Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kjøpte yamaha tzr 05, viste seg at det var 03, hva kan jeg gjøre?


dan882

Anbefalte innlegg

hei... kjøpte tzr grå 03 modell. jeg fikk vite at det var 05 modell da jeg kjøpte den.

jeg fikk ingenting som bevisste hva slags årsmodell det var.

 

betalte 15500kr. det fulgte da med lås, trimpotte YAMAHA TZR TECNIGAS G-BOX SPORTS EXHAUST... 11, 12 og 13 framdrev + regntrekk.

 

det var ødelagte børster men starteren fungerte. den hadde ødelagt kulelager bak.

 

ellers var den helt STRØKEN ellers.

 

nå 2 måneder senere fikk jeg tilsendt garanti og service hefte. den har ikke vært på service siden slutten av 2005, men det visste jeg om.

i garantien stod det KLART OG TYDELIG at det var 2003 modell som jeg fikk i dag.

 

litt svindel?

 

noe jeg kan kreve?

 

hva bør nå gjøres/byttes med den nå som den er 6 år gammel?

ny starter, nytt batteri?

annet problem https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1040923&hl=

 

takk for svar =)

Endret av dan882
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kontakte selger, å si at du føler deg lurt, siden den er kjøpt i 2003, og at du trodde du kjøpte en 3år gammel moped, men den var egentlig 5 år gammel, selvom den var førstegangsregistrert i 2005. Kan jo si at du vurderer å anmelde vis ikke du får litt penger tilbake.

Lenke til kommentar

Da er du isåfall jævlig kjip. True en fyr på den måten er lavmål. Bare fordi sykkelen er overligger fra 03 gjør den ikke til en 03 tvers igjennom. Den har tross alt ikke vært i bruk før 03. Dessuten var det minimale forskjeller som ble gjort på Tzr i dette tidsrommet. Største forskjellen var vel en mørkere gråfarge på 05 enn tidligere.

Lenke til kommentar
Da er du isåfall jævlig kjip. True en fyr på den måten er lavmål. Bare fordi sykkelen er overligger fra 03 gjør den ikke til en 03 tvers igjennom. Den har tross alt ikke vært i bruk før 03. Dessuten var det minimale forskjeller som ble gjort på Tzr i dette tidsrommet. Største forskjellen var vel en mørkere gråfarge på 05 enn tidligere.

Jepp, hadde bare vært utrolig teit å plage selgeren med dette, jeg hadde hvertfall skjemmes av å gjøre det.

 

Førstegangsreg i 2005, så da ble den vel ikke tatt i bruk før det, så ingen vits å klage. Batteriet satte sikkert forhandleren på med det samme den ble solgt, så den har nok helt sikkert ikke vært i bruk siden 2003.

Lenke til kommentar

Uansett så har selger løyet, noe som fort kan gjøre at han har løyet med noe annet. Mopeden er trossalt 5år gammel. Hvem vet om den har blitt kjørt på privat område eller liknende før 2005? Hvorfor sto den ellers i "ro" da i 2år før den ble registrert?

 

Når du skal selge mopeden igjen, så vil du ikjke få like mye for en 2003 modell som enn 2005 modell vis du selger den etter din 2års karriære som mopedfører(i 2011). Uansett om du sier at den ble førstegangsregistrert i 2005.

 

Om jeg ikke hadde krevd penger tilbake, så ville jeg ihvertfall fått klarhet i saken, om hva som ble gjort med mopeden før 05, hvorfor, og hvorfor han ikke sa noe da han solgte den til deg.

Endret av Pirja
Lenke til kommentar

Hva har han løyet med? Den stod i ro fordi den er en såkalt overligger. Butikken som solgte moppa ny fikk ikke solgt den før i 05, den er altså IKKE brukt før 05.

 

Du selger den selvfølgelig som en 05 modell, siden det er det som står i vognkortet. Trådstarter sier han ikke fikk bevis for årsmodellen, kan du si meg hva som står i vognkortet mtp førstegangsregistrering?

 

For dere som ikke har peil: sjekk ut Honda NSR på finn eller autodb. NSR ble sluttet å bli produsert i 98 av Honda, men likevel fins det 04 modeller av dem. Det er fordi de alle er såkalt overliggere. Honda lagde mao veldig mange sykler før de ga opp produksjonen av NSR.

Lenke til kommentar

har hatt liten tid å lese i julen.

 

den ble første gangs registrert i mai 05.

forrige eier kan ha kjørt uten skilt, drevet med banekjøring eller hva han vil i 2 år før han solgte den til eieren før meg omtrent.

tror de kjøpte den av han første eieren i 05. litt merkelig å bare eie tzren i noen måneder?

det står førstegangsregistrert 05. Modell tzr 50. type RA03. (tenkte over at dette kanskje står for RACING 2003, men tenkte ikke over det da han hadde skrevet 05 alt der det var mulig)

han la den ut som 2005 modell på finn.no. skrev det i papirene. førstegangs registrert i mai 05 osv.

så på "rammenummeret" under høyrekåpen og der står det A03 ********.

tenkte ikke over dette før jeg fikk garanti og service hefte tilsendt.

 

garanti og service hefte Yamaha tzr 50 2003 :(

Lenke til kommentar

Begynner å lure på om jeg også har gått i samme fella som deg, trådstarter.

 

Scootern min var annonsert som 04 mod, men om jeg leser av rammenummeret ser det ut som den faktisk er 03 mod, bare førstegangs regga i 2004.

 

Flere som kan bekrefte at det er 2003 modell? Rammenummeret er som følger: ZD4RLD1003S027617

 

Og scroller man ned her ser man en rammenummerguide til scooter'n min, for meg ser det ut som 3S. S tror jeg står for årstall, og 3 skal stå for 2003.

 

Stemmer dette?

 

Guide: http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=115697

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

men folk har forskjellige meninger her.

blir den førstegangsregistrert med en gang den leaver butikken? slik at den ikke har vært brukt før 05?

i og med at jeg kjøpte den delvis ødelagt (dumt gjort, jeg vet) den hadde ødelagt kulelager bak + den hatt noen skjulte feil jeg har fikset.

den dør når jeg gir gass, men det er vel for stor dyse. er vell det som gjør den vanskelig å løse?

han skrev at den henger litt på clutchen, men den er jo så godt som umulig å løse i slak oppoverbakke.

 

skal jeg kreve noe cash tilbake, eller bare få klarhet i saken?

mopeden går bra, men kan ikke løses i oppoverbakker.

Endret av dan882
Lenke til kommentar

Ehh. Vis den er ødelagt når du kjøpte den, og førstegangsregistert(det er når den registreres hos statens vegvesen, slik du får skilter, og kan kjøre lovlig på veien) i 2005, men egentlig er 2003 modell. Så har jo selger brukt den i mellomtiden, på privant eiedom eller på bane. Da har han løyet, og du vet aldri hva som ble gjort i den tiden, hva mopeden ble utsatt for, og jeg hadde krevd penger tilbake på flekken.

Lenke til kommentar

i og med at jeg har vært på ferie og hatt elendig tid, har det nå gått 3 måneder.

 

jeg har hatt en uheldig velt da jeg trilte den ut av garasjen. (gikk utover kåpene noen småriper og brister)

 

jeg har byttet tennplugg, drev, kjede, renset luftfilter, kjøpt nytt batteri, stilt tomgangen og blandingsforholdene. den går nå bedre en noen gang.

 

men choken lever sitt eget liv, børstene er ødelagt, starteren virket ikke nå plutselig.

igår når vi prøvde å fikse den igjen gikk den bedre en noen gang, den akselererer elendig når du løser den. den trekker ikke før du får 6000 turtall, da drar den noe jævlig men kommer jo ikke opp i så høyt turtall omtrent.

løser den på høyyyt turtall, så putrer den 10 meter før det går i 10 km/t og litt etter det drar den.

 

men etter en tur igår lyste plutselig varsellampen for "overheated".

 

betalte 15500kr for den. kostnadene skulle være 79kr for nytt kulelager bak, eventuelt 300kr for børster.

de hadde ødelagt kulelageret helt, så det MÅTTE, jeg gjentar måtte fikses på verksted.

yamahaforhandleren sa at vi aldri hadde klart det selv med vanlig verktøy.

så da gikk det 1000kr ca.

 

yamaha forhandlerne sa vi kunne dreve den om for at den skulle trekke bedre.

da gikk det fra 11-46 til 12-60.

det ble 600 kr. tennplugg+ batteri kr 300kr.

+ noe annet jeg ikke kommer på.,

 

2003 og ikke 2005 modell. jeg har brukt ca 18000 nå. og nå skal den på verksted i tillegg.

20000kr uten forsikring for en moped jeg ikke får solgt når jeg er 18 engang :realmad:

 

alle problemene var før velten bortsett fra Starteren.

Endret av dan882
Lenke til kommentar
i og med at jeg har vært på ferie og hatt elendig tid, har det nå gått 3 måneder.

 

jeg har hatt en uheldig velt da jeg trilte den ut av garasjen. (gikk utover kåpene noen småriper og brister)

 

jeg har byttet tennplugg, drev, kjede, renset luftfilter, kjøpt nytt batteri, stilt tomgangen og blandingsforholdene. den går nå bedre en noen gang.

 

men choken lever sitt eget liv, børstene er ødelagt, starteren virket ikke nå plutselig.

igår når vi prøvde å fikse den igjen gikk den bedre en noen gang, den akselererer elendig når du løser den. den trekker ikke før du får 6000 turtall, da drar den noe jævlig men kommer jo ikke opp i så høyt turtall omtrent.

løser den på høyyyt turtall, så putrer den 10 meter før det går i 10 km/t og litt etter det drar den.

 

men etter en tur igår lyste plutselig varsellampen for "overheated".

 

betalte 15500kr for den. kostnadene skulle være 79kr for nytt kulelager bak, eventuelt 300kr for børster.

de hadde ødelagt kulelageret helt, så det MÅTTE, jeg gjentar måtte fikses på verksted.

yamahaforhandleren sa at vi aldri hadde klart det selv med vanlig verktøy.

så da gikk det 1000kr ca.

 

yamaha forhandlerne sa vi kunne dreve den om for at den skulle trekke bedre.

da gikk det fra 11-46 til 12-60.

det ble 600 kr. tennplugg+ batteri kr 300kr.

+ noe annet jeg ikke kommer på.,

 

2003 og ikke 2005 modell. jeg har brukt ca 18000 nå. og nå skal den på verksted i tillegg.

20000kr uten forsikring for en moped jeg ikke får solgt når jeg er 18 engang :realmad:

 

alle problemene var før velten bortsett fra Starteren.

 

 

Du har verrt utrolig uheldig ! hvis du hadde lagt ut 8000 ekstra kunne du kjøpt en helt ny en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...