Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 iper på samme nett? > konflikt > bytte IP?

Anbefalte innlegg

Som emnet sier, så har det kommet 2 av samme ip på samme nett,etter at jeg kom hit (slekt...). Det som skjedde da, var at jeg fikk en feilmld fra windows, om 2 av samme IP, også ble den andre personen DC'a fra nettet.. men jeg ble ikke. Er dette en såkalt >IPkonflikt<? og skal jeg bytte IP'n for å fikse dette?.. har ikke passordet til routeren heller -_-

i forveien, TAKK!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo dette er lokal IP-konflikt. Du kan ikke ha to maskiner med samme IP på samme nettverk.

Dette tyder også på at maskiner er feil/dårlig satt opp. Sjekk om maskinene er satt opp med statisk IP-adresse istedenfor å få tildelt IP-adresse fra router/ADSL-modem. Hvis de får tildelt IP-adresser (fra DHCP) forsøk med en ipconfig /release - ipconfig /renew.

Lenke til kommentar
Jo dette er lokal IP-konflikt. Du kan ikke ha to maskiner med samme IP på samme nettverk.

Dette tyder også på at maskiner er feil/dårlig satt opp. Sjekk om maskinene er satt opp med statisk IP-adresse istedenfor å få tildelt IP-adresse fra router/ADSL-modem. Hvis de får tildelt IP-adresser (fra DHCP) forsøk med en ipconfig /release - ipconfig /renew.

Trenger jeg å ta ut nettverkskabelen, eller noe? (har automatisk tildeling fra router..)

edit: prøvde det du sa (ipconfig /release, og ipconfig /renew) men fikk samme IP tilbake.. skal jeg prøve å sette egen IP, og bytte ut det siste tallet (.4) med .5? (er 2 med .4...)

Endret av Azaseth
Lenke til kommentar

Sjekk hvilke IP-adresser alt utstyret som er koblet i nettverket får (sjekk på hver enkel) og list det her. Ingen fare alle IP-adresser er interne på det lokale nettet og kan ikke benyttes av hackere. IP-adressen bør ligge i 192.168.x.x eller 10.0.x.x seriene avhengig av utstyret som tildeler ip-adresser.

Lenke til kommentar
Sjekk hvilke IP-adresser alt utstyret som er koblet i nettverket får (sjekk på hver enkel) og list det her. Ingen fare alle IP-adresser er interne på det lokale nettet og kan ikke benyttes av hackere. IP-adressen bør ligge i 192.168.x.x eller 10.0.x.x seriene avhengig av utstyret som tildeler ip-adresser.

ok, min og fattern min sin er hvertfall: 192.168.192.4

Vet ikke med brorn min sin, tro det er 192.168.192.3..

Lenke til kommentar

Da kan du gjøre følgende på en av datamaskinene:

Eksempel for Windows XP:

Velg Start

Velg Kontrollpanel

Velg Nettverkstilkoblinger

Høyreklikk, velg egenskaper

Klikk på Internet Protocol TCP/IP

Klikk på Egenskaper

Velg Motta IP-adresse automatisk eller endre det siste tallet på statisk IP-adresse til f.eks 6 (192.168.192.6)

Lagre endringene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...