:---{D Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Moren min har en laptop. Den er ikke veldig god, men har klart å kjøre Vista greit. Men i det siste har den bare blitt treigere og treigere. Og nå i det siste har den visst bare vært suppe. Når jeg gikk inn på oppgavebehandling så jeg at prosessorbruken for det meste lå på 100%. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Og det er jo drit å gjøre noe som helst ettersom at det går så treigt. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Fikseren Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Hvilken prosess i oppgavebehandlingen bruker 100% da? Post i tillegg en logg fra HijackThis Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Noen knep for å få tilbake litt av ytelsen: #1: Finn ut hva/hvilke prosesser som stjeler all prosessorkraften. Du kan så forsøke å reinstallere driveren eller programmet tilhørende denne prosessen. PS: Et Google søk vil gi deg svar på hva prosessen tilhører. PPS: Du kan benytte Revo Uninstaller for å fjerne programmer skikkelig fra maskinen før du installerer på nytt. #2: Fjern unødig eye-candy. Klikk Windows + Pause Break på tastaturet og velg Avanserte Systeminstillinger. Klikk fanen Avansert, og Innstillinger under Ytelse. Fjern haken fra alle, untatt følgende: - Aktiver gjenomsiktig glass - Aktiver skrivebordssammensetning - Bruk skygger for ikonnavn på skrivebordet - Bruk visuelle stiler på vinduer og knapper - Kantutgjevning på skjermskrifter - Vis forhåndsvisning i filtre og mappe - Vis miniatyrbilde istedet for ikoner Klikk Bruk, OK og avslutt til skrivebordet. [screenshot] #3: Slå av "glass effekten" (Aero) til Vista. Høyreklikk på skivebordet> velg Tilpass> Vindusfarge og utseende Fjern haken fra Aktiver gjenomsiktighet og klikk OK. [screenshot] #4: Deaktiver Indekseringstjenesten. Klikk Start> Datamaskin> Høyreklikk på Disk C: og velg Egenskaper. Fjern haken fra Indekser denne stasjonen for raskere søking og klikk Bruk. (NB: Får du feilmelding, så klikk på Ignorer alle) Gjenta prosessen på eventuelt andre stasjoner. PS: Jeg foretrekker også å deaktivere denne under ¨Tjenester¨ Klikk Windows + R, skriv inn; services.msc og klikk OK. Bla deg ned til; Windows Search, dobbelklikk og velg Deaktiver. Klikk Bruk så OK og avslutt til skrivebordet. [screenshot] [screenshot] #5: (Valgfritt) Sett Vista tjenestene i riktig ordning. Klikk Windows + R på tastaturet og skriv inn services.msc i kjør feltet. Sett innstillingen på Tjenester til følgende: Dette punket er på flere sider, og har derfor lagt dette på en egen .pdf fil som kan laste ned. http://www.mediafire.com/?b4lxjjrgnme PS: Dobbelsjekk på gjeldende PC at du ikke deaktiverer tjenester som eventuelt blir brukt. #6: Vista har en funksjon som automatisk defragmenterer Harddiskene etter behov. Ideen bak dette er ikke direkte feil. Men det finnes raskere og bedre defragmenteringsprogrammer. Start> Kontrollpanel> Ytelsesinformasjon og verktøy> Avanserte verktøy> Åpne Diskdefragmentering. Fjern haken fra Kjør etter tidsplan og klikk OK. [screenshot] #7: Vistas sidepanel er muligens en fancy funksjon, men den kan bruke en del systemressurser. Klikk Start> Kontrollpanel> Egenskaper for Windows Sidepanel. Fjern så haken fra Start sidepanel automatisk når Windows Starter. Klikk Bruk, OK og restart maskinen. [screenshot] #8: (NB: Dette punktet er en vurderingssak som du selv må avgjøre) Som med defragmentering er også tanken bak Systemgjenopprettingsfunksjonen god. Men det finnes en del minussider med denne, som til eksempel; - Bruker Harddisk plass - Bruker systemressurser - Sikkerhetsrisiko om man skulle være uheldig å bli infisert av et data virus - Ikke så pålitelig som folk vil ha det til. Når det gjelder gjenoppretting, er det bedre å ha en komplett sikerhetskopi av sine filer. En PC brukers verden består av; De som har og de som vil oppleve harddisk krash, og da gjør ikke systemgjenopprettingsfunksjonen stort nytte for seg. Jeg vil anbefale å gå til anskaffelse av en Ekstern Harddisk til å ta sikkerhetskopier på. Selv om mange vil mene det er en sur ekstrautgift, er det mer kjipt når man sitter der med en deffekt Harddisk og har mistet absolutt alle sine private filer og dokumenter. Vista Premium og Ultimate har en god backup funksjon innebygget, denne finner du ved å klikke deg til: Start> Alle Programmer> Vedlikehold> Sikkerhetskopierings- og gjenopprettingssenter. Det finnes også gratis 3parts programmer, som til eksempel: Paragon Drive Backup Express Deaktiver Systemgjenoppretting ved å klikke; Windows + Pause Break på tastaturet> Systembeskyttelse. Fjern haken fra rutene forran harddisk stasjonene og klikk på Bruk, OK. [screenshot] #9: Anskaff en "tjeneste pike" for å holde maskinen rask og ryddig. Dette programmet er enkelt i bruk, sikkert i bruk og funksjonsrikt. http://www.mediafire.com/?nmrhyw2i3ym PS: Passord er; Svenni212000 NB: Ved første gangs bruk, kan du kjøre en Full Scan under Overview #10: Neste punkt er å deaktivere unødvendige oppstartsprogrammer. Dette punktet er muligens det som vil spare deg for mest systemressurer av alle, så jo mer du klarer deg uten, jo mer ressurser sparer du. Her kan du bruke MSconfig og deaktivere fra fanen Oppstart (Klikk Windows + R på tastaturet og skriv inn msconfig i kjør feltet.) Personlig foretrekker jeg å bruke en såkalt Startup manager, eksempel; StartUp Tuner til WinOptimizer. Her er det ikke helt lett å vite hva prosessene er til og om de kan deaktiveres. Til dette kan du benytte deg av nettsiden BleepingComputer Skriv inn prosessnavnet i søkefeltet, og du får grundig beskrivelse hva prosesen er til og om den kan deaktiveres. #11: Nå er det på tide å sørge for at maskinen er fri for Virus og spyware. Det finnes masse guider her på forumet som vil/kan føre deg videre på dette punktet. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=691246 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=776083 Personlig foretrekker jeg å gjøre det på følgende måte: - Se til at du har nyeste programversjon og nyeste definisjonsfilene til antivirusprogrammet. - Kjør en full scan med Antivirusprogrammet - Oppdatere og kjøre full scan med MBAM - Oppdatere og kjøre Smart Scan med a2Free - Finner antivirusprogrammet virus filer på PCen, kan det være greit å kontrollere at alle disse er blitt fjernet. Til dette kan du til eksempel benytte ClamWin Portable #12: Neste steg er å laste ned alle viktige oppdateringer fra Windows Update. #13: Se etter, last ned og installer de nyeste og orginale drivere til komponentene i PCen. #14: Kjør WinOptimizer for å fjerne skrotfiler fra PCen PS: Tøm papirkurven etter du har kjørt Winoptimizer. For ekstra sikkerhet, kan du tømme papirkurven via Privacy & security > Filewiper under WinOptimizer. #15: Kjør Defrag til WinOptimizer på alle stasjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå