skylinepower Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Hei, har lagt inn ubuntu eee på AA1 min. Gjorde om til slik vanlig skrivebord med startlinje og greier. Men lurer på hvordan får jeg inn kule effekter på skrivebordet? Hva må jeg legge inn? Vil ha spesielt cpu måler og temp måler, men hadde vært kult med andre saker også. Fins det noe program som gjør til at exe. filer funker i linux? Eller må man finne programmet og laste ned i GZ fil? Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Vil ha spesielt cpu måler og temp måler, men hadde vært kult med andre saker også.Fins det noe program som gjør til at exe. filer funker i linux? Eller må man finne programmet og laste ned i GZ fil? conky. wine. gz er bare en måte å pakke filer på, og har ingenting med .exe å gjøre. .exe er kjørbare binærfiler fra Microsoft. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Du må legge fra deg vanene dine fra windows når det kommer til installering av programmer. Dette gjøres ALLTID (utenom helt spesielle tilfeller) i pakkebehandleren din. Du trenger med andre ord ikke søke på nettet etter programvare. Dersom du er avhengig av programvare som bare finnes til windows kan du installere wine, som etterligner et windowsmiljø (ikke emulering) og lar deg kjøre de fleste windowsprogrammer. For å få cpumåler og slikt på skrivebordet kan du f.eks installere screenlets. Du finner det selvsagt i pakkebehandleren din. Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 23. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2008 Du må legge fra deg vanene dine fra windows når det kommer til installering av programmer. Dette gjøres ALLTID (utenom helt spesielle tilfeller) i pakkebehandleren din. Du trenger med andre ord ikke søke på nettet etter programvare. Dersom du er avhengig av programvare som bare finnes til windows kan du installere wine, som etterligner et windowsmiljø (ikke emulering) og lar deg kjøre de fleste windowsprogrammer. For å få cpumåler og slikt på skrivebordet kan du f.eks installere screenlets. Du finner det selvsagt i pakkebehandleren din. Alt skjer i legg til og fjerne programmer, ok finner ikke screenlets når jeg søker etter det :/ hvor jeg finner cpu monitoren etter og ha lagt den inn? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Ikke bruk legg til og fjerne programmer, bruk synaptic (System -> Administration -> Synaptic) der finner du det Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 23. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2008 innstalerte det, men hvor jeg finner screenlets? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Prøv å skriv det i terminalen Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 23. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2008 Fant det Btw, noe som kan være greit for en nybegynner og lære seg? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Tenker du generelt? Da vil jeg si terminalen. kan du den er du på god vei. Filsystemet og terminalen. Eller så lærer du enormt av å bygge deg en arch (kjør f.eks. en Arch Linux i en virtualbox) Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 24. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2008 Hva arch linux skal være godt for ? Hvordan andre theme/skins på startslinja, iconer og slike ting? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 (endret) Du endrer ikoner etc. på samme sted du har endra farger og sånn allerede. Fler ikonpakker finner du på gnome-look Et par gode guider finner du i signaturen min. Edit : Hadde visst fjerna de guidene fra siggen min. Du finner en HER og HER Endret 24. desember 2008 av rocknrolf77 Lenke til kommentar
Smif Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Hva arch linux skal være godt for ? Arch er en annen distro. Og den er en del mer "teknisk", du starter med kun den mest sentrale. For det meste Linux + GNU + pacman(pakkebehandler) og så må du bygge alt opp derifra, velge skrivebordsmiljø og sette opp/tilpasse alt etter ditt behov. Arch er ikke noe jeg vil anbefale til nye linux brukere, men man lærer vanvittig mye av det, derfor vil du kanskje prøve det ut i en virtualbox, så slipper du å ødelegge den distroen du allerede har. Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 24. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2008 Du endrer ikoner etc. på samme sted du har endra farger og sånn allerede. Fler ikonpakker finner du på gnome-look Et par gode guider finner du i signaturen min. Edit : Hadde visst fjerna de guidene fra siggen min. Du finner en HER og HER Takk :-) Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 24. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2008 Hva arch linux skal være godt for ? Arch er en annen distro. Og den er en del mer "teknisk", du starter med kun den mest sentrale. For det meste Linux + GNU + pacman(pakkebehandler) og så må du bygge alt opp derifra, velge skrivebordsmiljø og sette opp/tilpasse alt etter ditt behov. Arch er ikke noe jeg vil anbefale til nye linux brukere, men man lærer vanvittig mye av det, derfor vil du kanskje prøve det ut i en virtualbox, så slipper du å ødelegge den distroen du allerede har. hvordan kan jeg prøve det ut i en virtualbox? hvordan legger jeg inn nye icon typer/farger? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 hvordan kan jeg prøve det ut i en virtualbox? Virtualbox legger du inn med pakkebehandleren (synaptic) og bare kjører det. Så installerer du det OS'et du ønsker å teste ut inni Virtualbox. f.eks. XP, arch eller en annen distro. Bare spørr hvis du lurer på noe mer konkret om Virtualbox. Forresten kan det lønne seg å legge inn den nyeste versjonen. Virtualbox 2.1 hvordan legger jeg inn nye icon typer/farger? Du legger det i .icon mappa i home. Deretter kan du velge det samme sted som du velger theme. Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 25. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2008 hvordan kan jeg prøve det ut i en virtualbox? Virtualbox legger du inn med pakkebehandleren (synaptic) og bare kjører det. Så installerer du det OS'et du ønsker å teste ut inni Virtualbox. f.eks. XP, arch eller en annen distro. Bare spørr hvis du lurer på noe mer konkret om Virtualbox. Forresten kan det lønne seg å legge inn den nyeste versjonen. Virtualbox 2.1 hvordan legger jeg inn nye icon typer/farger? Du legger det i .icon mappa i home. Deretter kan du velge det samme sted som du velger theme. Virtuelbox kan testes, men ikke nå siden det hørtes litt avansert ut Finner ikke noe .icon mappe jeg :/ home folder, der er det ikke noe .icon mappe Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 filer eller mapper hvis filnavn begynner med "." er skjulte, så du må velge å vise skjulte filer for å finne mappa. Dersom den virkelig ikke er der kan du bare lage den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå