gungne Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Hei! Jeg er på utkikk etter digitalkamera og har vært dette en stund. Etter gjentatte besøk her før har jeg imidlertid lagt vekt på å finne bedre ut hva jeg trenger for å få redusert antall aktuelle kameraer. Jeg ønsker et kamera som skal jeg skal kunne ta blant annet sportsbilder med. Det betyr at jeg trenger et kamera som reagerer med en gang jeg trykker for å få akkurat det bildet jeg ønsker meg. Videre er jeg usikker på hva som er best når det gjelder fokus. Vil autofokus være bra? Kameraet bør være mellom 3-5x zoom og ha over 2 pxl. Forslag til kamera mottas med stor takk : - D ! Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Du sier ikke noe om pris her, men du må nok noe opp i pris hvis du skal ha et kamera som tar gode "actionbilder" med zoom. Da vil jeg vel anbefale Fujifilm Finepix 602 zoom til rundt 7000,- Les stor test på www.digit.no Selv venter jeg på nesten versjon av dette kameraet, med 4.generasjon ccd-brikke fra Fuji. Lenke til kommentar
Metz Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 autofokus fungerer jo, er en fordel å føreksponere da. ellers er vel manuell fokus mye gøyere, jeg skulle gjerne hatt det isteden kikk etter kameraer hvor du kan stille lukkertiden selv, du trenger rask lukkertid når du skal ta actionbilder.. Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 602 zoom har både manuell fokus + en seriefunksjon der du kan ta så mange bilder etter hverandre du vil, men bare de 5 siste blir lagret. Dette er perfekt hvis man f.eks skal ta bilde av hoppet til en snowboarder e.l. Det har selvfølgelig manuell innstilling av lukkertid + en haug av andre manuelle innstillinger. Lenke til kommentar
gungne Skrevet 10. april 2003 Forfatter Del Skrevet 10. april 2003 Når det gjelder prisen ser jeg helst å finne noe mellom 5000-7000, men er villig til å strekke meg opp til 10.000 dersom det finnes gode nok argumenter for det. En annen sak jeg lurer på er autofokus. Som det er snakk om, actionbilder, burde jeg ikke ha dette (autofokus, altså)...? I så fall hva trenger jeg for at jeg ikke skal risikere at to av tre bilder blir ubrukelige på grunn av at det ikke er skarpt... Takker for svar så langt! : - D Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Da vil jo 602'en passe bra for deg. Du løser fokus-spm. ditt ved å bruke 1. vanlig autofokus (med fokusering før selve bilde taes) 2. Ved bruk av fokuslås, noe ikke alt for mange kameraer har. 3. Ved manuell fokus. Test ut hva som gir best resultater i forskjellige situasjoner. Lenke til kommentar
Metz Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 ja, jeg hadde utrolig lyst på 602, men måtte nøye meg med 304 pga lommeboka. er storfornøyd, men savner akkurat de funksjonene du nevner. jeg har aldri prøvd 602 men det virker som et skikkelig ålreit kamera, og se på designet da *sikle* Lenke til kommentar
gungne Skrevet 10. april 2003 Forfatter Del Skrevet 10. april 2003 Går det an å bruke bilder fra 602-kameraet på trykk (i avis etc.). Jeg går nemlig med en frilans i magen... (Forøvrig er jeg egenlit veldig svak for Nikon, hehe) Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Ja, det mener jeg absolutt. Selv om 3mp på papiret kanskje høres litt lite ut, interpolerer kameraet til 6 mp før komprimering (noe som tilsvarer ca 4mp). Dette burde holde i massevis, om du da ikke skal opp i svære bilder på A3 eller A2. Hvis du er svak for Nikon, må du vel opp på Coolpix 5700 for å få noe av de samme spesifikasjonene men den koster jo 9000,- Har også lest mye rundt autofokusen til Nikon som ikke er helt på høyde. Noen mener sikkert noe annet om dette, varierer fra test til test. Men kanskje du skal gjøre som meg, vente på oppfølgeren til 602, som kommer med en ganske så forbedret bildebrikke. Det er bare ingen som vet når enda. OBS: 602'en og noen andre Fuji-kameraer har også en glimrende videofunksjon (vga-oppløsning med 30 fps), selv om dette krever mye minne. Alle vet at minneprisene bare daler, så det er ikke den største bekymringen. Lenke til kommentar
gungne Skrevet 10. april 2003 Forfatter Del Skrevet 10. april 2003 Leste den fenomenale testen her. Det som var synd er at det stod "De valgfrie lysfølsomhetene i FinePix S602 Zoom sikrer at fotografen vil klare å mestre alle de arbeidsoppgavene han står over for, uansett lysforhold. At ISO 800 og 1600 kun er tilgjengelig i redusert oppløsning er selvfølgelig en ulempe, men S602 Zoom er neppe et aktuelt kamera for sportsfotografer, og vi andre klarer oss med ISO 400 og eventuelt stativ, skulle jeg tro." Og det var jo egentlig sportsbilder jeg skulle ta en god del av da... Ellers så kameraet glimrende ut. SLR-look (og grep) er flott! Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Hva med Minolta Dimage 7Hi? Skal være et høvelig kamera mht hastighet, zoom og lagringsegenskaper. Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Skjønner ikke helt hvorfor det ikke skulle være noe for sportsfotografer ( med mindre de snakker om profesjonelle), man da snakker vi helt andre priser. Regner med at du skal ta sportsbildene dine i normalt dagslys og ikke i halvmørke. Det vil i tilfelle ikke være behov for de høyeste iso-verdiene da (800 og 1600). Vanligvis bruker man vel iso 75-200 i dagslys, noe Fuji'en ikke har noen problemer med. Ville ikke lagt for stor vekt på akkurat det avsnittet, men heller konsentrert meg om følgende hovedkonklusjon fra samme test: Min konklusjon må derfor bli at Fujifilm leverer et kamera som har alt. Enten du fristes av stor zoom, høy oppløsning, manuelle kontroller eller video i superformat, imøtekommer FinePix S602 Zoom dine krav på en elegant, om enn noe klumpete måte. Det kameraet mangler av smekre linjer, tar denigjen i fullt monn med sine gode egenskaper, praktisk talt som en fullblods speilrefleks. Og, ikke minst, kombinasjonen av automatiske og manuelle valgmuligheter gjør modellen like aktuell for nybegynnere som for viderekomne. Tror vel egentlig ikke at de hadde lagt til seriefunksjonen hvis ikke kameraet var egnet for slike typer bilder. Eller som de selv sier: Bufferminnet er meget romslig og kameraet arbeider svært raskt. Oppstartsprosedyren tar under fire sekunder, hvilket er svært raskt for et kamera med 6x optisk zoom. Også signalbehandlingen og bildelagringen skjer med ekspressfart og serieopptak med 5 bilder i sekundet er langt fra hverdagskost, selv om serien er begrenset til fem bilder. Morsomt og unikt er muligheten til å ta inntil 25 seriebilder og lagre de fem siste i serien. Hvis man ønsker å bruke ca 12.000,- så er Minolta Dimage 7 HI sikkert et godt alternativ. Hvis man ikke trenger 5mp ville jeg gått for Fuji'en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå