Gå til innhold

Skaffe meg photoshop. Hvilken variant?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøper du kun tegnebrett for de pengene, og heller bruker et av mange gode gratisprogram inntil videre, vil du kunne få f.eks. Wacom Graphire Bluetooth A5 (jeg ser at det ikke er på lager, og ifølge Torbjørn T. er dette en utgående serie). Vil du ha både tegnebrett og et rimelig bildebehandlingsprogram, må du nok nøye deg med et A6 størrelse tegnebrett, i det minste om kvalitet er viktig for deg. Jeg synes A6 blir litt lite og trangt. A5 er bedre, mens A4 blir for dyrt. Husk at når du kjøper via nettet, har du 14 dagers returrett på produktet. Betrakt det som prøvetid, og bruk det mye for å se om A6 formatet passer for deg.

Priser på Wacom tegnebrett i norske butikker: prisguiden. Wacom er det eneste merket jeg har erfaring med, og det eneste jeg ville vurdert p.g.a. kvalitetsnivået.

Økonomiske bildebehandlingsprogram:

Adobe Photoshop Elements 7 og Corel Paint Shop Pro Photo X2 er begge glimrende bildebehandlingsprogram. Photofiltre Studio (gratisversjon nedenfor) har jeg ikke hørt om før, men det virker populært. Det er Shareware, og jeg så 25 Euro nevnt et sted.

Gratis bildebehandlingsprogram:

The Gimp - kan kjøres fra USB minneplugg.

Paint.net

Photofiltre V6 Free (etterlater ingen spor i registry, kan brukes fra en USB minneplugg.

Ikke glem at arbeidsflyten er veldig viktig, uansett hvilket program du velger. De som koster penger kan vanligvis lastes ned som prøveversjoner. Bruk prøvetiden for å finne ut om du liker arbeidsflyten i programmet.

Jeg ville prioritert tegnebrettet i første omgang. Programvaren kan du alltids prøve ut, oppgradere eller bytte ut senere, mens brettet blir du sittende med.

Edit:

Fikset en link + takk til Torbjørn T. for info. Har ikke fulgt særlig med på hva som skjer på denne fronten de siste par årene.

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg sjekka pris, men om CS 4 student koster 2k som Fluesoppen sier, er det uten tvil den beste løsninga. Med Elements mister du en hel masse muligheter.

Kanskje du kan få tak i en brukt CS 3 for en billig penge også? Det er ikke så veldig stor forskjell på CS 3 og 4. Mye nytt design, litt bedre utnyttelse av maskin, men alt i alt stort sett det samme.

Lenke til kommentar

Eg har vanskar for å tru at det er vanleg å selge lisensar på PS, ein kan jo oppgradere. Det må jo vere om nokon finn ut at dei ikkje har bruk for PS i det heile.

Men studentlisens, om trådstartar kan kjøpe det, er jo eit alternativ. Pakkane varierer i pris, frå 199€ til 999€. Photoshop åleine koster 169€.

Redigert: Endra eitt ord, og fiksa pris på billegaste CS-pakke. Skulle vere 199€.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

tegnebrett med photoshop på kjøpet høres genialt ut. Men da trenger jeg en link. Jeg vet ar A6 blir for smått, vet ikke med A5, så kanskje jeg skal konsentrere meg om tegnebrettet først og nøye meg med et gratis program en stund til pengene bygger seg opp igjen.

Men har noen en helt genial løsning til, så vil jeg gjerne høre den!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...