Gå til innhold

har fotografer rettigheter på bilder?

Anbefalte innlegg

hei jeg har kjøpt eit gave kort hos SALT STUDIO i ålesund og lurer på om dem har rettigheter på familie bilder som blir tatt?

jeg betaler jo fotografen 2000,- kr for å ta bilde av min brors familie, dem ble kjæmpeglad. men så kommer dritten dem tok bildene og fikk alle bildene på en DVD og FORRAN alle bildene er de en stor SALT STUDIO LOGO noe som er meget irriterende.. har dem lov til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du betaler for fotograferingen, også får du en cd med visningsbilder slik at du kan gå tilbake til fotografen å bestille flere bilder.

Hadde de latt være å sete på navnet ville du jo bare kopiert dem et annet sted og de hadde tapt mulige salg.

Fotografen har opphavsrett inntil 75 år vedkommendes død eller noe sånt, all kopiering uten samtykke er forbudt..

Lenke til kommentar

Det lønner seg kanskje å lese hva du faktisk har kjøpt:

Dagen etter fotograferingen kan dere hente visningscd`en

Bildene fra cd`en er kopibeskyttet. Etter at vi får inn

bestilling fra dere, produserer vi albumet, og evt.

forstørrelser, takkekort ol. Dette tar ca 4-8 uker.

Det er ingen tillegg i prisen på sort/hvittbilder.

(Min utheving).

Hvis du har betalt kr 2.000,- regner jeg med du har brukt "SALT Large":

SALT Large Kr 2199,-

Vi tar ca. 100 bilder, og du velger ut 16 stk.

prøvebilder. Med album og visnings cd.

(Min utheving igjen).

Så, da må de(re) velge ut de 16 bildene de(re) vil ha/bruke, og de regner jeg med er helt og holdent *uten* "stygg tekst".. :)

(Nei, jeg jobber ikke for SALT, ei heller får jeg royalities. Jeg bare leste på sidene deres).

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar
Det lønner seg kanskje å lese hva du faktisk har kjøpt:

Dagen etter fotograferingen kan dere hente visningscd`en

Bildene fra cd`en er kopibeskyttet. Etter at vi får inn

bestilling fra dere, produserer vi albumet, og evt.

forstørrelser, takkekort ol. Dette tar ca 4-8 uker.

Det er ingen tillegg i prisen på sort/hvittbilder.

(Min utheving).

Hvis du har betalt kr 2.000,- regner jeg med du har brukt "SALT Large":

SALT Large Kr 2199,-

Vi tar ca. 100 bilder, og du velger ut 16 stk.

prøvebilder. Med album og visnings cd.

(Min utheving igjen).

Så, da må de(re) velge ut de 16 bildene de(re) vil ha/bruke, og de regner jeg med er helt og holdent *uten* "stygg tekst".. :)

(Nei, jeg jobber ikke for SALT, ei heller får jeg royalities. Jeg bare leste på sidene deres).

var litt vanskelig å lese når jeg var innom butikken. for de som er at dem bor i oslo men skal være hos oss til påske når huset er ferdig. så da blir de styr når man skal ha ut bilder

Lenke til kommentar
Det er sannsynligvis en signatur eller et lite stempel på dem også, men det blir neppe dominerende...

Jupp.. sannsynligvis er de stemplet ja.. men burde ikke være noe problem, og ALLE fotografer som gir ut prøvebilder gjør det.

Forøvrig ganske flink han SALT fyren.. han hadde framvisning sist gang på laugsmøtet =D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...