Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Intel E6750 O.C

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har overklokket min intel e6750 fra 2,66 til 3,2 ghz.

Jeg lurer på hvordan jeg ligger an med tanke på tempen og spenningen..

Jeg har en idle temp på 24 grader, og under load 38 grader.

Vcore ligger på 1,38

HK temp er 38

Lurte litt på en annen ting også: når jeg ikke har OC på cpu så står fsb bus speed på 1333, når jeg har OC så står den på 1608, på mitt hk er max fsb speed 1600, har det noe å si at jeg har +8 ?

Er databushastighet det samme som fsb speed btw:P?

FSB: 400

Multiplier: 8

ram: 5-5-5-18 840mhz

Specs:

HK: Asus p5q p45

Ram: Corsair TWIN2X

CPU: Intel E6750

Jeg kjørte orthos i en halvtime i dag, max temp på cpu var 38, og max på kjernene var 48.

Takk for svar;)

Endret av DJKenny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg har overklokket min intel e6750 fra 2,66 til 3,2 ghz.

Jeg lurer på hvordan jeg ligger an med tanke på tempen og spenningen..

Jeg har en idle temp på 24 grader, og under load 34 grader.

Vcore ligger på 1,38

HK temp er 38

FSB: 400

Multiplier: 8

ram: 5-5-5-18 840mhz

Specs:

HK: Asus p5q p45

Ram: Corsair TWIN2X

CPU: Intel E6750

Takk for svar;)

Se maje bra ud...Hadde du hatt 9x hadde kansje ytelsen gått opp litt, men da må du kansje stille Vcore volten deretter(0,5 opp om gangen)jeg måtte ikke det med min E6750,men jeg hadde evga680i A1... - tempen er meget fin.

Rammen kan du sette på auto hvis du får problemer, er ikke så OC vennlige de minnebrikkene - syns jeg da(har ett par selv på en annen pc) -har du kjørt orthos eller prime95(torture/stress tests) ?

Lenke til kommentar

Det å stille opp multiplier(går kun på engineering samples fra intel) kommer kun til å øke ytelsen ved å øke frekvensen på prosessoren. Hvis du har lavere multiplier med høyere fsb på en gitt prosessorhastighet bør den være marginalt raskere enn høyere multiplier og lavere fsb.

Temperaturene dine er nok feil med mindre du har en ganske så effektiv vannkjølingsystem?

Lenke til kommentar
Jeg har en Thermalright ULTRA120 Extreme cpu kjøler, så det du mener er at jeg bør sette multiplieren ned, og heller øke fsb-en?

E6750 kom som 8x ? jeg kan huske 9x da, men uansett. Om den er på 8x fra før, la den være - øk fsb'n. Mitt råd ihvertfall. Andre kan råde til å droppe multiplieren...Noe som kan være mer stabilt(mht. til auto volts)

*hooks*

Lenke til kommentar

Egentlig så ville jeg bare latt multiplieren være på maks og øke fsb så langt du klarer pga minnet du har i systemet (ikke så veldig ocvillig). Det er mange ocguides/tråder ute på nettet, så det kan være verdt å google litt.

Temperaturene dine er iallefall helt feil. Du kan nok regne med nesten det dobbelte av det som blir vist. Ikke at det er farlig for prosessoren. Pass på å ikke gå langt over 1,5v med prosessoren din (ikke helt sunt for 65nm prosessorer).

Still ratio mellom FSB og RAM slik at minnet kjører på enten 533 eller 667 ved standard hastighet. (alt etter hvor høy FSB du klarer på prosessoren) øk på cpu vcore og vtt hvis den begynner å bli ustabil. Selvfølgelig må er det en grense på hvor mye du kan tyne ut av prosessoren din og den pleier å ligge på rundt 3,6GHz. Du har en meget god kjøler, så du trenger ikke å bry deg så mye om for høy temp.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Det jeg gjorde var og sette mhz på rammen ned, så stilte jeg fsb til 400 og da kom rammen på 801 mhz eller noe sånt..

Stabilt?

Ja det er stabilt, har kjørt orthos og systemet fungerer helt fint, grei temp også.

Test IntelBurnTest heller ;) mye kjappere, slipper å vente 24t....Det er testen Intel bruker før de shipper ut en proc...Beware though: det kan bli opptil 20x mer varmere enn Prime95 el Orthos...Men det går bra, så lenge du har god kjøling!

Lenke til kommentar
Det jeg gjorde var og sette mhz på rammen ned, så stilte jeg fsb til 400 og da kom rammen på 801 mhz eller noe sånt..

Stabilt?

Ja det er stabilt, har kjørt orthos og systemet fungerer helt fint, grei temp også.

Test IntelBurnTest heller ;) mye kjappere, slipper å vente 24t....Det er testen Intel bruker før de shipper ut en proc...Beware though: det kan bli opptil 20x mer varmere enn Prime95 el Orthos...Men det går bra, så lenge du har god kjøling!

så hvis man får 30 grader i prime95, så kan man få 600 grader med itelburntest?

HOHOHO

Lenke til kommentar

Stabilt?

så hvis man får 30 grader i prime95, så kan man få 600 grader med itelburntest?

HOHOHO

hehe, ikke bokstavlig, men den KAN stresse cpuen 20x mer, men mye raskere, snakk om 10min stress test tar ca.10min så 600c hadde den ikke nådd...Hvis ikke jeg har lest helt på trynet feil da :whistle:

Anyways, om en skal bruke det programmet for å forsikre sin OC: kjør stress test med 5 instanser...Pass tempen seff...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...