CellularDude Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 (endret) Har nettopp kjøpt en SE C905. Har problemer med å få GPS'en til å finne nok satellitter. Den må visstnok ha kontakt med minst tre satellitter for å virke. Til og med i bilen blir den bare stående og søke og søke. Dersom det skal være slik, er det ubrukelig. Telefonen har fprhåndsinnstilt Wayfinder GPS programvare, og jeg har aktivert prøveabonnementet, og installert kart på minnekortet. A-GPS er aktivert og internett-oppsettet for min mobilleverandør fungerer; det samme gjør wi-fi. Har også oppgradert telefonprogramvaren, men det er ikke blitt noe bedre for det. Er det andre som har hatt problemer med GPS på denne modellen, eller som vet hva jeg eventuelt må gjøre? Har tre Nokia-telefoner med GPS, og har ikke hatt problemer med dem. GPS virker både ute og inne, så dette var nedtur de luxe EDIT: Dro litt rundt for å teste GPS'en, men ikke faen om den fikk kontakt med nok satellitter. Derfor dro jeg til butikken. Rett før jeg skulle gå inn, begynte ting å skje. Det vil si at det omsider begynte å vise hvor jeg var på kartet. Dessuten viste indikatoren i kartet at jeg var oppkoblet, med ett av tre punkter på signalindikatoren. Dermed kjørte jeg videre, etter å ha lagt opp ei rute. GPS'en virket nå, men mens jeg holdt meg på veien/ruta, var pila som indikerer bilen ca 20 meter ved siden av. Jeg ble ikke guidet rett til bestemmelsesstedet. Så tok jeg en ny test. Denne gang holdt pila seg på veien, og jeg ble guidet rett vei, men stemmeguidingen hang av og til en del etter, slik at jeg ikke kunne svinge helt slik stemmen sa. Lurer på om dette her er noe som går seg til, eller om GPS-antennen i mobilen er for dårlig. Indikatoren for GPS-signal viste aldri mer enn ett punkt på GPS-antenneindikatoren. Det er i alle fall mye bedre på nokiatelefonene jeg har hatt GPS i. For det første finner de satellitter etter kort tid. Min N85 finner dem etter få sekunder. Signal er ikke noe problem, og også kartguidingen er bedre, sannsynligvis fordi antennen er bedre. EDIT 2 I går testet jeg den over en strekning på ca 13 km. Turen tok 15-20 minutter. Ikke faen om telefonen klarte å koble seg opp. Det viste 4 satelitter på det meste, men det hjalp ikke. Telefonen sluttet ikke å søke, og derfor kunne stemmestyrt navigering ikke benyttes. Skal prøve igjen i dag, og dersom det da ikke virker, skal telefonen leveres tilbake. Jeg betaler faen flette meg ikke 5000 for en telefon med navigasjon, hvor navigasjonen er så lam som dette her! Da får det bare være at telefonen er bra på andre måter. Jeg bruker ikke navigasjon særlig mye, men det må virke når jeg trenger det. Dessuten tenker jeg også på at den skal selges med tider og stunder. EDIT 3 Det gikk likke noe bedre da jeg prøvde på nytt. Kjørte samme strekning som omtalt i edit 2, men telefonen ble ikke koblet opp, selv om den tidvis tok inn tre satellitter. Vel hjemme igjen, var det bare å få ut simkortet, og så henlegge hele telefonen fram til butikken åpner på mandag. Endret 27. desember 2008 av CellularDude Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 (endret) Etter å ha vært uten telefonen det meste av jula, skulle jeg i dag tømme den for data. Satte inn et sim-kort fra Telenor (jeg bruker til vanlig One Call). Tenkte jeg skulle prøve navigasjon med Telenor. Telefonen lastet selv ned internett- og MMS-innstillingene. Da jeg sjekket satellittsøkefunksjonen, fant den etter kort tid fire-fem satellitter. Dermed klarte den å koble seg på. Og dette var til overmål innendørs. Nå virket saker og ting! Så dermed faller tydeligvis grunnlaget for å levere inn telefonen bort. Jeg prøvde igjen, denne gangen med One Call-simkortet i telefonen. Måtte da først endre internettinnstillingene for dette. Også denne gangen gikk det fint å få inn nok satellitter til kunne navigere. Forstår ikke mye. Det er tydeligvis ikke telefonen som lager problemer. Det kan kanskje være atmosfæriske forhold, men været har vært pent under de aller fleste testene jeg har gjort. Dessuten har nokiatelefonen jeg har brukt som referanse (en E71) ikke hatt problemer med oppkobling. EDIT: Det er tydeligvis noe faenskap med One Call, som bruker en blanding av Network Norway og Telenor. Hadde igjen problemer med oppkobling, men etter å ha byttet til Telenor-simkort igjen, fungerte det. Det er nok ikke noe feil med telefonen, men på Nokia-telefoner fungerer GPSen fint, også når jeg har One Call-simkort i. Har ikke tenkt å skifte fra One Call til Telenor kun for at GPSen skal virke skikkelig på C905. EDIT 2: Mye edit'er i denne tråden min, for nå har jeg testet telefonen igjen, fremdeles med Telenor, men nå kobler den seg ikke skikkelig opp. I løpet av en halvtime har den koblet seg opp et par ganger, men uten at navigeringen fungerer for det. Prøvde nettopp med min Nokia E71 for å se hvordan den taklet det, og det gjorde den som vanlig: Ingen problemer. Denne gangen var den ganske rask; ca 10 sekunder, så var alt oppe og gikk. Dermed blir det nok tur i butikken i dag... Dette her gidder jeg ikke mer. Endret 30. desember 2008 av CellularDude Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Sikker på at OneCall støtter AGPS da? Prøv å deaktivere AGPS, og kun bruk vanlig GPS, og se hva resultatet blir da. Sørg også for å ha noenlunde klar sikt til himmelen. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 Sikker på at OneCall støtter AGPS da? Prøv å deaktivere AGPS, og kun bruk vanlig GPS, og se hva resultatet blir da. Sørg også for å ha noenlunde klar sikt til himmelen. Godt poeng! Det hadde jeg ikke tenkt på. Men jeg vet uansett ikke om One Call har det. Jeg har dog prøvd både med og uten aGPS. Har jo brukt nokiatelefoner med One Call og aGPS aktivert, og har ikke hatt problemer, spesielt ikke på N85. Men ok, nå er C905 solgt. Jeg antydet i annonsen at GPS-funksjonene fungerte ok, men at dersom man skulle bruke navigasjon en del, fantes det bedre telefoner. Og vedkommende som kjøpte telefonen, la lite eller ingenting vekt på GPS. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Jeg har samme problem som trådstarter, med min C905 og OneCall. Jeg testet også et lite øyeblikk med Telenor abonnement, og da fungerte oppkoblingen til nok satelitter med en gang. Tror jeg fikk koblet opp til 6-7 satelitter, mens den fant en god del flere. Med OneCall så finner jeg maks 3-4, uten at den klarer å få kontakt med noen av de. Jeg er i dialog med OneCall over mail, men dette ser litt mystisk ut da de ikke vet problemet de heller. Er det noen andre her som har C905, som kan fortelle om hvordan det funker til dere med deres abonnement? Endret 21. januar 2009 av Steina Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 GPS (sett bort ifra a-GPS) har jo ikke noe med mobiloperatør å gjøre. GPS'en skal jo få kontakt med like mange satellitter uansett hvilken operatør man måtte bruke eller ikke bruke. A-GPS sette bort beregningsjobben til mobilmaster for å få en bedre nøyaktighet. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 GPS (sett bort ifra a-GPS) har jo ikke noe med mobiloperatør å gjøre. GPS'en skal jo få kontakt med like mange satellitter uansett hvilken operatør man måtte bruke eller ikke bruke. A-GPS sette bort beregningsjobben til mobilmaster for å få en bedre nøyaktighet. Nei, det er rett, men C905 var forferdelig treg med å finne satelitter uansett. Kan være en feil med mitt eksemplar, men tror ikke det heller. Men det var klar forskjell mellom Network Norway/One Call og Telenor, jeg har testet det flere ganger. Dessuten var ikke GPS-programvaren fra Wayfinder noe til greier, men det er ikke telefonenes skyld. Uansett er telefonen solgt, for jeg var driit lei. Ga beskjed om at GPSen ikke var det helt store i annonsen, slik at folk selv kunne vurdere. Og for den som kjøpte telefonen, betød det svært lite at det var GPS på telefonen i det hele tatt. Var nylig i London, og var sjeleglad for at jeg hadde en Nokia med GPS med meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå