Gå til innhold

Opera i Ubuntu fryser på enkelte nettsider.

Anbefalte innlegg

Har et svært irriterende problem med at Opera låser seg når jeg surfer på enkelte nettsider. Dette skjer kun når jeg åpner nye sider som ny fane/tab, og da stopper hele opera opp for så å bli grå, akkurat som om den stenges ned. Trykker så på "exit" og "force quit" da Opera er helt låst. Når jeg så skal starte opp Opera på nytt må jeg inn i System Monitor og trykke "Kill Process". Prøver jeg å starte Opera uten den kommer denne feilmeldingen opp:

" It appears another opera instance is using the same configuration directory because its lock file is active:

/home/"brukernavn"/.opera/lock

Do you want to start Opera anyway?

"yes" "no""

Trykker jeg "yes" kommer oppstarten til opera opp igjen som vanlig og spør om jeg har lyst å gå til forrige programøkt... "ja"

Da kommer "Feil under oppstart av e-post" opp.

"Det oppstod et problem med å initialisere Opera Mail.

Store Init failed

Engine Init() failed

Etter en liten stund i opera slukkes opera og stenges automatisk, samtidig som den ligge inne på System Monitor med et CPU forbruk på 50 %.

Noen som har en formening om hva dette kan være? Har selv en mistanke om flash, men har ingen problemer med youtube, NRK osv....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første du gjør er å oppdater Opera til siste versjon hvis ikke den er det.

Du kan jo forsøke å starte Opera fra kommandolinja og håpe på at den spyr ut litt informasjon som kan være nyttig for å finne ut hva som er problemet. Du har også opsjonen --nomail hvis du tror den kan være problemet.

Lenke til kommentar

Jeg har Opera 9.63 og jeg mener jeg har oppdatert til Flash 10, men jeg er litt usikker på hvor jeg kan finne ut av om dette er tilfellet.

Å begynne og blocke flash, hvordan blir det da med nettbank og andre flashtjenester som man er avhengig av?

Jeg ser nå at det er typiske nettavis sider med mye flashreklame på sidene som gjør at opera klikker, og jeg får ingen info opp når jeg starter opera fra terminalen.

Endret av supermannen87
Lenke til kommentar

Akkurat ja ;) Dumme meg... Jeg skulle prøve på å få denne blocker greia inn, men skjønner ikke helt hvor jeg skal legge inn FlashBlocker.css og Flashblocker.js

Installation:

1) Close Opera, unzip 'FlashBlocker.zip' to some place on your harddisk.

2) Copy FlashBlocker.css to your user styles folder like \profile\styles\user (looking path in menu Help->About Opera!).

3) Copy FlashBlocker.js (and FlashBlocker-white-list.js, if needed) to your UserJS folder like \profile\userjs. If you have no this folder, create a directory for storing User JavaScript files, for instance Opera 9\profile\userjs. Go to Tools -> Preferences -> Advanced -> Content -> JavaScript Options. Add the location of your newly created script directory to My JavaScript files.

4) Restart Opera, select Flash blocker in menu View->Style and enjoy.

You may want to test Flash at: <url: http://www.macromedia.com/software/flash/about/ >

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvor du har konfigfilene ti opera. Jeg bruker opera 10.

Men tipper det er i /home/espen/.opera/ (det er iallefall min)

Da legger du FlashBlocker.css i .opera/styles/user

og FlashBlocker.js i .opera/userjs (er ikke sikkert denne mappa finnes, så lag den)

nå kan du (re)starte opera og gå til Tools -> Preferences -> Advanced -> Content -> JavaScript Options og legg inn /home/espen/.opera/userjs nederst.

Så går du på View -> Style og velger "Flash blocker"

da bør ting funke.. Er forresten akkurat dette som ståri FlashBlocker-info.txt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...