Gå til innhold

[Løst]Hva handler Half Life om?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var da vitterlig ikke edderkopper. Store, lumske og mange bein, joda, men ikke edderkopper.

 

Hva med å bare spille gjennom HL2 og Episode 1? Hvis du allerede har sett en video som forklarer handlingen i Half-Life (1), er det jo grenser for hvor forvirret du kan være.

 

En rask gjennomgang: Half-Life 2 starter i Øst-Europa, enten ti år eller nesten tjue år (forskjellig informasjon fra forskjellige kilder som begge er offisielle) etter det originale Half-Life sluttet, og det som skjedde i Black Mesa har i mellomtiden fått globale ringvirkninger. I det kreaturet som kontrollerte riften mellom to dimensjoner i HL1 tok kvelden, gikk riften av hengslene, og forårsaket et stort antall rifter over hele jordoverflaten, med medfølgende scenarier lik dem i Black Mesa. Dermed var økosystemet fullstendig i ubalanse, og fremmed fauna som Headcrabs og Antlions fikk fritt spillerom.

Like etter gjenbrukte et interdimensjonalt rike - referert til i spillet som The Combine - disse riftene til selv å invadere jorden. Wallace Breen, som dukker opp titt og ofte i HL2, var en av dem som forhandlet seg fram til menneskehetens totale overgivelse til Combine-styrkene, etter en krig som varte i syv timer (som jorden for øvrig tapte med glans). Resultatet er at hele jordens befolkning er underlagt Combine-administrasjon, og som en sikkert har fått med seg på grunn av murringen blandt befolkningen, er det svært få som setter pris på dette. The Combine geskjeftiger seg stort sett med å assimilere nye arter, ofte ved å gi dem syntetiske "forbedringer", slik at de når "neste trinn i evolusjonen". Nettopp dette har blitt gjort med bl.a. de uniformerte folkene du skyter på i gjennom mesteparten av HL2.

 

HL1 blir for øvrig aldri gammelt. :)

 

Før tråden stenges må jeg få svar på følgende spørsmål, siden du har så bra oversikt over dette.

 

 

SPOILERS!!!!!!

 

 

 

- Hele Black Mesa-konseptet er bygget for å dekke portal-teknologien de har utviklet. Før Gordon entret scenen, hadde forskere allerede blitt sendt til Xen og utforsket planeten litt. Var de interessert i noe spesielt som befant seg på planeten? Et spesielt utenomjordisk stoff?

 

- Hva var det Gordon dyttet bort i strålen som forsårsaket riften?

 

- Hadde Xen en fabrikk på planeten, der egne typer krigere ble laget? Har aldri forstått hvordan skapninger som Garg og Alien Grunt kunne finnes naturlig på Xen, de virket mer som krigsmaskiner enn "naturlige aliens". Dette vitner om høyere inntelligens på Xen, noen må jo ha bygget denne fabrikken? Antar Nihilanth bygget det.

 

- Hvorfor holdt Nihilanth portalen åpen med egen makt? Hvilken interesse hadde skapningen i det? Hvorfor ikke bare lukke portalen og leve sitt eget liv?

 

- Har Combine noen forbindelser med Xen? Hadde Combine noensinne kommet til jorden om ulykken ved Black Mesa aldri hadde hendt? (Dette har du delvis svart på egentlig)

 

- Og Breen da. Alle hater jo han. Men om han ikke hadde tatt ansvar, så hadde vel alle mennesker blitt utslettet?

 

For øvrig elsker jeg Half Life-serien, men synes at opplegget inne i Citadel i episode 1 ble for kjedelig og uinteressant. Slik jeg skjønner det skulle du ødelegge energiforsyningen, fordi Combine hadde planer om å sprenge bygget og bruke energien til å sende en melding til hjelp til tropper ute i universet. Men det var jo fånyttes, for på slutten av episode 1 sprenges jo Citadel likevel. Synes også at den siste kampen du har mot striders og hunters blir for vanskelig, greide det til slutt etter 1000 forsøk, godt mulig jeg suger i spillet. Men uansett hva jeg gjorde der døde jeg. Tar gjerne imot tips til hvordan andre spiller her.

Endret av galedahle
Lenke til kommentar
- Hele Black Mesa-konseptet er bygget for å dekke portal-teknologien de har utviklet. Før Gordon entret scenen, hadde forskere allerede blitt sendt til Xen og utforsket planeten litt. Var de interessert i noe spesielt som befant seg på planeten? Et spesielt utenomjordisk stoff?

Black Mesa utviklet teknologi som de laget for å få kontrakt med militæret. De jobbet med teleporteringsteknologi og fant Xen ved en tilfeldighet. Det ble senere kjent at den kunne brukes som en mellomstasjon for teleporteringen, noe som gjorde det lettere å gjøre hoppene.

 

- Hva var det Gordon dyttet bort i strålen som forsårsaket riften?

En type krystall fra Xen. Om jeg ikke tar feil blir denne brukt for å omgå det å bruke Xen som mellomstasjon.

 

- Hadde Xen en fabrikk på planeten, der egne typer krigere ble laget? Har aldri forstått hvordan skapninger som Garg og Alien Grunt kunne finnes naturlig på Xen, de virket mer som krigsmaskiner enn "naturlige aliens". Dette vitner om høyere inntelligens på Xen, noen må jo ha bygget denne fabrikken? Antar Nihilanth bygget det.

Nihilant voktet Xen og han skaffet krigere. Da under The Combine sitt styre. Xen er et eget miljø som jorden, men bare små porsjoner av Xen er i spillet (ikke at vi vet at det direkte er noe mer heller men).

 

- Hvorfor holdt Nihilanth portalen åpen med egen makt? Hvilken interesse hadde skapningen i det? Hvorfor ikke bare lukke portalen og leve sitt eget liv?

Nihilant hadde vel ingenting med selve portalen å gjøre. Black Mesa holdt riften oppe til de fikk stengt den. Krystallen åpnet denne riften.

 

- Har Combine noen forbindelser med Xen? Hadde Combine noensinne kommet til jorden om ulykken ved Black Mesa aldri hadde hendt? (Dette har du delvis svart på egentlig)

Xen var under styret til The Combine. Ulykket og dødsfallet til Nihilant gjorde The Combine oppmerksom på jorden. Så ingenting ville ha skjedd om ulykket hadde blitt unngått. Men som kjent var ulykken ingen ulykke.

- Og Breen da. Alle hater jo han. Men om han ikke hadde tatt ansvar, så hadde vel alle mennesker blitt utslettet?

The Combine ville ikke ha drept alle. De har behov for arbeidskraft og mulighet til å utvikle seg videre til å bli det perfekte vesen.

 

For øvrig elsker jeg Half Life-serien, men synes at opplegget inne i Citadel i episode 1 ble for kjedelig og uinteressant. Slik jeg skjønner det skulle du ødelegge energiforsyningen, fordi Combine hadde planer om å sprenge bygget og bruke energien til å sende en melding til hjelp til tropper ute i universet. Men det var jo fånyttes, for på slutten av episode 1 sprenges jo Citadel likevel. Synes også at den siste kampen du har mot striders og hunters blir for vanskelig, greide det til slutt etter 1000 forsøk, godt mulig jeg suger i spillet. Men uansett hva jeg gjorde der døde jeg. Tar gjerne imot tips til hvordan andre spiller her.

Du skulle gi byen bedre tid til å evakueres. Og signalet ble sendt før eksplosjonen for å varsle om at byten hadde falt. City 17 var The Combine sin hovedbase. Falt den stod de resterende styrkene i fare for å falle og gi jorden tilbake til menneskene.

Lenke til kommentar

Kjempeflotte svar. Så krigsmaskinene vi så i Half Life 1, var "synther" fra Xen, laget av The Combine. Organiske roboter/maskiner, med utganspunkt i vesener fra Xen, på samme måte som at fotsoldatene man møter i Half Life 2 er synther av mennesker.

 

Antar kanskje jeg har hørt feil angående Nihilanth, leste at "ulykken" (som var planlagt av G-man?) forårsaket en varig rift. Forskere ved Black Mesa prøvde å stenge riften, fordi utenomjordiske vesener kom gjennom riften og forårsaket stor skade. De oppdaget så at dette ikke lot seg gjøre, og at det dermed måtte være noe som holdt riften oppe med makt (altså Nihilanth). Dette stemmer altså ikke? Husker ikke kilden dessverre.

 

Angående Wallace Breen, Sakset følgende fra wikipedia:

"After the Seven Hour War, he "negotiated" a peace agreement with the Combine that saved humanity, but at the cost of enslavement. Doctor Breen was appointed as ruler of Earth — a puppet of the Combine, who have little physical presence on the planet. Despite his position and how he came to power, his intentions often appear to be noble and he sounds quite convinced that he is doing the right thing. Even if he has selfish reasons for doing so, the human race would have most definitely been completely destroyed or entirely enslaved by the Combine had he not surrendered Earth at the end of the Seven Hour War."

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Wallace_Breen

 

Her står det altså at dersom Breen ikke hadde overlatt jorden på vegne av menneskeheten, ville alle ha blitt utryddet, men takket være Breen fikk de heller tilbud om å være slaver og få livet spart. Jeg har inntrykk av at Breen er en slags fiende i Half Life 2, men skjønner egentlig ikke hvorfor, ser ikke helt hva gale han har gjort.

 

Jeg vil understreke at jeg ikke betviler dine kunnskaper, bare fant en alternativ kilde og kommenterer den.

 

For øvrig hadde Breen og Nihilanth samme rolle i forhold til The Combine da? Begge var planetenes øverste hode i samarbeid med Combine?

Lenke til kommentar
Kjempeflotte svar. Så krigsmaskinene vi så i Half Life 1, var "synther" fra Xen, laget av The Combine. Organiske roboter/maskiner, med utganspunkt i vesener fra Xen, på samme måte som at fotsoldatene man møter i Half Life 2 er synther av mennesker.

Nei, skapningene på Xen er vesener som vi mennesker som kom over i vår dimensjon i følge riften. De reagerte trolig på en aggressiv måte da de plutselig befant seg på vår planet. Hva Combine har gjort eller skulle med Xen vet jeg ikke, men trolig bare ressurser slik som jorden. De var også slavene til The Combine, noe du ser på grunn av armlenkene til Nihilant og vortigaunts.

Antar kanskje jeg har hørt feil angående Nihilanth, leste at "ulykken" (som var planlagt av G-man?) forårsaket en varig rift. Forskere ved Black Mesa prøvde å stenge riften, fordi utenomjordiske vesener kom gjennom riften og forårsaket stor skade. De oppdaget så at dette ikke lot seg gjøre, og at det dermed måtte være noe som holdt riften oppe med makt (altså Nihilanth). Dette stemmer altså ikke? Husker ikke kilden dessverre.

Litt usikker her. En stund siden jeg satt meg inne i selve originalen. Mener å huske at de jobbet med å få riften stengt og klarte det til slutt. Hvor og hva som gjorde at riften er oppe vet jeg ikke, men tviler på at det var Nihilant. Kanskje var det en til nå ukjent kraft som vi kanskje får vite senere. Skulle gjerne likt å sett den kilden.

 

 

Her står det altså at dersom Breen ikke hadde overlatt jorden på vegne av menneskeheten, ville alle ha blitt utryddet, men takket være Breen fikk de heller tilbud om å være slaver og få livet spart. Jeg har inntrykk av at Breen er en slags fiende i Half Life 2, men skjønner egentlig ikke hvorfor, ser ikke helt hva gale han har gjort.

 

Jeg vil understreke at jeg ikke betviler dine kunnskaper, bare fant en alternativ kilde og kommenterer den.

 

For øvrig hadde Breen og Nihilanth samme rolle i forhold til The Combine da? Begge var planetenes øverste hode i samarbeid med Combine?

Jeg tror ikke alle ville ha blitt drept, men veldig mange. Tenker selv mest på The Combine som borgene i Star Trek-serien. De stjeler ressurser og teknologi for å tjene sin "felleskap".

 

Breen er kanskje en nobel person, men han har et ganske vridd syn på saken. Han gjør hva som tjener han best virker det som. Vet ikke om du vet at Breen var administratoren på Black Mesa. Han måtte ha godkjent og visst om konsekvensene av eksperimentet. G-man også måtte ha vært i kontakt med han (han som leverte krystallen). Folk liker nok ikke Breen på grunn av hans synspunkter og sympati med The Combine.

Lenke til kommentar

Ok, men Judith Mossman da? Var ikke hun en bedrager? Hun avslørte hvor Black Mesa East holdt til, så Combine kunne fange Eli Vace. Så, senere, ved Breen's kontor skifter hun plutselig side igjen og går mot Breen og Combine. Mulig jeg ikke har fulgt godt nok med, men er hun en person som går for "the winning team"? Merket jeg ble sykt irritert på hun i spillet.

Lenke til kommentar

Vell, husker jeg rett så var Judith en liten bedrager, men hun gjorde alt hun kunne for at Eli ikke skulle bli skadet eller verre, drept. Enten om hun lurte Breen og var dobbelt agent eller at hun bare bestemte seg for å skifte side husker jeg ikke, men i episode 2 er hun isåfall på den rette siden da hun prøver å finne kordinatene til Borealis. Og til trådstarter, du må jo være utrolig dum, Half-Life sagaen er et av verdens beste fps spill, gameplay, grafikk og historien er helt utrolig, så om du ikke vil spille det er det din egen feil.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...