Gå til innhold

Norge og utbygging av Tog-tilbudet?


Anbefalte innlegg

I Stavanger har man Kolumbus som er kommunens selskap. Kolumbus har gitt Veolia, grådige jævlene, ansvar for å kjøre bussene. Før Veolia overtok har bussene i alle år kjørt for 10,- for barn, 20,- for voksen og 250,- for ungdomskort. Et år etter at de overtok koster det 12,- for barn, 23,- for voksne og 300,- for ungdomskort. I tillegg skal de legge på en takstøkning på 4%!? Nei, så dyrt er det ikke å drive buss.

Flott, da kan jo du starte ditt eget og tjene deg søkkrik.

19_04_Dayman__Finale.mp3

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det vi trenger er et nasjonalt buss- tog- og båttilbud! Det MÅ være statseid.

Hvorfor må det akkurat være statseid? Det finnes andre transportløsninger som også fungerer bra. For eksempel anbud. I dag er for eksempel alle rutene på kortbaneflyplasser lagt ut på anbud, og de fleste er stort sett fornøyd med denne løsningen. Statseierskap har også sine store ulemper.

 

Ellers var vel kortbanenettet sammen med NSB 60-åras svar på dette problemet. Men tidene har endret seg og vi må nok etterhvert se på andre løsninger i dag.

 

Jeg har også inntrykk av at det faktisk er stort sett bra utbygde løsninger for buss og ferge der det faktisk er et visst trafikkgrunnlag. Vi må huske at Norge er et veldig langstrakt land og at store deler er tynt befolket. Da blir det rett og slett svært vanskelig å ha et høyfrekvent, lønnsomt og miljøvennlig busstilbud overalt. Mange steder vil folk rett og slett være avhengige av bilen uansett, og det er vanskelig å gjøre så veldig mye med.

 

Men kollektivtilbudet kunne riktignok vært bedre i byområdene der folk faktisk bor tett, og det kunne vært bedre jernbane mellom de største byene.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Men kollektivtilbudet kunne riktignok vært bedre i byområdene der folk faktisk bor tett, og det kunne vært bedre jernbane mellom de største byene.

 

 

Jepp, og det er poenget. Nâ mâ politikerne grave frem noe av Norges enorme pengesummer opg bruke dem til noe fornuftig for en gangs skyld.. 120 milliard for en skikkelig superjernbane höres ganske rimelig ut i mine öre..

 

Hva kostet operaen til slutt for eksempel? Nyttelôs byggning, mens tog hadde värt til nytte for stort sett hele Norges befolkning.

 

Beste tilbud mellom Oslo -Bergen idag, haukeliekspressen, 10 timer. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Beste tilbud mellom Oslo -Bergen idag, haukeliekspressen, 10 timer. :thumbdown:

Beste tilbud er vel fly, mindre enn en time. Og NSB klarer vel strekket på 6-7 timer.

 

Men det blir vel pirking. Med dagens teknologi kunne man hatt tog Oslo-Bergen på 2,5 timer og likevel hatt mange stopp underveis. Og det kunne til og med blitt lønnsomt. :)

 

EDIT: Vent litt der, Haukeliekspressen går vel ikke til Bergen? Til Stavanger tar vel NSB enda lengre tid. Jeg klarer ikke engang finne noen bussrute Oslo-Bergen, den er vel antagelig utkonkurrert av NSB. Samme med Nordlandsbanen, de prøvde seg med buss langs denne strekningen men den gikk med tap fordi alle ville heller ta toget.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Beste tilbud mellom Oslo -Bergen idag, haukeliekspressen, 10 timer. :thumbdown:

Beste tilbud er vel fly, mindre enn en time. Og NSB klarer vel strekket på 6-7 timer.

 

Men det blir vel pirking. Med dagens teknologi kunne man hatt tog Oslo-Bergen på 2,5 timer og likevel hatt mange stopp underveis. Og det kunne til og med blitt lønnsomt. :)

 

EDIT: Vent litt der, Haukeliekspressen går vel ikke til Bergen? Til Stavanger tar vel NSB enda lengre tid. Jeg klarer ikke engang finne noen bussrute Oslo-Bergen, den er vel antagelig utkonkurrert av NSB. Samme med Nordlandsbanen, de prøvde seg med buss langs denne strekningen men den gikk med tap fordi alle ville heller ta toget.

 

Jo, jeg mente forsâvidt stavanger, ikke Bergen. Men uansett, tog til stavanger tar en evighet fra Oslo.. Fly er jo svindyrt innenriks i Norge; koster jo vanligvis 20 dobbelt av haukeliekspressen og 5 dobbelt av NSB.

Dessuten tar det jo timer med ventig, frakt til flyplass, sikkerhetskontroll og innsjekkinger og slik ting for â fly, tungvint :thumbdown:

 

Den nye jernbanen som de lâ oppe i forslag til regjeringen var jo superjernbane som ville blitt den beste og mest effektive veien mellom storbyene. Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand. Prisene ville jo värt billigere enn fly neste uansett. Skal man ha billig fly mâ man jo tilpasse reisedag og reisetid og slike ting, det er jo dârlig kompromiss.

Lenke til kommentar
Den nye jernbanen som de lâ oppe i forslag til regjeringen var jo superjernbane som ville blitt den beste og mest effektive veien mellom storbyene. Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand. Prisene ville jo värt billigere enn fly neste uansett. Skal man ha billig fly mâ man jo tilpasse reisedag og reisetid og slike ting, det er jo dârlig kompromiss.

Det høres ut som du snakker om høyhastighetstog. Dette har allerede blitt diskutert side opp og ned her.

 

Ellers prismessig er høyhastighetstog ikke det billigste som finnes. Prisene kan nok bli noe lavere enn med fly, men det vil fortsatt være slik som i dag at man må være tidlig ute og fleksibel med reisetidspunkt om man skal få tak i lavprisbilletter (slik er det jo også med NSB i dag).

Lenke til kommentar
Den nye jernbanen som de lâ oppe i forslag til regjeringen var jo superjernbane som ville blitt den beste og mest effektive veien mellom storbyene. Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand. Prisene ville jo värt billigere enn fly neste uansett. Skal man ha billig fly mâ man jo tilpasse reisedag og reisetid og slike ting, det er jo dârlig kompromiss.

Det høres ut som du snakker om høyhastighetstog. Dette har allerede blitt diskutert side opp og ned her.

 

Ellers prismessig er høyhastighetstog ikke det billigste som finnes. Prisene kan nok bli noe lavere enn med fly, men det vil fortsatt være slik som i dag at man må være tidlig ute og fleksibel med reisetidspunkt om man skal få tak i lavprisbilletter (slik er det jo også med NSB i dag).

 

Stemmer, stemmer. Er jo helt idiotisk at de tenker lönnsomhet intedenfor hvor sammfunnsnyttig det är.. Er det som er problemet med det kapitalistike sammfunnet, alt skal väre lönnsomt. Da blir det jo ingenting av noenting nyttig.

 

Jeg synes vi tenker feil nâr vi tenker slik, dessuten er det jo en diskjusjon i seg selv om det er lönnsomt, og om det ikke er vil ikke underskuddene väre mer dramtatisk enn at staten kan ta pâ seg de kostnadene.

Lenke til kommentar
I Stavanger har man Kolumbus som er kommunens selskap. Kolumbus har gitt Veolia, grådige jævlene, ansvar for å kjøre bussene. Før Veolia overtok har bussene i alle år kjørt for 10,- for barn, 20,- for voksen og 250,- for ungdomskort. Et år etter at de overtok koster det 12,- for barn, 23,- for voksne og 300,- for ungdomskort. I tillegg skal de legge på en takstøkning på 4%!? Nei, så dyrt er det ikke å drive buss.

Flott, da kan jo du starte ditt eget og tjene deg søkkrik.

 

Selvfølgelig får Veolia ulike støtteordninger av Kolumbus, men poenget var at Veolia som er et privateid firma har et mål, og kun det, å tjene penger! Selvfølgelig har de det som mål. Om det var staten som eide det ville det vært fokusert på de tre tingene kollektiv transport egentlig skal være; rimelig, tilgjengelig og en verdig erstatning for bil mtp. ruter.

 

 

Det vi trenger er et nasjonalt buss- tog- og båttilbud! Det MÅ være statseid.

Hvorfor må det akkurat være statseid? Det finnes andre transportløsninger som også fungerer bra. For eksempel anbud. I dag er for eksempel alle rutene på kortbaneflyplasser lagt ut på anbud, og de fleste er stort sett fornøyd med denne løsningen. Statseierskap har også sine store ulemper.

 

Ellers var vel kortbanenettet sammen med NSB 60-åras svar på dette problemet. Men tidene har endret seg og vi må nok etterhvert se på andre løsninger i dag.

 

Jeg har også inntrykk av at det faktisk er stort sett bra utbygde løsninger for buss og ferge der det faktisk er et visst trafikkgrunnlag. Vi må huske at Norge er et veldig langstrakt land og at store deler er tynt befolket. Da blir det rett og slett svært vanskelig å ha et høyfrekvent, lønnsomt og miljøvennlig busstilbud overalt. Mange steder vil folk rett og slett være avhengige av bilen uansett, og det er vanskelig å gjøre så veldig mye med.

 

Men kollektivtilbudet kunne riktignok vært bedre i byområdene der folk faktisk bor tett, og det kunne vært bedre jernbane mellom de største byene.

 

Jeg ville gjerne hørt ulempene ved statseid kollektivtransport, for jeg har aldri hørt om noen. Anbud virker på kortdistanseflyplasser kanskje, men de virket ikke på busstilbudet i Stavanger!! Og når det i tillegg gis monopol på busstilbudet og ikke tar inn f.eks. to firma som kan konkurere om priser; da forstår man at noe er galt. Jeg er nå forsåvidt ikke noe fan av Veolia fra før av mye grunnet rutene i Israel og miljøødeleggelsene deres.

 

Men ja, i Stavanger har vi et ganske bra tilbud for hurtigbåt og ferger! Selvfølgelig har disse steget med 20,- kroner én vei siden Veolia tok over, noen ruter er kuttet ned, men alt i alt så dekker det for det meste behovet for båt. Litt billigere båt hadde dog ikke vært meg imot. ;)

 

Men kollektivtilbudet kunne riktignok vært bedre i byområdene der folk faktisk bor tett, og det kunne vært bedre jernbane mellom de største byene.

 

 

Jepp, og det er poenget. Nâ mâ politikerne grave frem noe av Norges enorme pengesummer opg bruke dem til noe fornuftig for en gangs skyld.. 120 milliard for en skikkelig superjernbane höres ganske rimelig ut i mine öre..

 

Hva kostet operaen til slutt for eksempel? Nyttelôs byggning, mens tog hadde värt til nytte for stort sett hele Norges befolkning.

 

Beste tilbud mellom Oslo -Bergen idag, haukeliekspressen, 10 timer. :thumbdown:

 

Opraen er noe av det beste Norge har gjort de siste ti årene. På tide at litt kultur fant veien til oss.

Lenke til kommentar
Opraen er noe av det beste Norge har gjort de siste ti årene. På tide at litt kultur fant veien til oss.

 

Jeg sier ikke at operaen er dârlig, bare my mindre nyttig enn höyhastighetstog for de aller fleste, spesielt for folk som ikke bor i Oslo. Dessuten er det jo interessant hva den kostet(1 bygning) i forhold til hva en superjernbane vil koste(mellom alle "stor"byene).

Lenke til kommentar
Ja, men det kan nesten ikke sammenlignes. Norge MÅTTE ha denne bygningen. De lo av oss internasjonalt, dette var for å sette Norge på kartet som en nasjon med peiling på kultur.

 

Nâ ler de bare fordi "verdens rikeste land" har Europas dârligste infrastruktur. (ja, hele Europa, inkludert öst som er mer sammenlignbart med Norsk nivâ)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...