Warz Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Hei, Jeg har tenkt litt på å investere i aksjer i det siste, har til nå kun hatt penger i fond o.l. Dessutten har jeg tenkt å kjøpe noe gull. Hvordan fungerer det egentlig? Bør jeg kjøpe fysisk gull eller er det like greit å kjøpe "papirer"? Hvordan kan jeg i såfall kjøpe det? Har sett litt inne på nordnet der har jeg funnet to ting under "sertifikater" som heter "OEC GULD ABN Råvarucertifikat Guld (USD) ABN" og "OEV GULD ABN Råvarucertifikat Guld (SEK) ABN", men hva er forskjellen på de? Hvorfor akkuratt sverige? Jeg kunne også tenkt meg en plattform der man kan se kursene bevege seg i "real time", men det er ikke så viktig, det viktigste er at jeg kan handle aksjer fra hele verden, har meldt meg inn i nordnet, men vet ikke helt hva jeg synes... føler det er litt dårlig oversikt, finnes det bedre alternativer? En siste ting jeg har tenkt på er om det kan lønne seg skattemessig og opprette et AS, såvidt jeg vet betaler man ingen skatt før man tar ut pengene med AS. Men er det verdt det? Håper noen med litt erfaring kan hjelpe meg her. Lenke til kommentar
investor Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 (endret) Hvis du skal kjøpe fysisk gull på børsen må du inn med større beløp og ha egen megler på gulvet i USA, det er ikke for amatører. Derimot kan du eksponere deg mot gull på mange vis, kjøpe gruveselskaper (aksjer) og liknende, sertifikater som warrents og liknende. Disse to papirene du viser til er warrents og det bør du ha en viss kunnskap om for å handle. Dessuten innebærer warrents en mye større risiko enn aksjer i og med at du kan tape alt. Finnes også noen ETF’er og CDF’er som kan handles for å også få eksponering. Men spør brukeren: festen, her på forumet, han kan sikkert mer enn meg om dette, tror han holder på med gull blant annet. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1050508 Siden du har meldt deg inn hos Nordnet bør du sjekke: https://www.nordnet.no/mux/web/nordnet/hand...erOversikt.html Om du vil ha en handelsplattform. Kanskje du burde melde deg på et nybegynner kurs hos Nordnet å lære litt om nettsiden deres kanskje det gjør det enklere. Dessuten finnes det handelsplattformer som nevnt som er mye mer oversiktelige, men de koster litt per mnd. Ja det kan helt klart lønne seg å handle gjennom et investeringsselskap eller AS. Jeg gjør det selv. Endret 23. desember 2008 av joakim1 Lenke til kommentar
Warz Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Takk for svar, hvor mye penger bør man ha før man starter Aksje selskap for å investere, er det nok med hundre tusen? Hvor mye hadde du? Er det veldig mye jobb, jeg tenker på det å føre regnskap, styre med revisor, møter osv... eller ? Endret 30. desember 2008 av Warz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå