente på at du når f.eks 6000 rpm og så kjøre vanlig over det.

 

Forsto ikke helt det du skrev om turtall og giring ;) Men om du får den i fri mellom girene må du bare lære deg å gire skikkelig (hadde samme greiene på min moped og). Hvis du slipper clutchen rett ut mens du har full gass og mopeden slurer bortover mens turtallet synker og til slutt får clutchen grep, er det clutchen som er begynt å bli dårlig. Da kan det også være at clutchen er så svak originalt. Uansett bør du ikke gi så mye gass før du har sluppet clutchen helt og den har fått skikkelig grep om det er sånn det er. Hvis ikke noe av det stemmer med det som skjer så forstår jeg ikke hva det kan være ;)

 

Hvor lenge har du kjørt moped egentlig? Virker som om du ikke har kjørt så mye. Da er det bare å kjøre og finne ut hva som fungerer, så får du utnyttet maskinen din skikkelig. Jeg hadde mest sannsynlig samme motor i min moped som du har i din (AM6), den er veldig sterk med effektanlegg/uplombert men du må som sagt opp i turtall før det skjer noe. Så du må være flink å ha riktig gir og om du skal få fart på den eller holde farten opp bakker ;) Min fjusket når den nådde det turtallet så lenge motoren var kald, det er også vanlig.

Lenke til kommentar

jepp. men med de drevene der?

 

jeg har kjørt mopeden 300km selv.

 

men når jeg hadde kjørt mopeden i 10 minutter da, så plutselig var den dritt enkel å løse og akset som den normalt burde gjøre. akset fra bilen til mamma :!:

 

da virket den dritbra. så vurderte nesten å ikke levere den inn. men det er klart at noe er gale utenom.

 

mopedkompiser, fatter , en bilmekaniker (på fritid) har alle prøvd.

alle sier det samme, få den på verksted ;P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...