Gå til innhold

SSB endelig med innvandrerregnskap

Anbefalte innlegg

Eller er mange av innvandrerne som kommer lykkejegere og døgnnikkere? Som ikke ønsker å jobbe så lenge vi har disse sosiale godene her i Norge. Er av den formening at vi ikke alltid tar inn de innvandrerne som virkelig trenger hjelp og som vil gjøre det beste for lande de er kommet til.

En god del burde kunne forklares med at disse menneskene kommer hit med en helt annen kultur, er ufaglærte og i tillegg møter diskriminering på arbeidsmarkedet. Med tanke på hvor lite som skal til før dvask norsk ungdom inntar sofaen og putter sugerøret i statskassa, er det jo nesten et mirakel at det ikke er verre.

Det kan godt være at mange blir diskriminert på arbeidsmarkedet. Likevel tror jeg at mange er økonomiske flyktninger og som ikke har noe å frykte i hjemlandet. Og her bør FN finne et system som er bedre en det vi har i dag. Jeg har ikke svar på hvordan dette skal gjøres, men det må være lov å stille kritiske spørsmål.

Men når vi ser at 38,9% av somaliske innvandrere har trygdeytelser, så tror jeg mye skyldes kulturforskjeller. De får penger opp i nevene uten å jobbe. Mye mer enn de er vant med. Hvorfor skal de jobbe når de lever godt på denne trygda. Hva gjør vi med dette? Vi kan selvfølgelig ikke kaste dem ut, men det må da gå ann å stille krav. Muligens opplæring som den norske stat tilbyr heller ikke er god nok eller fraværende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste av det du sier nå er bare synsing, og ikke noe å basere en diskusjon på. Men jeg er enig i at vi trenger et bedre internasjonalt samarbeid i forhold til flyktninger. Det er også et stort potensiale for forbedringer i integrasjonspolitikken, men det er viktig å huske på at det nødvendigvis ta litt tid før de tilpasser seg norske forhold. I tillegg er og blir diskriminering et stort problem, og det er begrenset hva man kan gjøre med det på politisk nivå.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
Men når vi ser at 38,9% av somaliske innvandrere har trygdeytelser, så tror jeg mye skyldes kulturforskjeller. De får penger opp i nevene uten å jobbe. Mye mer enn de er vant med. Hvorfor skal de jobbe når de lever godt på denne trygda. Hva gjør vi med dette? Vi kan selvfølgelig ikke kaste dem ut, men det må da gå ann å stille krav. Muligens opplæring som den norske stat tilbyr heller ikke er god nok eller fraværende.

Kanskje bildet er litt mer nyansert enn det:

Gutta på Tøyen. Teori 1. Jeg begynner med en fokusgruppe: En gjeng menn som noen ganger i uken møtes på Primærmedisinsk verksted på Tøyen. De er der for å "finne motivasjon og håp", som lederne sier. De er arbeidsledige. De er somaliere, som er den gruppen i Norge som i størst grad står uten jobb – Statistisk sentralbyrå har anslått at en av tre somaliere i Norge går ledig.

De som deltar på møtet er Mustafa (18), Omar (25), Aser (19), Abdul (29), Omar Abdi (godt voksen) og en del andre som kommer og går.

– Hvordan er det å være arbeidsledig? spør jeg ut i lufta.

– Pinlig, sier Mustafa.

– Frustrerende, sier Omar.

– Irriterende, sier Aser.

– Det er som å være pensjonert når du er 18, sier Omar Abdi. – Det er da man skulle ha begynt livet. Man mister selvstendigheten.

– Det er ikke bra for en manns ære, sier Abdul.

Lenke til kommentar
Og takk for at du gjør det klinkende klart hvordan ditt syn på dine medmennesker er.

Jeg ser på ingen måte ned på andre mennesker generelt. Jeg ser ned på de urovekkende mange asylsøkerne og flyktningene som ødelegger EKTE innvandrere. Hadde det vært opp til meg skulle faen ta meg FN overtatt styringen i mesteparten av Afrika f.eks. Men i min oppfatning hjelper det IKKE å dra Afrika hjem til Europa, og tro at de skal lære av oss.

Syntes også vi burde redusere antallet vi tar inn per år.

Vi er #2 av land som tar inn flyktninger og asylsøkere, og det gjenspeiles på diverse statistikker. Integreringen av lykkejegere i et land med sosialhjelp for alle er jo håpløst. Likeså er integreringen av mentalt ustabile krigsflyktninger.

Makan til makkverk. -Man kan ikke regne med 30% skatt hos en gruppe som i snitt tjener 201.000 kr.

Som deltidsstudent tjente jeg 140.000kr et år og betalte 25%. Jeg er temmelig sikker på at de burde ligge tett oppunder 30%... men så får man jo store skattefratrekk for alt mulig, blandt annet om man har trygd, eller for barn, ektefelle som ikke jobber osv.

BULL!

Kanskje de som selger på gata i Oslo, men Norge er større enn Oslo.

Menjaok, du får tro det

I 1994 sto nordmenn for 80% av narkotrafikken. For noen få år siden sto innvandrere, flyktninger, asylsøkere og utlendinger for den andelen uten at antall nordmenn tatt for narkorelatert kriminalitet hadde minket. I løpet av mindre enn ti år, når Norge så sin største innflytning av asylanter og flyktninger, vokste altså narkotrafikken noe helt jævlig. Resulatet ser vi i Oslo sentrum og Oslos kloakksystem, med et helt utrolig antall brukerdoser avslørt gjennom vannprøver.

Tallene er ikke gode for det norske samfunnet, samt litt skremmende. Nå har jeg kun lest artikkelen i VG og muligens artikkelen ikke er nyansert nok.

Tallene tar heller ikke i betraktning ting som svart arbeid, kostnadene omkring kriminalitet, helse, utdannelse, eller søkte ting som turisme, særlig til Oslo. Ei heller tar den i betraktning hvor lang tid eller mange generasjoner det tar å integrere en somalier eller en afghaner. Men første generasjon er altså UHYRE kostbar.

Og jeg som trodde det hovedsakelig var humanisme, menneskerettigheter og folkerett som var årsaken til av vi har så åpen innvandring. Vel, så feil kan man ta.

Nå ønsker også jeg å redde verden, men det jeg ikke forstår er hvorfor folk tror dette kan skje ved å dra folk hit som ikke er kompatible med vår kultur, og som altfor ofte ender opp i noe fanteri?

Vi kan redde flytte noen få tusen hit i året, og også ødelegge vårt eget samfunn, eller vi kan få FN til å gripe inn i slakten av millioner. Jeg donerer gjerne min andel av oljefondet og litt ekstra skattekroner til å knuse de jajaweed eller jujubean folka eller pokker de heter.

I mellomtiden ønsker jeg en liberalt regulert arbeidsinnvandring.

Lenke til kommentar

[qoute]I 1994 sto nordmenn for 80% av narkotrafikken. For noen få år siden sto innvandrere, flyktninger, asylsøkere og utlendinger for den andelen uten at antall nordmenn tatt for narkorelatert kriminalitet hadde minket. I løpet av mindre enn ti år, når Norge så sin største innflytning av asylanter og flyktninger, vokste altså narkotrafikken noe helt jævlig. Resulatet ser vi i Oslo sentrum og Oslos kloakksystem, med et helt utrolig antall brukerdoser avslørt gjennom vannprøver.

Statistikk tatt ut av kontekst og jeg ønsker kilder. For geografisk sett NEKTER jeg å tro på det der, det må nok være i oslo alene. Dessuten så er jo narkotika så mangt og det har litt med trender å gjøre. Hvis man ser på kokainet tenker jeg man finner mye mer latinamerikaner. Ser man på heroin finner man sikkert en miks, (alt kommer fra afghanistan)... Så det blir et litt vagt begrep. 80% begått av innvandere lizzm.

Lenke til kommentar

Anonymouse må gjerne komme med dokumentasjon på sine prosenter. Men han er ikke helt på villspor: Antallet narkotikarelaterte forbrytelser økte ifølge SSB fra 1994 til 2005 til nesten 300% av det opprinnelige. Det er ikke like mye som hans tall indikerer (det ville blitt 400%), men det er fortsatt en dramatisk økning.

Om økningen ensidig skyldes innvandrere og utlendinger har jeg ikke klart å dokumentere. Det er dog rimelig å stille et spørsmålstegn ved akkurat det. Narkotikaforbrytelser begås ofte av folk som selv er brukere. Og om vi antar at antallet brukere har økt like mye som antallet forbrytelser, altså med 300%, er det rimelig at en del av disse faktisk er etnisk norske. Og om antallet norske brukere har øket, følger det av den innledende påstanden at antalle norske gjerningsmenn også har øket. Men dette blir litt sirkelargumentasjon fra min side, og står og faller på den innledende påstanden.

Dokumentasjon hadde vært interessant her.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Det kan godt være det kun er Aftenposten som har kryssklippet forskjellige statistikker... og lagt til litt diktning og ønsketenkning.

Nei, nå er det nok ikke det. Til det er det for mange media som har sitert fra den, og i betydelig detalj. Jeg har tenkt å spørre SSV hvor man finner "regnskapet" hen. Men nå er det jul, og den skal både innvandrere og SSB få feire i fred for meg.

Geir :)

Lenke til kommentar

Statistikk kan bevise absolutt hva som helst. Umulig å trekke konklusjoner uten å vite premissene ligger til grunn, hvilke datasett som er tatt med og hvilke som er utelatt, og hvilke politiske agendaer som ønskes fremmet.

Alle har jo hørt et visst ordtak om statistikk... Skal ikke uttale meg om selve saken, men det er en enkel sak å lage statistikk som beviser akkurat det man ønsker.

Lenke til kommentar
Blant førstegenerasjons somaliske innvandrere utgjør disse trygdeytelsene 38,9 prosent av inntekten

Alikevel fortsetter SV, SU, AUF og andre å påstå at vi må ha innvandring, og særlig ifra krigsherjede land, for at økonomien skal gå rundt.

For innvandrergruppen samlet er tallet 16,8 prosent, men trygdeforbruket til innvandrerne fra Tyrkia, Marokko, Somalia, Afghanistan, Irak og Pakistan trekker opp gjennomsnittet.

Kan noen fortelle meg hva disse landene har til sammen? Jo, de er alle muslimske, og de er de største innvandrerbefolkningene i Norge.

Påstår de at vi særlig trenger innvandrere fra krigsherjede land på økonomisk grunnlag? Når?

Og er det du never de største innvandrergruppene? Jeg ville tro feks svensker var større.

AtW

Statistikk kan bevise absolutt hva som helst. Umulig å trekke konklusjoner uten å vite premissene ligger til grunn, hvilke datasett som er tatt med og hvilke som er utelatt, og hvilke politiske agendaer som ønskes fremmet.

Alle har jo hørt et visst ordtak om statistikk... Skal ikke uttale meg om selve saken, men det er en enkel sak å lage statistikk som beviser akkurat det man ønsker.

Det er vel gjerne derfor SSB skriver lange og utfyllende rapporter som man kan lese.

AtW

Lenke til kommentar
Mye av dagens innvandring er begrunnet i internasjonale forpliktelser og et ønske om å hjelpe mennesker i nød.

Dette er kanskje en del av problemet. Tenk deg at du slipper en sinna pitbull inn i et bur med snille pudler. Pitullen er vant til å bli herset med, og å måtte bite fra seg for å overleve. Hva skjer når han møter noen som ikke biter fra seg?

Folk som har vært utsatt for krig og nød har kanskje vært i "overlevelsesmodus" hele livet. Klarer de som regel å tilpasse seg et fredelig og rolig liv i lille Norge? Eller er det best å satse på å hjelpe mennesker der de er så langt som mulig?

Lenke til kommentar
Mye av dagens innvandring er begrunnet i internasjonale forpliktelser og et ønske om å hjelpe mennesker i nød.

Dette er kanskje en del av problemet. Tenk deg at du slipper en sinna pitbull inn i et bur med snille pudler. Pitullen er vant til å bli herset med, og å måtte bite fra seg for å overleve. Hva skjer når han møter noen som ikke biter fra seg?

Folk som har vært utsatt for krig og nød har kanskje vært i "overlevelsesmodus" hele livet. Klarer de som regel å tilpasse seg et fredelig og rolig liv i lille Norge? Eller er det best å satse på å hjelpe mennesker der de er så langt som mulig?

Et annet spørsmål er jo om å flytte folk fra land til land gnerelt skaper problemer, man får jo inntrykk av at feks nordmenn i spania heller ikke er så veltilpasset, de mottar trygd og kjører pirattaxi. (selvsagt en genralisering som ikke gjelder alle, men dog interessant å observere). For meg virker det ikke som kulturforskjeller alene kan forklare slike "gnissninger"

AtW

Lenke til kommentar
Et annet spørsmål er jo om å flytte folk fra land til land gnerelt skaper problemer, man får jo inntrykk av at feks nordmenn i spania heller ikke er så veltilpasset, de mottar trygd og kjører pirattaxi. (selvsagt en genralisering som ikke gjelder alle, men dog interessant å observere). For meg virker det ikke som kulturforskjeller alene kan forklare slike "gnissninger"

Nordmenn i Spania er såvidt jeg har forstått et enormt gode for landet, da de bringer store summer penger dit. De skaper visst generelt veldig lite problemer. Eller sitter du på noe materiale som viser noe annet? Jeg har ikke inntrykket av at nordmenn i Spania er sammenlignbare med krigsskadede mennesker som kommer til lille, naive Norge.

Lenke til kommentar

Nordmenn i Spania er såvidt jeg har forstått et enormt gode for landet, da de bringer store summer penger dit. De skaper visst generelt veldig lite problemer. Eller sitter du på noe materiale som viser noe annet? Jeg har ikke inntrykket av at nordmenn i Spania er sammenlignbare med krigsskadede mennesker som kommer til lille, naive Norge.

Materiale og materiale, det har jo vært endel om dette i nyhetene i det siste:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2810515.ece

AtW

Lenke til kommentar
At de får sin trygd fra Norge og ikke Spania er også en vesentlig forskjell. De blir en slags permanente turister som gir en jevn strøm med penger inn i landet.

Jeg tror ikke det er så mange Somaliere i Norge som lever på trygd fra Somalia.

Det er ikke essensen, problemet er at det er folk som lever på trygd og jobber svart. Hva får folk til å gjøre det? Er det noe som gjør at folk er mer tilbøyelig til å drive med slike tvislomheter om de flytter til et annet land? Det er like moralsk dårlig uansett hvilket land som betaler trygden.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...