Gå til innhold

Hvorfor er det viktig å spise godt når man trener?

Anbefalte innlegg

:shrug:

Gym lærern vår sier at det er viktig å spise godt og ikke for mye kjøtt og sjokolade osv. Han sier grandis nesten er uaktuelt og burgere er livsfarlig. Er det noe poeng i det? Hva skjer hvis man ikke spiser godt mat eller ikke spiser noe særlig før eller etter trening? Har hørt at Hartge er en liten bodybuilder så kanskje du veit?

Takker for svar! :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo greit å få i seg vitaminer og mineraler og sånt da, noe du ikke finner i burgere. Men ellers kan du jo spise hva skitt du vil bare pass på at du holder vekta og at arteriene ikke tetter seg med fett

Såvidt jeg vet så er det masse salat og gode mineralkilder i burgere også... men hva skjer med de? kokt bort? :shrug:

Lenke til kommentar

Vi som har den evnen til å fornye oss når det gjelder livsstil/matvaner, vet at det gymlæreren din sier om kjøtt bare tull. Han er sannsynligvis oppvokst på typisk, norsk kost bestående av mat rik på karbohydrater. Karbohydrater omdannes til sukker når det blir fordøyet, og hvis det ikke forbrennes blir det lagret som fett på kroppen. Dessuten er mye karbohydrater svært usunt for blodsukkernivået i kroppen. Blodsukkeret skal være på et jevnt nivå - karbohydrater ødelegger denne jevnheten, og gir kroppen din et skikkelig "kick". Så kjøtt kan man trygt spise. Mye fett og proteiner og lite karbohydrater er en svært gunstig livsstil. Selv har jeg glimrende erfaringer med tankegangen til Dr Atkins og også til en viss grad Fedon Lindberg.

Men: Hvis man driver med mye trening, kan det derimot være lurt å spise noe karbohydratinnholdig mat, men pass på - ikke for mye! Og pass også på at karbohydratene kommer "naturlig", og ikke gjennom fast food/brus/snop/osv.

Lenke til kommentar

Burger, altså kjøttet, er helt topp det. Du trenger proteiner og karbohydrater for at kroppen skal ha noe å forbrenne og noe å bygge seg opp med.

Det er avhengig av hva slags trening du skal bedrive. Vektløftning krever litt annet enn f.eks langdistanseløping.

Lenke til kommentar

Du må jo kombinere fett/proteiner (og karbohydrater er også lov, men i små doser). Hvis du kun spiser en matvare er ikke det noe gunstig, nei. Men det er større sjanse for å legge på seg hvis man spiser for mye karbohydrater enn for mye fett.

Din gymlærer er sikkert en utmerket kokk, men vi må huske på at innen alle offentlige helse/matsektorer har de tviholdt på traust, norsk kostpolitikk (som sikkert var ok før i tiden, da de aller fleste bedrev hardt fysisk arbeid og mosjonerte mer). I dag er ikke denne kosten god, da de aller fleste er for lite i bevegelse.

Lenke til kommentar

ok her er verdens største spørsmål, hvorfor leve sunt og lenge, de siste 10-20 årene du tjener på det er jo de verste. greitt nok at en skal passe på fettet og sånnt, men du må nå faenmeg ha lov til å ta deg en burger eller en pizza eller en biff når du vil. livet er for kort til å pine seg i gjennom det. trening er greitt nok, men en må ha rette motivasjonen, viss det er at oj jeg vil leve lenge. så er ikke det godt nok. JEG VIL IKKE LEVE LENGE, livet er jævli nok som det er så hvorfor gjøre det jævligere. jeg har vel en mellom 40 og 60 år igjen her. hvorfor skal jeg ikke gjøre det jeg vil? røyke, drikke, spise kjøtt og drite i treningen? =)

Lenke til kommentar
ok her er verdens største spørsmål, hvorfor leve sunt og lenge, de siste 10-20 årene du tjener på det er jo de verste. greitt nok at en skal passe på fettet og sånnt, men du må nå faenmeg ha lov til å ta deg en burger eller en pizza eller en biff når du vil. livet er for kort til å pine seg i gjennom det. trening er greitt nok, men en må ha rette motivasjonen, viss det er at oj jeg vil leve lenge. så er ikke det godt nok. JEG VIL IKKE LEVE LENGE, livet er jævli nok som det er så hvorfor gjøre det jævligere. jeg har vel en mellom 40 og 60 år igjen her. hvorfor skal jeg ikke gjøre det jeg vil? røyke, drikke, spise kjøtt og drite i treningen? =)

Vil du ikke pule da?

Lenke til kommentar

:yes:

Lenke til kommentar
Du kan spise burgere, pizza..hva du vil så lenge du klarer å forbrenne nokk av det du spiser.

Tror du skal ta det gymmlæreren din med ei klype salt jeg. :yes:

jepp dette stemmer nok, for ikke å bli tykk må man forbrenne like mye energi (med bare å være i live+trening) som man tar til seg (fra maten) :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...