Gå til innhold

[Løst]trenger hjelp til bruk av autofocus.

Anbefalte innlegg

Da jeg prøvet min brors Canon 10D og skulle ta bilde av en lysestake, så siktet jeg rett på lysestaken, og holdt knappen halvt nede slik at kameraet autofokuserte på den. Deretter ville jeg flytte kameraet slik at lysestaken var i høyre side av bildet, men uansett hvordan jeg gjorde fokuserte kameraet på ny; jeg prøvde å holde knappen halveis nede da jeg flyttet kameraet, og å slippe knappen etter å ha fokusert første gangen på lysestaken for så å trykke ned knappen på ny etter flytting. Uansett hva jeg gjorde ville kameraet autofokusere på ny.

Jeg mener det skal være mulig å gjøre dette uten å måtte skru på noen form for manuell fokusering? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nikon jeg å, trykker du knappen halvveis ned fokuserer den, slipper du og så trykker ned igjen vil den fokusere på nytt, vil du ha fokus på ett sted men flytte kameraet, så holder du inne knappen, flytter kameraet, og trykker knappen helt ned.

Hmm, ja det jeg også trodde. Da må det være noe glapp i kameraet til broren min, for den fokuserte altså på ny når jeg holdt knappen halveis nede og flyttet kameraet. Men den er grei, da vet jeg ihvertfall hvordan det fungerer! Takker! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det slik Canon er også. Du må holde uløserknappen nede etter at du har fokusert, og trykke videre ned når du har flyttet kamera.

Slipper du knappen, så vil kamera fokuserre på nytt. og det er slik det er. Det er mulig å stille inn kamera til å fokusere når du trykker inn * knappen; det er en løsning som fungerer for noen. Nikon har en lignende mulighet.

Hmm, ja det jeg også trodde. Da må det være noe glapp i kameraet til broren min, for den fokuserte altså på ny når jeg holdt knappen halveis nede og flyttet kameraet. Men den er grei, da vet jeg ihvertfall hvordan det fungerer! Takker! :thumbup:

Da kan det være fokusmetode som er satt til Servo istedet for single shot.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Dette er nok kontinuerlig AF/følgefokus, eller Servo som Canon kaller det. Du velger mode med en av de små knappene ved topdisplayet og hjulet foran. Trykk ned knappen merket AF-WB, og velg mellom "One Shot", "AI Focus" og "AI Servo" med hjulet foran utløseren. Du skal velge One Shot.

Edit: Det heter forresten fokus på norsk, ikke focus. Forsøk å ikke bruke så mange engelske ord når det finnes helt presise norske varianter som har eksistert siden første riksmålsordbok kom ut for over hundre år siden. Du må da ha hørt noen bruke ordet uten å snakke om fotografering. Det er altfor mange som velger å bruke engelske stavemåter av helt vanlige norske ord og uttrykk. Noe som er en uting som ikke du er alene om å begå, så du er nok bare litt uheldig som eier av tråden der jeg bemerker fenomenet. Har vært i for godt humør i dag, så jeg må kompensere litt i kveld ;)

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...